جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمود پاک نیت

حوزه/ اگر اخلاق اسلامی بر تمامی بخش‌های سینما حاکم شود بسیاری از مشکلات بر طرف خواهد شد.

محمود پاک‌نیت، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، قصه‌گویی را شرط اصلی موفقیت مجموعه‌های تلویزیونی توصیف کرد و گفت:  تجربه برنامه‌سازی در سیما به همه ثابت کرده که هر گاه یک فیلم یا سریال توانسته قصه خود را به شکلی زیبا روایت کند آن کار با استقبال خوب مردم مواجه شده است. برای مثال سریال «پس از باران» را مثال می‌زنم. این کار بارها از تلویزیون پخش شده است، اما باز هم تماشاگران برای دیدن این کار از خود اشتیاق نشان می‌دهند، چون قصه‌ای که در آن وجود دارد زیباست و به شکلی زیباتر هم بیان شده است.

وی افزود: نکته دیگری که درباره موفقیت کارهای نمایشی می‌توانم بیان کنم این است که آثار مربوطه می‌بایست با باورهای دینی و اعتقادی مردم همخوانی داشته باشد. در آن صورت کار با اسقبال مواجه خواهد شد، والاّ یک اثر هر اندازه هم که در ظاهر خوش ساخت باشد به واسطه قصه ناآشنایی خود با استقبال مردم مواجه نخواهد شد. نکته دیگر اینکه مردم کشور ما عمدتاً دین‌مدار هستند و به نوعی به موضوعات دینی دلبستگی دارند، بنابراین در مجموعه‌های مورد نظر اگر آموزه‌های دینی به شکلی مناسب مد نظر قرار گیرد آن قصه بر دل تماشاگر خواهد نشست.

پاک‌نیت تاکید کرد: یکی از این موضوعات که به طرز ویژه در قلب ایرانیان جا دارد عاشوراست که هر قصه پیرامون آن با استقبال مردم مواجه خواهد شد، اما این ویژگی نباید بهانه باشد تا کارهایی این حوزه به شکلی بی‌کیفیت به مخاطب عرضه شود، چون ما در این حوزه مسئول هستیم و باید متعهدانه در آن فعالیت کنیم. در همین رابطه باز هم از کار دیگری نام می‌برم که خود نیز در آن حضور داشته‌ام. فیلم سینمایی «دلشکسته» که در آن هنرمندان بزرگی چون شادروان خسرو شکیبایی و شهاب حسینی حضور داشتند پیامی داشت که عشق به امام حسین (ع) در آن نمایان بود، اما ابراز این عشق به نحوی انجام شده که تا به حال شاهدش نبودیم، برای همین هم فیلم توانست با تماشاگر ارتباط برقرار کند.

وی با مطرح کردن  این موضوع که بیشتر تولیدات تلویزیونی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به موضوعات دینی اشاره دارند، بنابراین باید سیما را در نقطه آرمانی تصور کرد؟ تاکید کرد:  در ظاهر بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی چه به لحاظ ظاهر و چه به لحاظ معنا از موضوعات اعتقادی و دینی بهره برده‌اند، اما حرف اینجاست که این توجهات تا چه حد با تماشاگر ارتباط برقرار کرده است؟ اگر جواب این سوال را از من بخواهید باید بگویم که این خواسته بسیار کم‌رنگ محقق شده است، چون باور و عشق کافی در ساخت آن همراه نبوده است.

پاک‌نیت تاکید کرد: البته این عدم دغدغه را به هیچ وجه نمی‌خواهم به سازندگان اثر مرتبط کنم، چون باورم این است که تمام هنرمندان این سرزمین عاشقانه ابا عبدالله را دوست دارند، اما حرف اینجاست که کارگردان باید صرف فیلم ساختن، دلیلی برای ساخت اثرش نباشد، بلکه باید موضوع مطرح شده در قصه را باور داشته باشد. برای این گفته مثالی قابل لمس می‌زنم. داود میرباقری سینماگری است که هرگاه اثری تاریخی را جلوی دوربین برده آن مجموعه توانسته به موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای دست پیدا کند، اما وی سالهاست بعد از سریال «مختارنامه» درگیر ساخت سریال «سلمان» است، ولی تا به امروز نتوانسته کار را جلوی دوربین برد.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: دلیل این اتفاق به نظر من از آنجا نشئت می‌گیرد که میرباقری طبق هر شرایطی حاضر نیست که کارش را جلوی دوربین برد، پس زمانی دست به کار خواهد شد که بداند معنای مد نظرش به شکلی صحیح و زیبا تصویر شده است، پس صبر می‌کند تا هرگاه شرایط پیش آمد کارش را طبق ایده‌آل‌هایش بسازد، البته پرواضح است که تاخیر در کار کردن هنرمندانی نظیر میرباقری به هیچوجه به صلاح نیست، چون این هنرمند غنیمتی است که باید از وجودشان حداکثر بهره را برد.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود درباره شرایط بازیگری در سینما و تلویزیون تصریح کرد: این را قبول دارم که شرایط سنی به روی پیشنهادات بازیگران تاثیر می‌گذارد، اتفاقی که در همه دنیا رخ می‌دهد، اما این مسئله تا حدودی در بیکاری برخی از بازیگران قدیمی ما نقش دارد، اما بخش مهمی از آن به برخی روابط نادرست مربوط است. منظور این‌که کیفیت کار بازیگری معمولا مد نظر قرار نمی‌گیرد، بلکه بیشتر به این امر توجه می‌شود که بازیگر در تیمی خاص باشد، والا اگر در گروهی خاص نباشد شرایط بسیار سخت خواهد شد.

وی در پایان گفت: برای بهبود، پیشنهاد‌های مختلفی مطرح می‌شود که عمدتاً حرفه‌ای است، اما از دیدگاه من اگر اخلاق اسلامی بر تمامی بخش‌های سینما حاکم شود بسیاری از مشکلات بر طرف خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha