پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمين رفعتي گفت: تمدن اسلامي و حکومت اسلامي بدون اسلامي شدن علوم انساني تحقق پيدا نمي کند و بسياري از کارکردهاي علوم انساني در نهادهاي دولتي ، شبه دولتي و حکومت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمين عباس رفعتي در گفتگوي خبر قرآني با موضوع نقش حوزه هاي علميه در ايجاد تمدن اسلامي و پاسخگويي به آنها افزود: مقام معظم رهبري بارها تاکيد کردند که علوم انساني بايد اسلامي شود.

سخنگوي مديريت حوزه هاي علميه با بيان اينکه ما امروز فقط رسانه ملي را نداريم و رسانه ملي، رسانه اصلي نظام است، افزود: با وجود شبکه هاي اجتماعي هم اکنون هرفرد براي خود صاحب رسانه است.

وي تاکيد کرد: مباحث فقه رسانه هم ، فقه حکومتي است و هم براي جامعه يعني احکام مکلفين است.فقه رسانه مربوط به نظام است، يعني خروجي آن براي رسانه ها است.

سخنگوي مديريت حوزه هاي علميه کشور تصريح کرد:­ در سه سال اخير که بحث فقه رسانه را داريم ، احساس مي کنيم خيلي از مسايل است که بايد تحقيق شود­ و پاسخ داده شود.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه با اشاره به  اينکه حوزه علميه در همه مسايل نوپديده ورود پيدا کرده است، افزود: هم اکنون کرسي هاي درس خارج  همچون  فقه رسانه، فقه هنر و فقه خبر برگزار مي شود.

حجت الاسلام و المسلمين رفعتي خاطرنشان کرد: بسياري از کارکردهاي علوم انساني در نهادهاي دولتي، شبه دولتي­ و در حکومت است.

وي بابيان اينکه بطور مثال يکي از رشته هاي علوم انساني اقتصاد است، افزود: اگر اقتصاد مبني بر اقتصاد غربي ، ليبرالي باشد اين حکومت اسلامي نخواهد بود.

رئیس موسسه جهانی ولایت با اشاره به اينکه بايد اقتصاد، اسلامي باشد، گفت: الان تاکيد مقام معظم رهبري و بسياري از مراجع در اقتصاد مقاومتي براي اين است که گزاره هاي علمي مباحث اقتصادي ما ترجمه اقتصاد غرب است.

حجت الاسلام و المسلمين رفعتي تصريح کرد: اگر جامعه شناسي براساس ديدگاه غربي باشد نتيجه آن سبک زندگي غرب مي شود.

وي با اشاره بر اينکه علوم انساني بايد مديريت راهبردي علوم و تحقيقات اسلامي در حوزه باشد، افزود: گزاره هاي علوم انساني در صورت ­اسلامي بودن، بايد براساس منابع ديني باشد.

حجت الاسلام و المسلمين رفعتی با تاکيد براينکه  منابع ديني ما قرآن، سنت، روايات و ادله اربعه است ادامه داد: حوزه آمادگي خود را اعلام و مديريت راهبردي و علوم و تحقيقات اسلامي تصويب کرده است.

وي بابيان اينکه اين کار آغاز شده است، اما با کندي روبرو است، گفت: دليل اين است که خيلي از افراد در دانشگاه و وزارت علوم اين انگيزه و باور را ندارند که بايد علوم انساني، اسلامي شود.

پانصد درس تفسير در حوزه هاي علميه تدريس مي شود

سخنگوي مديريت حوزه هاي علميه کشور گفت: پانصد درس تفسير در حوزه هاي علميه تدريس مي شود که 210 کرسي آن تفسير آزاد و براي طلبه هاي پايه بالاتر از هفت برگزار مي شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha