پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شیخ ابراهیم زکزاکی

حوزه/ عبد الله تانکو کارشناس نیجریایی گفت: علائم ظاهری سکته مغزی در شیخ زکزاکی دیده شده بعضی از پزشکان از طرف دولت نیجریه ایشان را معاینه کرده گفتند باید اقدامات فوری برای درمان ایشان انجام شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیعیان نیجریه 24 آبان 1394 در اقدامی نمادین مراسم راهپیمایی اربعین را برگزار می‌کردند که هدف حمله نظامیان این کشور قرار گرفتند. نیروهای نیجریه با گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور عزاداران شیعه را هدف قرار دادند که حدود 100 کشته به‌جا گذاشت.نیروهای نیجریه‌ای یک روز بعد نیز به خانۀ زکزاکی حمله و وی و همسرش را دستگیر کردند. در این مدت شیخ زکزاکی و همسرش در وضعیت نامعلومی قرار دارند و با وجود مجروحیت ایشان و علائم بیماری ها ی مختلف در اثر این بازداشت دولت نیجریه مانع از درمان ایشان شده است.

عبدالله تانکو کارشناس اهل کشور نیجریه در خصوص آخرین وضعیت سلامت شیخ زکزاکی به خبرنگار سویس بین الملل حوزه گفت: طبق آخرین اخبار دریافتی از وضعیت سلامتی رهبر شیعیان نیجریه جناب شیخ زکزاکی ، سلامت جسمی شیخ خوب نیست و رو به بدتر شدن است.

 وی ادامه داد: بر اساس آخرین خبری که از برادر شیخ دریافت شده و ایشان با شیخ تماس گرفته، شیخ زکزاکی به برادرشان اعلام کرده که حالش خوب نیست و نمی تواند بایستد به طوری که  نمازش را نشسته می خواند .

کارشناس نیجریایی تصریح کرد: بعد از انتشار این خبر طرفداران شیخ زکزاکی به خیابان آمده و تظاهرات کردند و این تظاهرات در همه شهرهای شمال نیجریه انجام شده است همچنین در استان کدونا 2 نفر به شهادت رسیدند . دیروز نیز در تظاهراتی که در ابوجا برگزار شد، پلیس و ماموران امنیتی تظاهرات را به خشونت کشیدند و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند طبق اخبار رسیده مردم را  با چوب و وسایل دیگر مورد اذیت و آزار قرار دادند اما  نتوانستند مانع حرکت تظاهرات مردمی در حمایت رهبر برجسته شیعیان نیجریه شوند.

 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تاکنون اقدامی برای درمان شیخ انجام نشده است و  منتظریم از طرف حکومت یا جای دیگر پزشکی از طرف حرکت شیعیان نیجریه ایشان را ببیند اما هنوز اقدامی نشده است.

تانکو با اشاره به دیده شدن علائم سکته مغزی درشیخ زکزاکی گفت: علائم ظاهری سکته مغزی در ایشان دیده شده بعضی از پزشکان از طرف دولت نیجریه ایشان را معاینه کرده و گفتند باید اقدامات فوری برای درمان ایشان انجام شود تا از هر گونه خطر احتمالی که جان ایشان را تهدید می کند به زودی جلوگیری شود .

وی افزود: درخواست ما این است که ایشان برای درمان به  خارج از کشور اعزام شود و یا پزشکانی از بیرون نیجریه برای درمان ایشان به بیایند.

کارشناس اهل کشور نیجریه گفت: در حال حاضر همسر شیخ زکزاکی با ایشان در زندانی در ابوجا پایتخت نیجریه به سر می برند اما جایشان مشخص نیست و کسی خبر ندارد محل زندان ایشان کجاست و دوران حبس را کجا می گذرانند.

وی در پایان گفت: تلاش های بین المللی از سوی حرکت و جریان شیعیان نیجریه از طریق سازمان های بین المللی انجام شده اما تاکنون  نتیجه ای در بر نداشته است .

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha