شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دکتر دوانی

حوزه/ پژوهشگر عرصه فلسفه هنر و زیبایی شناسی گفت: اگر کسی بحث از هنر انقلاب بکند و با اسلامی‌اش کار نداشته باشد بحث ناقصی است و آنها هم که از هنر اسلامی صحبت می‌کنند بحث ناقصی است و فقط در گذشته سیر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دکتر محمد علی رجبی دوانی در گردهمایی هنرمندان هیئتی که امروز در مجتمع ولایت قم برگزار شد، کار هنرمند انقلابی را کاری دشوار دانست و گفت: مصور اسم خداوند است، اما به هنرمندانی که به تصویرسازی می پردازند هم گفته می شود، از این رو هنرمند باید تلاش کند مظهر تجلی اسم خداوند بشود.

وی خاطرنشان کرد: برخی می گویند وقتی به یک اثر هنری نگاه می شود نباید پرسیده شود که "این اثر از کیست" چون «او در اثرش مرده است و خودش هم نمی تواند تکرار کند»، اینکه گفته می شود بیان یک تصویر بر حسب تعریف و تفسیر مخاطب است، نتیجه افراط است.

دکتر محمد علی رجبی دوانی تأکید کرد: هنرمند باید مانند حافظ که لسان الغیب شد، زبان حق باشد. هنرمندان بزرگ ما می دانند که انسان نمی تواند پلی به حقیقت بزند مگر اینکه به معارف الهی وصل شود.

وی به ورود سیاست به عرصه هنر اشاره کرد و گفت: وقتی امام می گوید: "آمریکا شیطان بزرگ است" یعنی جهاد اکبر مبارزه با مظاهر آمریکا است، اینها سیاست به معنای مذموم کلمه نیست که اعتراض کنیم چرا وارد هنر می شود زیرا سیاست ما عین دیانت ماست و هنر زمینه ای برای جهاد است.

پژوهشگر عرصه فلسفه هنر و زیبایی شناسی، «بازگشت به اصل، زمان شناسی و نگاه به آینده» را سه اصل هنر برشمرد و گفت: هنرمند باید راهی را برود که شهید حججی رفت؛ یکی با قدم خود این راه را می پیماید و یکی با قلمش، اما راه یکی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha