جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت شهدای هسته ای

حوزه/ بزرگترین مشکل دولت دهم ویازدهم این بود در آن شرایط به سرمایه بزرگ هسته ای دقت نکردند، به هدایت رهبری توجهی نشد و دولت با اعتماد آمریکا خواست مشکل را حل کند، اوضاع بدتر شد،باید از سرنوشت لیبی و قذافی درس عبرت گرفت.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»،  دکترعلی رضا زاکانی در مراسم بزرگداشت شهدای هسته ای که با موضوع دست آوردهای برباد رفته های برجام در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد گفت: در مورد موضوع برجام در مسائل مختلف باید سند، شیوه اجرایی و نتایج و دیگر مسائل  صحبت کرد.

 این استاد دانشگاه افزود: در عرصه برجام، متاسفانه به هیچ نتیجه ای نرسیدیم و اگر دولت در گذشته از برجام و جنگ علیه کشور سخن می گفت، امروز بعد از ناکامی در نتیجه برجام به  دنبال مطرح کردن بحث اقتصاد است.

وی با بیان اینکه سند برجام، سند معیوب و ناقص است و دراین سند اصلا دقتی صورت نگرفته و کار کارشناسی نشده افزود: می توانستیم با انجام کار کارشناسی شده نتیجه بهتری بگیریم، ولی این کار صورت نگرفته است.

زاکانی گفت:  کسی مخالف مذاکره با امریکا نیست؛ اگر مذاکره  با دید باز و کارشناسی شده باشد به نفع ایران تمام خواهد شد، نمونه  در مورد جیسون رضایی و سه جاسوس آمریکایی بود که 1 میلیون و700 هزار دلار به ایران  پول دادند. این معامله ای بود که صورت گرفت وموفقیت آمیز بود. در این معامله سودهای دیگری کردیم افرادی ازلیست تحریمها خارج شدند و بانک سپه توانست از تحریم خارج شود.

این استاد دانشگاه افزود: اگر مذاکره با منطق انقلابی و عزت و منافع اسلامی و پیروی از ولایت فقیه باشد، موفقیت آمیز خواهد بود، اما اگر این نباشد نمونه آن برجام می شود که سند آن معیوب می شود و دولت مردان بر سند معیوب مذاکره کرده و امتیاز دادند.

وی عنوان کرد: اگر درباره نتیجه برجام بخواهیم حرف بزنیم، اصلا نتیجه ای نیست، اگر در مورد سند اظهارنظر کنیم، این هم معیوب است  واگر در مورد چگونه  اجرایی کردن است، باید گفت واقعا فاجعه بار است و طوری عمل کردیم که آنها متحیر ماندند. قرار بود در مرحله اول برای اعتماد سازی سانتریفیوژها جمع می شد وآن قدر سریع انجام شد که  دشمن از عملکرد دولت مردان ایرانی متحیر مانده  و بدتر کسی که این غنی سازی را ازسه به 20 درصد رساند در کشور از کار برکنار شد.

زاکانی گفت: وقتی سند برجام را اجرا می کنید، این سندی است که بدون صورت جلسه است، یعنی مکتوب جلسات در وزارت خارجه گزارش نشده است. در مرحله بعد درامریکا مراوداتی و توافقاتی  صوری انجام داده اند که اسناد آن را به مجلس نشان ندادند؛ مجموعه این عوامل نشان می دهد  که سند برجام معیوب است و متأسفانه از سوی مسئولین پذیرفته شده است.

این استاد دانشگاه افزود: برای مذاکرات مسیرهایی وجود داشت، اولین مسئله تصویب قطعنامه علیه ایران، تحریم های هوشمند، فتنه 88 وچالش های مشخص در حوزه هسته ای، حقوق بشر و موشک و منطقه بود و از این میان بخش هسته ای مورد توجه دشمن و اجماع سازی قرار گرفت. 

وی عنوان کرد: موضوع دیگر فرصت سازی، درخواست امریکا برای مذاکره و انتخاب سال 92 ریاست جمهوری  ونطق انتخاباتی رئیس جمهور برای حل مشکل اقتصادی از طریق مذاکره باعث شد کشور به سمت مذاکره رود. همه اینها باعث شد تا رهبری و نخبگان همه در مذاکرات نقش آفرینی کنند.

زاکانی گفت: امروز گرفتار برجام دو و سه و مسائل دیگر هستیم اگر دراین مسائل دقت نکنیم؛ قطعا باید در آینده نزدیک هزینه سنگین تری دهیم.

این استاد دانشگاه افزود: بزرگترین مشکل این بود در آن شرایط به  سرمایه بزرگ هسته ای دقت نشد، به هدایت رهبری توجهی نشد و دولت با اعتماد امریکا خواست مشکل را حل کند، اوضاع بدتر شد والان هم دست از این اعتماد سازی برنداشته است. دولت از لیبی و قذافی درس بگیرد که اعتماد کرد و کشورش نابود شده است.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha