جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یونان قوانین شریعت اسلامی در دادگاه ها را محدود ساخت

حوزه/ پارلمان یونان قانونی را که یک قرن پیش به تصویب رسیده بود و بر اساس آن دادگاه های اسلامی بر دادگاه های غربی ارجحیت داشتند محدود ساخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از دوچه وله، دولت یونان اجرای قوانین شریعت اسلامی در دادگاه ها را برای جامعه مسلمانان محدود می کند.

پارلمان یونان قانونی را که یک قرن پیش به تصویب رسیده و براساس آن در تراکیه غربی دادگاه های اسلامی خانوادگی بر دادگاه های غیراسلامی ارجحیت داشته را تغییر داد. یونان تنها کشور اتحادیه اروپا می باشد که دادگاه های مذهبی اسلامی دارد و در آن شهروندان مسلمان می توانند به جای دادگاه هایی که بر مبنای قوانین غربی تبیین شده اند، به دادگاه هایی با مبانی اسلامی مراجعه کنند.

تراکیه یا تراس، قسمت شمالی یونان باستان که امروزه در قسمت جنوب بلغارستان، شمال شرق یونان و قسمتی از ترکیه قرار دارد.

درحالی که نزدیک به 120 هزار مسلمان در منطقه تراکیه غربی سکونت دارند، قانونگذاران یونانی روز گذشته به محدود سازی منشور دادگاه های دینی اسلامی رای دادند. در صورت موافقت تمامی احزاب اصلی یونان از این پس این دادگاه های اسلامی تنها در حوزه خانوادگی چون طلاق، سرپرستی فرزندان و وراثت عمل خواهند کرد. به علاوه در صورتی که تمامی طرفین دعوا موافقت نداشته باشند، قوانین دادگاه های غیراسلامی برای حل و فصل اختلافات مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است تحت پیمان لوزان که در سال 1923 میلادی پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی در تراکیه غربی بین ترکیه و یونان به تصویب رسید، روحانیون منتخب دولتی که به عنوان مفتی شناخته می شوند، مسائل قانونی خانوادگی را در بین مسلمانان حل و فصل می کردند. تحت این پیمان اقلیت های مسلمان و ارتدوکس در یونان آزادی های محدودی در زمینه زبان، فرهنگ و حقوق مذهبی به دست آوردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha