جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
موریس بورمان

حوزه/ موریس بورمان، اسلام شناس، مشاور سابق شورای کلیسا در گفتگوی بین ادیانی و بنیانگذار مجله اسلام شناسی PISAI، در سن ۹۲ سالگی در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۷ فوت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،‌ موریس بورمان، اسلام شناس، مشاور سابق شورای کلیسا در گفتگوی بین ادیانی و بنیانگذار مجله اسلام شناسی PISAI، در سن 92 سالگی در تاریخ 26 دسامبر 2017 فوت کرد.

موریس بورمان در 22 اکتبر 1925 در شهر لیل به دنیا آمد و تحصیلاتش را در رشته کلام در همان شهر آغاز نمود و درسال 1945 به دانشکده مسیحی افریقا پیوست.

وی تحصیلات خود را در رشته زبان عربی در تونس و تحصیلات فلسفه و تمدن در الجزیره، ادامه داد و دکترای خود را از دانگشاه سوربن فرانسه دریافت نمود.

موضوع پایان نامه وی وضعیت مسلمانان تونس و الجزایر و مراکش بود.

در یکی از مصاحبه هایش وی بیان کرده بود که : «به مدت 40 سال من به مسیحیان، کشیشان مذهبی و غیره در رم، زبان عربی، اسلام گرایی و تاریخ روابط مسیحی و مسلمان در جهان را آموزش دادم.                                     

در طول دوران کاریش وی اغلب در کنفرانس های اسلامی-مسیحی در سراسر جهان (طرابلس، بیروت، امان، کوردوبا، استانبول، الجزیره، آتن، رم، پاریس ...) حضور پیدا می کرد، و پس از بازنشستگی خود نیز به طور مداوم در این گونه جلسات شرکت می نمود.

موریس در سال 1975 نشریه سالانه علمی، اسلام-مسیحیت را راه اندازی کرد، که در سه زبان (فرانسوی، انگلیسی، عربی) منتشر می شد و تا سال 2004 مدیریتش را بر عهده داشت. ایشان تا سال 2016 به ارائه مطالب در این مجله ادامه داد.

بیش از دوازده کتاب از فعالیتهای موریس، از جمله عیسی مسیح و مسلمانان امروزی، پیامبران گفتگوی اسلامی-مسیحی، گفتگو با مسلمانان را می توان نام برد. در سال 2013 او اخلاق مسلمانان، وظیفه شناسی اسلامی و جایگاه شریعت را منتشر کرد.

در 4 می سال 2017 با حضور در کنفرانسی در مسجد بزرگ شهر لیون با موضوع "آیا غزالی یک استاد عرفان بود؟ برای چه کسی؟" به سخنرانی پرداخت.           

بورمان بر این نکته تاکید می کند که "ساختن یک زندگی هماهنگ از جوامع مسلمان با دیگران در حال حاضر در جوامع پلورالیسم (به ویژه در اروپا و امریکا) در حال ایجاد شدن است.

مراسم خاکسپاری از آقای موریس برمن در روز سه شنبه، 2 ژانویه 2018، در ساعت 14 و 30 در کلیسای شهر Bry-sur Marne برگزار خواهد شد.                

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha