جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

اقتصادی

 

فاینانس دست اقتصادی به ایران داد

قرارداد خط اعتباری فاینانس ۵ میلیارد یورویی بین بانک‌های ایرانی و مؤسسه Invitalia Global Investment برای تأمین مالی طرح‌های عمرانی و تولیدی کشور امضا شد.بر اساس این قرارداد که دو بانک ایرانی صنعت و معدن و خاورمیانه آن را امضا کرده‌اند و امکان الحاق سایر بانک‌های ایرانی به آن وجود دارد، پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور که با استفاده تکنولوژی، ماشین‌آلات یا خدمات فنی و مهندسی کشور ایتالیا اجرا می‌شوند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 

اوراق بودجه ای که مخفیانه بود فاش شد

بر اساس لایحه بودجه در سال آینده ۸۱ هزار میلیارد تومان انواع اوارق منتشر خواهد شد که بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان آن به شکل ریالی خواهد بود. این در حالی است که مجموع مجوز اوراق ریالی انتشار یافته توسط دولت ارزشی برابر 43.5 هزار میلیارد تومان دارد. این اختلاف  5 هزار میلیارد تومانی ناشی از درج عدد 1  به جای منابع حاصل از انتشار 5هزار میلیارد اوراق مالی اسلامی به منظور پرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال97 در جدول 5 لایحه است.

 

اصلاحیه ترامپ دولت را تریلیونر میکند

وزیر خزانه داری آمریکا بر این باور است که لایحه کاهش مالیاتی در ۱۰ سال آینده، درآمد خالص یک تریلیون دلاری برای این کشور خواهد داشت.استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا- در نشستی به میزبانی "اکونومیک کلاب" در واشنگتن با منتفی دانستن برآوردهای کمیته مشترک از این که کاهش مالیات ها باعث افزایش کسری آمریکا از ۱.۱ تریلیون دلار به ۱.۵ تریلیون دلار در ۱۰ سال آینده خواهد شد.

 

مجلس به مقامات ایست داد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه عصر امروز این کمیسیون، افزایش حقوق مقامات در سال 97 ممنوع شد. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، حقوق و مزایای مستمر کارکنانی که در سال 96 بیش از 50 میلیون ریال است و حقوق و مزایای مستمر مقامات افزایش نمی یابد و هرگونه افزایش حقوق و مزایا، فوق العاده ها و کمک هزینه ها و ایجاد کمک هزینه جدید تحت هر عنوان و از هر محل ممنوع و تصرف غیرقانونی دراموال محسوب و مرتکبین مشمول مجازات مقرر در ماده 598 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) خواهند بود.

 

بخش خصوصی دست نیروگاه را بالا برد

در طول سالهای 1392 تا شهریور 1396 بیش از پنج هزار و 138 مگاوات از محل سرمایه گذاری بخش غیردولتی داخلی و خارجی به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده است. این ظرفیت ها، با سرمایه گذاری سه میلیارد و 555 میلیون دلار در نیروگاه های حرارتی بزرگ، 211 میلیون دلار در تجدیدپذیرها و 348 میلیون دلار در بخش مولدهای مقیاس کوچک ایجاد شده است.

 

ریجستری به پایتخت خاموشی داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: بیش از پنج هزار دستگاه گوشی تلفن همراه از زمان اجرای طرح رجیستری تاکنون غیر فعال شده که شامل گوشی های ایرانی و خارجی می شود.وی افزود: براساس آمار گردآوری شده، تا هفته گذشته واردات گوشی ها آیفون رشد 600 درصدی نسبت به سال گذشته ثبت شده است.

 

بالاخره برجام چرخی را چرخاند

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک گفت: پس از برجام با حل مشکلات مبادلات بین المللی، صنعت نساجی در زمینه واردات، صادرات و نصب ماشین آلات جدید گسترش یافت و بسیاری از مشکلات مالی و بانکی برطرف شد. وی اظهارداشت: در دوران تحریم ارتباط با کشورهای پیشرفته، تولیدکننده ماشین آلات نساجی، منابع اصلی تامین مواد اولیه و نیز مراکز مشاوره های فنی و دانش روز از دسترس ما خارج و موجب درجا زدن صنعت شد.

 

فلز زرد به هفته ششم رسید

پایگاه خبری «مارکت واچ» آمریکا اعلام کرد، قیمت طلا دیروز (جمعه) به بالاترین سطح در چهار ماه گذشته رسید و برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت. تداوم کاهش شاخص دلار با وجود افزایش بیش از انتظار تورم در آمریکا موجب رشد تقریبا یک درصدی قیمت طلا شد.در بازار لندن نیز قیمت هفتگی طلا نسبت به هفته پیش از آن 0.7 درصد افزایش پیدا کرد.

 

افشا شدن عامل گرانی جوجه

دبیر انجمن ملی طیور ایران گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و حجم بالای تقاضای پرورش دهندگان مرغ گوشتی برای جوجه یک روزه، نرخ این محصول قدری افزایش پیدا کرده است و این امر به شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان ارتباطی ندارد.

 

تکرار تخلفاتی موسسات مالی

تسهیلات‌گیرندگان تعاونی منحل شده فرشتگان برای پرداخت اقساط در مواردی با تخلف شعب کاسپین مواجه‌اند. بر خلاف بخشنامه اعلامی این موسسه مشتریان وادار به پرداخت جریمه تاخیر در فاصله‌ای که حذف شده بود، شده‌اند.فرشتگان، بزرگترین زیرمجموعه موسسه کاسپین است که به همراه هفت تعاونی دیگر که منحل شده بودند، در پایان سال ۱۳۹۴ گرد آمده و کاسپین مسئولیت ساماندهی آنها را بر عهده گرفت، اما از حدود آبان سال قبل فرشتگان با مسائلی مواجه شد که در نهایت ماجرای پرحاشیه کاسپین طی این مدت را رقم زده است.

 

آمار واردات برنج ، آب رفت

در حالیکه با دستور وزیر کشاورزی ممنوعیت واردات برنج تا اطلاع ثانوی ادامه دارد، آمار رسمی که از سوی این وزارتخانه منتشر شده، گویای نکته جالبی است و آن این‌که "میزان واردات ۹ ماهه این محصول از آنچه به عنوان واردات هشت ماه آن اعلام شده بود، کمتر شده است و مشخص نیست علت این پایین آمدن آمار، اشتباه محاسباتی وزارت جهاد کشاورزی یا برگشت خوردن محموله‌های وارد شده بوده است که پس از سه ماه در جداول آماری‌شان به ثبت رسیده است.

 

محرومیت نفتی ایران از دو بازار ناب جهانی

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ضمن انتقاد از وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی، اظهار کرد: شرکت نفت، خود را از بازار عراق و افغانستان محروم کرده است.

 

شکاف قیمتی ارزی که گران تمام شد

در روند رشد بی‌سابقه قیمت دلار در بازار رسمی و غیررسمی اختلاف نرخ به بیش از ۸۰۰ تومان رسیده است.دلار دولتی اکنون با وجود افزایشی سریعی که طی هفته‌های اخیر داشته، همچنان اختلاف قابل توجهی با نرخ بازار آزاد دارد. به هر صورت نرخ غیررسمی دلار اکنون در سطح بی‌سابقه‌ای قرار داشته و تا ۴۴۵۰ و البته بالاتر نیز پیش رفته که با نرخ ۳۶۴۶ تومان در بازار رسمی در مجموع اختلاف بین دو نرخ دلار را به بیش از ۸۰۰ تومان رسانده است.

 

بی‌انضباطی خزانه‌داری قیمت گزافی داد

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: بدهی‌های داخلی دولت ایران عدم پرداخت بدهی‌ها در سررسید است و این گویای نبود انضباط مالی در خزانه‌داری کشور است تا جایی که هنوز نمی‌دانیم رقم دقیق بدهی‌های دولت چقدر است. بدهی‌های دولت ابتدا 250 هزار میلیارد تومان عنوان شد و پس از مدتی وزیر اقتصاد سابق حجم بدهی‌ها را 700 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. اگر خزانه‌داری انضباط داشته باشد، بدهی‌های کشور در حدی نیست که دولت نتواند آنها را بازپرداخت کند. علت اصلی شکل‌گیری این بدهی‌های معوق ساختار غیرمنضبط مالی خزانه‌داری کل و دولت است. 

 

شهردار تورم را بر دوش ساختمان ها انداخت

مرکز آمار ایران از افزایش ٩,٩ درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و‌٦.٤ درصدی آن در شهرداری‌های کل کشور در فصل تابستان ٩٦ نسبت به فصل تابستان ٩٥ خبر داد.

 

نیروگاه هایی که قربانی بیت کویین شد

در حالی‌که مقامات روسیه در حال بررسی طرح قانونمند کردن ارز مجازی در این کشور هستند، الکسی کولسنیکف، یک تاجر بزرگ روس با هدف ایجاد یک مرکز داده و تأسیسات استخراج ارز مجازی، دو نیروگاه بزرگ برق خریده است.هم‌اکنون بانک مرکزی روسیه در این زمینه در حال همکاری با دولت این کشور است.

 

واردات کالای خاص همه را بهت زده کرد

بر اساس مستندات آماری، 511 هزار دلار گوشی فقط در آذرماه امسال از این کالا در آمارها ثبت شد. قیمت واردات این کالا براساس آمار تجارت خارجی تا ۲۱ دی ماه سال جاری ۱۱۹۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

 

 

 

گازوئیل نیروگاه ها را غافلگیر کرد

براساس آخرین گزارش‌های موجود از شرکت مادرتخصصی نیروگاه‌های حرارتی کشور،بر اساس گزارش شرکت مادرتخصصی نیروگاه‌های کشور در 9 ماهه سال جاری سهم مصرف سوخت گازوییل و مازوت در نیروگاه‌های کشور نسبت به سال گذشته به ترتیب 5 و 2.6 درصد کاهش پیدا کرده که این امر می‌تواند به معنی کاهش آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت در نیروگاه‌های کشور نیز باشد.

 

کارمند ساده ای که وزارت نفت را دور زد

یک کارمند ساده در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با سوءاستفاده از امکانات شغلی 100 میلیارد تومان را طی 9 سال به جیب زد و از کشور فرار کرد.پس از انتشار این خبر کسری نوری رئیس روابط عمومی وزارت نفت  اظهار کرد: مسوولان امور مالی مدیریت اکتشاف به تازگی در بررسی اسناد مالی  خود با تخلف انجام شده توسط یکی از کارمندان امور مالی این مجموعه مواجه شدند که بلافاصله موضوع را به مراجع اطلاعاتی و قضایی گزارش دادند.

 

سوء استفاده بانک ها از خواب پول ها

اگرچه دوشنبه هفته قبل بود که رئیس‌جمهور دستور پرداخت سود سهام عدالت را صادر کرد، اما اکنون با گذشت ۵ روز، هنوز برخی بانکها سود را به حساب مشمولان واریز نکرده و در حسابهای خود نگه داشته‌اند.تمام اینها در شرایطی است که به گفته رئیس سازمان خصوصی ‌سازی ، ۱۲۰۰ میلیارد تومان از ۳۸۰۰ میلیارد تومان به حساب بانکها واریز شده تا در مرحله اول، یک سوم مجموع سود سهام عدالت هر مشمول را به حساب وی واریز نمایند. بر این اساس یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر نرخ رسمی سود بانکی را همان ۱۰ درصد سپرده کوتاه مدت بانکی در نظر بگیریم، اکنون حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان سود برای بانکها در این دوره ۵ روزه لحاظ شده است که به نظر می‌رسد انصاف نیست که برخی بانکها به دلیل در گردش نگاه داشتن این پول، نسبت به عدم واریز سود سهام عدالت اقدام کنند.

 

حد اکثری و حد اقلی عیدی بگیران مشخص شد

حداقل عیدی کارگران ۱میلیون و ۸۵۰هزار تومان و حداکثر عیدی ۲میلیون و ۷۸۰ هزار تومان برای سال۹۷است. با توجه به حقوق و  مزایای سال 96 کارگران جزئیات حقوق و عیدی سال 97کارگران به شرح زیر است. حداقل عیدی کارگران 1میلیون و 850هزار تومان و حداکثر عیدی 2میلیون و 780 هزار تومان برای سال97است.

 

شرط بندی که ختم به خیر نشد

در حاشیه کورس اسبدوانی گنبدکاووس بر اثر توسط تعدادی از اراذل و اوباش معروف این شهرستان، دو مامور پلیس شهرستان مجروح و 11 نفر در این رابطه دستگیر شدند. وضعیت درگیری به اندازه‌ای بود که تعداد قابل توجهی با سلاح سرد و چماق و چوب همدیگر را مورد ضرب و جرح قرار دادند که باعث مجروح شدن تعدادی از این افراد شد.

 

ترامپ برجام را شرطی کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعاهای بی‌پایه و اثبات‌نشده علیه ایران، چهار شرط را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد.وی گفت: "هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مولفه باشد: اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد.دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، بر خلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند.چهارم، این طرح بایستی به صراحت - برای اولین بار- در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند."

 

مسکن مهر به سنگ متقاضی خورد

مدیرعامل شرکت عمران پرند با بیان اینکه ۸ هزار واحد مسکن مهر در پرند فاقد متقاضی است، گفت: در صورتیکه امکانات روبنایی و زیربنایی این واحد‌ها تکمیل نشود، نمی‌توانیم تا پایان سال آنها را افتتاح کنیم.

 

تورم گلوی کالاهای اساسی را هم گرفت

رشد نرخ تورم و گرانی در دهه اخیر باعث شد تا قدرت خرید مردم به نوعی کاهش یابد و نمود این وضعیت را می توان در کاهش میزان مصرف انواع خوراکی ها در خانوارهای شهری دید. به عنوان نمونه هر خانوار در سال 1386 به طور متوسط سالانه 174 کیلوگرم انواع برنج را مصرف می کرده است که این میزان در سال 1395 به 106 کیلوگرم کاهش یافته است.

 

بازرگانی هم خانه تکانی کرد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از ابطال هزار و 676 کارت بازرگانی در دو سال اخیر خبر داد.خسروتاج با اشاره به وجود 20 هزار کارت فعال بازرگانی در ایران افزود: صدور کارت‌ های بازرگانی منوط به شرایط لازم از جمله تائید فرد متقاضی از سوی دو نفر فعال اقتصادی با تجربه، داشتن دفتر و محل کسب و کار، ارائه سوء پیشینه و نداشتن سابقه کیفری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha