جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ حال و هوای حرم حضرت معصومه در شب ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع)

حوزه/ شاعر آیینی و عضو هیئت مدیره انجمن شعر طلاب خواستار راه اندازی و ایجاد کنگره شعر حضرت معصومه(س) با محوریت شهر مقدس قم به عنوان آشیانه اهل بیت(ع) شد.

وحیده گرجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت سالروز وفات شهادت گونه حضرت معصومه(س) گفت: با توجه به این که شهر مقدس قم آشیانه اهل بیت(ع) و قطب شعر آیینی در کشور به شمار می رود ، حقیقتاً جای خالی کنگره شعر حضرت معصومه(س) در این شهر به شدت احساس می شود.
وی افزود: البته در سال های گذشته به مناسبت هایی چون ایام ولادت و یا ارتحال بانوی کرامت، مراسم های شعرخوانی در حرم مطهر و یا اماکن دیگر برگزار شده اما کنگره شعر با تعاریف و اقتضائات خاص خود هنوز در خصوص حضرت معصومه(س) شکل نگرفته است.
عضو هیئت مدیره انجمن شعر طلاب همچنین اظهارداشت: به شخصه از سال های قبل این مساله را دنبال می کردم و امروز هم نیاز است که با همت نهادهای فرهنگی و دینی این خواسته محقق شود که به یقین راه اندازی یک دبیرخانه فعال و پیگیر در این خصوص می تواند توأم با برکات و دستاوردهای فرهنگی و ادبی ارزشمندی باشد.
وی در ادامه با تاکید بر این که بی شک یکی از راه های تاثیرگذار در امر ترویج و تبیین سیره اهل بیت(ع) بهره گیری درست از ابزار شعر و ادبیات است، گفت: ما اگر به متون مذهبی خود و در راس آن ها قرآن کریم دقت کنیم، متوجه می شویم که از ادبی ترین کلمات در آن استفاده شده است به ویژه در قرآن که خیلی از آیات موزون و آهنگین هستند و همین امر نیز از جمله اعجازهای معنوی و ادبی کلام وحی به شمار می رود.
گرجی اضافه کرد: اساساً تجربه و ذائقه مخاطب نیز نشان داده که گرایش و میل به شعر و آثار منظوم در او بیشتر از آثار منثور است چه آن که شعر به جهت آهنگ و جذابیتی که به همراه دارد ناخودآگاه تاثیر بهتر و بیشتری بر عموم مخاطب از جمله نسل جوان دارد.
این شاعر آیینی گفت: گرچه امروز دنیای ارتباطات و به خصوص شبکه های اجتماعی است، اما هنوز هم مردم ما به شعر و آثار منظوم علاقه زیادی دارند و ما باید بتوانیم از شعر و ادبیات نهایت استفاده را در جهت بیان اعتقادات و دفاع از دین و معنویت داشته باشیم.
وی افزود: به خصوص در رابطه با شخصیت ممتاز و کم نظیر حضرت فاطمه معصومه(س) که حق بزرگی بر گردن همه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) به خصوص ما قمی ها دارند.
این شاعر آیینی بیان داشت: حضرت معصومه (س) ویژگی های شخصیتی بسیار بارزی دارند که بهترین الگو برای زنان و به ویژه دختران جوان جامعه ما به شمار می روند که به خصوص باید به ویژگی زهد و تقوا، عفت و پاکدامنی و مهم تر از همه ولایت مداری ایشان در این باره اشاره کرد تا آن جا که در مسیر رسیدن به برادر و ولی زمان خود رنج هزاران کیلومتر راه سخت و دشوار را به جان خریده و در نهایت در این مسیر و در خطه مقدس قم به ملکوت اعلی شتافتند.
وی گفت: در فضایل حضرت همین بس که مژده به دنیا آمدن ایشان سال ها قبل از میلاد، توسط پدربزرگ ایشان امام صادق(ع) به شیعیان داده شده است و از طریق دو تن از معصومان درباره ایشان زیارت نامه وارد شده است.
گرجی در خاتمه تاکید کرد: آن چه مهم است و از شاعران آیینی انتظار می رود این که مقام و منزلت و کرامات حضرت معصومه(س) را با اشعار قوی و مستحکم و در عین حال به زبان روز بیان کنند و در این مسیر از خود حضرت نیز استمداد بطلند که در این راه مقدس موفق و سربلند باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha