جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت شهدای هسته ای

حوزه/ حوزه علمیه در مباحث استراتژی باید باز خواست کند. حوزه مرکز دیپلماسی است، ولی مانیفست دیپلماسی انقلاب نوشته نشده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، دکترناصر نوبری در مراسم بزرگداشت شهدای هسته ای که با موضوع دست آوردهای بر باد رفته های برجام در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد گفت: کسانی که در وزارت خارجه فعالیت می کنند شعبده باز و طرفند باز هستند، چون ازعنصر تخصص و محرمانه بودن بهره می برند و با این دو عنصر دستگاه دیپلماسی40 سال موفق بوده است.

این استاد دانشگاه افزود: استراتژی  اصل واساس حاکم بر دیپلماسی فعلی با دیپلماسی زمان امام راحل  سازگاری ندارد. دهها هزار هدیه اورانیم به امریکا دادیم چه چیزی تحویل گرفتیم؟!.

نوبری گفت: این استراتژی اعتماد سازی، استراتژی قدیمی است که دوام ندارد چون امپراطوری دوام ندارد. رئیس جمهور سابق امریکا سود هسته را گرفت، رئیس جمهور فعلی به دنبال سود موشک است و همین طور ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: این استراتژی در زمان فعلی جواب نمی دهد، اما متأسفانه دولت اعتقاد به این مسئله دارد. باید بپذیریم دیپلماسی حرفه ای، دکترین امام راحل و انقلاب عزت می آورد. حوزه علمیه باید دراین عرصه کند. باید حوزه این تئوری را استخراج  می کرد و به دستگاه دیپلماسی تحویل می داد تا این دستگاه اجرا می کرد.

نوبری گفت: دکترین امام راحل در سیاست خارجی  این  بود آمریکا از انگلیس بدتر و شوروی از هر دو بدتر، لکن سرکار ما با آمریکا است، یعنی نباید به هیچ کدام ازدولت های خارجی نمی توان اعتماد کرد و یعنی امروز نفوذ آمریکا بیشتر ازدو کشور دیگر است.

این استاد دانشگاه افزود: دیپلماسی امام راحل می گوید نباید به قدرت های بیگانه اعتماد کرد، اما اینها اعتماد کردند و خسارتهای محض به کشور زدند.

وی اظهار داشت: حوزه علمیه در مباحث استراتژی باید باز خواست کند. حوزه مرکز دیپلماسی است، ولی  مانیفست دیپلماسی انقلاب نوشته نشده است.

نوبری گفت: برجام محصول دیپلماسی کدخدایی گرایی بود؛ وقتی اعتماد کردند، خسارت آمد قرآن این را می فرماید؛ اما دولت  می گوید ما اعتماد نکردیم، اگر اعتماد نکردید پس چرا این همه مشکلات آمد.

این استاد دانشگاه افزود: اگر بخواهیم از آمریکا شکایت کنیم، همه تحریمها دوباره برگشت خواهد کرد و این  اوج اعتماد کردن به دشمن است.

وی اظهار داشت: این انحراف دیپلماسی قدیمی باعث شد انتظارت مردم  در موضوع اقتصادی بالا رود  و چون دولت نتیجه نگرفته، این همه مشکلات پیش آمده است.

نوبری گفت: متهم اصلی مشکلات دیپلماسی قدیمی در عرصه اقتصادی است. 5سال کشور با این نوع دیپلماسی معطل کردند وکار به اینجا رساندند.

این استاد دانشگاه افزود: امروز دولت می گوید اشتغال از همه مهمتر است؛ در گذشته همه چیز مذاکره بود الان ورق برگشت.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha