پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/  دیدار عمومی طلاب و روحانیون با مدیر حوزه‌های علمیه

حوزه/ این ملاقات ها بیشتر باشد و البته باید با یک تیم کارشناسی در اتاق رئیس نیز انجام شود؛ اگر معاونت ها و کارشناسان مختلف در کنار مدیر حوزه حضور داشته باشند در تکمیل و پخته کردن این طرح ها نقش آفرین خواهند بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اتاق انتظار مدیر حوزه های علمیه، میهمانانی دیگری دارد؛ صندلی های اتاق انتظار پر از طلاب و اساتیدی است که با برگه هایی در دست، منتظر حضور در دفتر هستند. گاهی سخنی بین آنها نیز در می گیرد که مرتبط با نظر و پیشنهاد و انتقاد و طرح هایی است که در سر داشتند و در کاغذ مکتوب کرده و آماده ارایه است.انتظار برای حضور در اتاق مدیر کم کم به سر می آمد و نفر به نفر وارد اتاق می شدند و نفر بعدی از اتاق بیرون می آمد و پیگیر نتیجه و روند نتیجه می شد.

بیست و دومین جلسه طرح مطالبات و درخواست ها و نقد و نظرهای طلاب و اساتید حوزه با آیت الله اعرافی برگزار شد. در این بین یکی از حاضران کت و شلواری که در نوبت انتظار بود سر صحبت را با ما باز کرد؛ این مستند ساز جوان برای ساخت یک مستند چندی است که به دنبال پیش تولید و مطالعات میدانی مرتبط به تولید است.

مستند او در خصوص خمس است؛ این فیلم قرار است زوایای مرتبط به خمس و آثار فقهی و ادله فقهی و روایی و همچنین برکات این سنت الهی را به تصویر بکشد؛ این مستندساز به دنبال مشورت با مدیر عالی حوزه های علمیه بود تا بتواند زوایای پیدا و پنهان این رکن مهم دینی را به تصویر بکشد؛ او در این راه به دنبال افرادی نیز بود که بتواند به بهترین شکل این ماموریت مهم را انجام دهد. پس از ملاقات نیز از تشویق های مدیرحوزه های علمیه در این زمینه و راهنمایی های او خوشحال و خرسند بود. او گفت که در آینده سعی می کند که فیلمی اثرگذار در این زمینه تولید کند.

یکی دیگر از اساتید حوزه که پس از ملاقات با مدیر از اتاق باز می گشت پای صحبت های ما نشست و با او از آنچه میان او و مدیر حوزه آیت الله اعرافی گذشت سخن گفتیم. او در این بین بیش از آنکه به طرح خود بپردازد از یک پیشنهاد بسیار مهم سخن گفت که در آینده ثمرات بسیار مهمی را نیز به بار خواهد آورد.

حجت الاسلام فرحزادی پس از گفتگو با  مدیر حوزه در گفت وگو با خبرنگار حوزه نیز به سخن پرداخت. او در ابتدای بحث به این نکته اشاره کرد که این جلسات بسیار مهم و موثر است و نشان از عزم مدیر حوزه برای استفاده از ظرفیت ذهنی و علمی حوزویان دارد؛ در حقیقت این مساله نشانگر عمیق اعتمادی است که مدیر حوزه به طلاب و اساتید دارد.

او گفت برای بهبود روند برگزاری این جلسات می توان راهکارهایی را در پیش گرفت که نواقص این برنامه را به حداقل برساند؛ مثلا اینکه یک طلبه یا استاد، باید زمان بسیار بیشتری برای طرح بحث های خود داشته باشد و در این زمان کم، شاید نتواند به تمامه از طرح خود دفاع کند.

حجت الاسلام فرحزادی گفت: طلاب و اساتید به دنبال اجرایی شدن این طرح ها هستند، چون به این طرح پس از این مدتی که برای حضور در این جلسه صرف کردند، ایمان دارند و خوشبختانه مدیر حوزه نیز با دیدی کاملا باز به این طرح ها می نگرد و نظرات تکمیلی خود را نیز ارایه می کند.

او بیان کرد که به نظر من باید این ملاقات ها بیشتر باشد و البته باید با یک تیم کارشناسی در اتاق رئیس نیز انجام شود؛ اگر معاونت ها و کارشناسان مختلف در کنار مدیر حوزه حضور داشته باشند در تکمیل و پخته کردن این طرح ها نقش آفرین خواهند بود. از طرفی بجای اینکه دوبار این طرح ها را با مدیر حوزه و همچنین معاونت ها و یا بخش هایی که این پیشنهاد و یا طرح به آنها مرتبط است مطرح کنیم یک بار در یک محفل مطرح می کنیم و نتیجه نیز زودتر حاصل خواهد شد.

وی همچنین اظهارکرد که این جلسات باید با خروجی های قوی انجام شود، زیرا باید این جلسات به شکلی انجام شود که طرح های قوی در آن مطرح شود، زیرا گاهی می تواند سالها حوزه های ما را به جلو ببرد؛ گاهی ایده هایی مطرح می شود که می تواند راه صدساله را یک شبه طی کند.

این استاد حوزه بیان کرد: چهل سال است که ایده هایی در عرصه های مختلف طرح های گوناگونی را به مشارب فکری و سلیقه ای اجرا کرده ایم، ولی هنوز پاسخ درستی از آنها نگرفته ایم و هر روز طرح های جدیدی ارایه می شود؛ باید از فکر خلاق نخبگان و جوانان حوزوی استفاده کرد و کاری کرد که دیگر این چنین هر روز به دنبال طرح های جدید و صرف هزینه و زمان و عمر  نباشیم؛ امروز دشمن با تمام توان از ظرفیت های خود استفاده می کند که ما را در عرصه های مختلف شکست دهد و ما نیز در این عرصه باید با سرعت بیشتری کار کنیم.

در سوی دیگر، یکی از طلاب طرحی در دست داشت که در خصوص آن با یکی از طلاب دیگر گفتگو می کرد؛ این طرح، فرهنگی بود که از قرار معلوم از سوی مدیر حوزه نیز مورد تایید قرار گرفته بود و او با پخته تر کردن این طرح دوباره به دفتر مدیر آمده بود تا آن را ضمن ارایه به نوعی معرفی و تکمیل کند.

او در گفت وگو با ما گفت: خوشبختانه آیت الله اعرافی رویکرد بسیار خوبی نسبت به طلاب جوان دارد و غیر از این دیدارهایی که با تعیین وقت خدمت ایشان می رسیم، ولی در هر مراسمی که حضور می یابد با نشاط و استقبال فراوان به سخن طلاب و اساتید گوش می دهد و طلاب نیز حس راحتی دارند که می توانند در یک دیالوگ با مدیر حوزه های علمیه وارد شوند.

وی بیان کرد: خوشبختانه طلاب امروز، خوش فکر هستند و به سنن و بزرگان حوزه نیز علاقه مند هستند و راه آنها را نیز ادامه می دهند، ولی خوش فکری و استفاده از نرم افزارها و تکنولوژی های روز نیز به آنها برای این خلاقیت کمک کرده است؛ قطعا استفاده از ظرفیت های ذهنی طلاب برای توسعه امور مرتبط به حوزه با وجود اینکه در متن حوزه حضور دارند بسیار مهم و موثر است.

این گفتگوها ادامه خواهد داشت...

حجت الاسلام والمسلمین طیب حسینی مدیر روابط عمومی حوزه های علمیه و هماهنگ کننده و مسئول پیگیری و ثبت نظرات و نقدها و درخواست و همچنین اعلام نتیجه به مدیر حوزه های علمیه هم در همین مراسم در گفت وگو با ما گفت: دیدار عمومی طلاب با مدیر حوزه های علمیه از سنت های قدیمی حوزه است که توسط آیت الله اعرافی احیا شد.

وی افزود: تاکنون پس از حضور ایشان در سمت مدیریت حوزه های علمیه 22 جلسه دیدار حضوری با حضور طلاب در دفتر مدیر حوزه های علمیه کشور برگزار شده است و در این مدت 200 نفر از طلاب طرح ها، مطالبات و نظرات خود را با مدیر حوزه مطرح کرده اند.

مدیر روابط عمومی حوزه های علمیه بیان کرد: در این دیدارها بیان طرح ها و نظرات پیشنهادات و انتقادات و نقطه نظرات طلاب رصد و بازگو می شود و نتایج آن نیز پیگیری می شود.

وی گفت: فرایند ثبت ملاقات به این شکل است که طلاب از سه ناحیه ملاقات خود را از طریق سامانه سفیر به ثبت می رسانند که از طریق خبرگزاری حوزه لینک این سامانه قابل دسترسی است.

حجت الاسلام والمسلمین طیب حسینی اظهارکرد: دومین مسیر حضور طلاب در این دیدارها، مراجعه حضوری از طریق روابط عمومی حوزه های علمیه واقع در ساختمان مرکز مدیریت حوزه واقع جمکران خیابان ظهور  مجتمع دارالولایه،  اتاق 391 است که طلاب می توانند با مراجعه به این دفتر در این زمینه ثبت نام کنند.

وی گفت: پس از ملاقات، دستور مدیر نیز به مسئولین مربوطه ارجاع می شود و پس از صدور دستور تا اخذ نتیجه، پیگیری های لازم انجام شده و گزارش نتیجه کار خدمت مدیر حوزه های علمیه ارایه می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha