چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

حوزه / حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: نخستین ثمره بزرگداشت عالمان دینی این است که شکرگزاری نعمت وجود آنهاست و فایده دوم چنین برنامه هایی تشویق نسل حاضر به ادامه راه آن عالمان است و زنده شدن آثار این عالمان آخرین فایده برگزاری بزرگداشت علما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت رئیس سابق حوزه علمیه اصفهان با ایشان اظهار کردند:  من مکررا بیان کرده ام  که اصولا بزرگداشت علماء سه فایده دارد.

ایشان با بیان اینکه نخستین ثمره بزرگداشت عالمان دینی این است که شکرگزاری نعمت وجود آنهاست گفتند:  این عالمان نعمتی بودندکه به جامعه اسلامی خدمت کردند و ما از خدمات آنها استفاده می کنیم، اگر مصداق «لئن شکرتم» بوده باشیم حال «لازیدنکم» پشت سر آنها باشد.

این مرجع تقلیدتصریح کردند: شکرگزاری از وجود، از خدمات  و برنامه های عالمان دینی یکی از وظایف ماست، این فایده اول برای اهتمام به برگزاری بزرگداشت ها است، فایده دوم چنین برنامه هایی هم تشویق نسل حاضر به ادامه راه آن عالمان است.

ایشان افزودند: نسل جوان زمانی که می نگرد که بعد از بیست سال علما، فضلاء، شخصیت های مختلف از حوزه علمیه اصفهان به فکر تشکیل بزرگداشت و همایش عالمی افتاده اند، تشویق به ادامه راه آنها می شود، این امر باعث می شود که علم و عالم در این جامعه از جایگاه و ارزش اجتماعی برخودار شود و  جوانان امروز تشویق به ادامه راه علم شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کردند: همچنین اگر جوانان برخلاف این رویه، ببینند علماء با بی اعتنایی روبرو هستند و زمانی که مرحوم شدند کسی به یاد آنها نیست، خب سبب می شود نسل موجود هم دلزده شود.

معظم له بیان داشتند: فایده سوم برگزاری چنین بزرگداشت هایی این است که معمولا آثارشان زنده می شود، آثار مکتوبی که علما در زمان حیات خود نگاشته اند و خدماتی که کرده اند، در ذیل بزرگداشت،  منعکس می شود و به صورت کتابها منتشر و برای نسل های بعدی ماندگار می شود.

این مرجع تقلید اذعان کردند: در مورد مرحوم آیت الله صادقی،‌تصور می کنم بی مهری شده است، بعد از بیست سال ما انتظار داشتیم چنین برنامه بزرگداشتی قبل از این زمان تشکیل می شد، آن مرحوم در حوزه علمیه نقش مهمی داشت و از اساتید بنام بود.

ایشان عنوان کردند: ما با مرحوم آیت الله صادقی رفاقت داشتیم، آن مرحوم در اصفهان و در میان حوزویان «مقبل علی شانه» بود و توجه به تعهد نسبت به مسئولیتش داشت و تا آخرین روزهای زندگی اش، حوزه درسی ایشان هم پر جاذبه بود و شاگردان زیادی داشت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز کردند: از زمانی که شنیدم چنین برنامه بزرگداشتی قرار است  برای مرحوم آیت الله صادقی برگزار شود، خوشحال شدم که بعد از بیست سال چنین اتفاق مبارکی رقم می خورد، علاوه بر مقام علمی و حوزه درسی خوب و قوی که داشتند از نظر اخلاقی یک مرد بسیار آراسته به فضایل اخلاقی بود.

ایشان خاطرنشان کردند: کارهایی که با مرحوم آیت الله صادقی انجام گرفت  و ملاقاتهایی که بعضی از مواقع با ایشان داشتیم اسباب سرور و شادمانی بود، رئیس سابق حوزه علمیه اصفهان جمع بین علمیت و تقوا و فضائل اخلاقی بود و بارها شاهد علاقه افراد جامعه  به ایشان بودیم، و مردم به حق علاقه مند بودند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: خبرداشتیم روزهای آخری که ایشان کسالت پیدا کرده بودند و می توانستند بیایند و زبان کار می کرد و بیان جریان داشت بازهم به حوزه علمیه اصفهان می آمدند، دیگر روزهایی نیامد که دیگر حالی نداشت و ازبیان  محروم شده بود .

این مرجع تقلید اضافه کردند: بنابراین من به سهم خودم از شما عزیزان و از  حوزه علمیه اصفهان تشکر می کنم از جناب آیت الله مظاهری و هم چنین جناب آیت الله طباطبائی نژاد ، خداوند هر دو را موید و منصور بدارد و برای حوزه علمیه اصفهان نگه بدارد و بتوانند از وجود چنین افرادی استفاده کنند، چون زحماتشان مورد انکار نیست .

خاطرنشان می شود: در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام محسن جلالی معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و دبیر این بزرگداشت، ضمن معرفی اعضای ستاد بزرگداشت، به برخی از اقدامات صورت گرفته در طول چندین ماهه گذشته توسط این ستاد برای هرچه با شکوه تر برگزار شدن بزرگداشت اشاره کرد.

گفتنی است :مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله صادقی رئیس سابق حوزه علمیه اصفهان در 4 بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha