جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طباطبایی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: ما نباید از اینکه دشمن داریم، بترسیم؛ چراکه دشمن همواره بد نیست و سبب سازندگی و رشد انسان می‌شود، در عالم طبیعت هم همینگونه است سختی‌ها سبب سازندگی خواهد شد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در چهاردهمین همایش سراسری ستاد اقامه نماز صنعت هسته‌ای کشور که در منطقه هسته‌ای اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه آمریکا از مردانگی و ایستادگی ملت ایران می‌هراسد، اظهار داشت: ما نباید از اینکه دشمن داریم، بترسیم؛ چراکه دشمن همواره بد نیست و سبب سازندگی و رشد انسان می‌شود، در عالم طبیعت هم همینگونه است سختی‌ها سبب سازندگی خواهد شد.

وی افزود: در مقابله با همه شیطان‌های جنّی و انسانی باید به خدا پناه برد و استقامت کرد؛ چراکه قرآن می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ: کسانی که گفتند پروردگار ما فقط الله است و سپس استقامت کردند فرشتگان بر آنان نازل می شوند که نترسید و اندوهگین نباشید».

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه سربلندی و عزّت ایران، غربی‌ها را به پای میز مذاکره کشاند، خاطرنشان کرد: کفار و غرب اگر بزرگی را از ما مشاهده نکنند، حاضر به گفت‌و‌گو با ما نمی‌شوند؛ اگر بگوییم برجام کار خوبی بود، نتیجه کار شما تلاشگران صنعت هسته‌ای کشور است وگرنه غربی‌ها حاضر به گفت‌و‌گو و مذاکره نمی‌شدند.

وی با بیان اینکه اگر سربلند نباشیم، دشمنان حاضر نیستند جوابی به ما بدهند، عنوان کرد: از ابتدای آغاز جنگ تحمیلی، ایران به سازمان ملل شکایت کرد؛ اما به نامه‌های ایران، جوابی داده نشد، هنگامی که هزاران کیلومتر از زمین‌های کشورمان تصرف شد، موضوع آتش بس را مطرح کردند که امام راحل قبول نکردند و فرمودند تا زمانی که یک وجب از خاک کشورمان دست دشمن باشد، ما به ایستادگی خود ادامه می‌دهیم.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: پیشنهاد صلح زمانی مطرح شد که خرمشهر از دست عراقی‌ها پس گرفته شد؛ آن زمان 3 لشکر عراق در حدود 40 هزار نیرو با تمام امکانات در خرمشهر مستقر بود و صدام گفت اگر ایرانی‌ها خرمشهر را پس بگیرند، من کلید بصره را به آنان می‌دهم اما رزمندگان ما خرمشهر را پس گرفتند که امام(رحمه الله علیه) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ پس از فتح خرمشهر و اینکه احساس کردند ما می‌توانیم بصره را تصرّف کنیم، موضوع صلح را مطرح کردند.

وی ابراز کرد: در موضوع انرژی هسته‌ای نیز می‌گفتند حتی یک سانتریفیوژ هم نداشته باشید؛ مشاهده کردید اوباما می‌گفت من اگر بتوانم، تمام پیچ و مهره‌های تأسیسات هسته‌ای ایران را باز می‌کنم اما زمانی که 20 درصد را ندادند و ما آن را به دست آوردیم، حرف از مذاکره به میدان آمد، حتی آن‌ها شروع به ترور دانشمندان هسته‌ای کشور کردند.

امام جمعه اصفهان گفت: کفار به کسی که قدرت دارد و سربلند است، توجه می‌کنند و به انسانی که به آن‌ها التماس کند، اعتنایی ندارند، لذا برای سربلندی اسلام و ایران باید شما کارتان را ادامه دهید و در آموزش، قوی عمل کنید تا هر زمانی نیاز بود، استفاده شود.

وی عنوان کرد: تمام آنچه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی می‌فرمایند در قرآن بدان تصریح شده است؛ اگر رهبر معظم انقلاب می فرمایند دشمنان از ما راضی نخواهند شد به این دلیل است که قرآن می فرماید «وَلَنْ تَرْضَى عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» ای پیامبر، یهود و نصری هیچ‌گاه از تو راضی نمی‌شوند مگر اینکه از آنان پیروی کنی؛ «لن» به معنای نفی ابد است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه اگر حتی انرژی هسته‌ای هم نداشته باشیم، از ما راضی نمی‌شوند تا زمانی که دست از اسلام برداریم، افزود: عربستان سعودی می‌داند ملت ایران، یک نظام شاهنشاهی را از بین برده است، می‌ترسد که این روحیه به ملت عربستان نفوذ کند و می‌داند که مردم عربستان می‌فهمند و می‌دانند که یک خانواده مفسد نمی‌تواند سرپرست مسلمانان باشد و با پول مسلمانان و به دستور کافران، سایر مسلمانان را بکشد.

وی گفت: امام عسکری(علیه السلام) می فرمایند: بنی عباس و بنی امیه به این علت با ما دشمنی می‌کردند چراکه می دانستند حق با ما است و از قیام ما می‌ترسیدند و می‌دانستند که آن آقایی که می‌آید و ستمگران را از بین می‌برد در بین ما اهل بیت(علیهم السلام) است؛ امامان معصوم ما، عظمت داشتند به همین دلیل هم دشمن داشتند.

* اقامه نماز، با ارزش‌ترین عمل مؤمن

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عظمت نماز بیان کرد: قرآن کریم روش خاصی در بیان دستورات دارد به این معنا که اگر احکام را پشت سر هم ذکر کند این احکام دارای ترتیب و اولویت هستند؛ در ابتدای سوره بقره هنگامی که برای متقین و مؤمنین صفاتی را بیان می‌کند، می‌گوید «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» عالم غیب آن چیزی است که با حواس پنچ‌گانه انسان درک نمی‌شود و عالم شهود یعنی آن چیزهایی که با حواس پنچ‌گانه درک می‌شود.

وی با بیان اینکه خداوند در رأس همه غیب‌ها قرار دارد، افزود: نخستین صفت مؤمنین، ایمان به خداست که همان ایمان به غیب است، پس از ایمان به خدا و غیب؛ می فرماید «یُقِیمُونَ الصَّلَاه»َ نماز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در حقیقت با ارزش ترین کاری که باید یک مؤمن انجام دهد اقامه نماز است و بعد از آن می‌فرماید «وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَون» کمک به مردم و رسیدگی به بیچارگان؛ در تمام آیات قرآن؛ نماز بر پرداخت زکات مقدم است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به روایاتی درباره اهمیت نماز گفت: از امام معصوم سئوال شد که نماز و زکات، کدامیک رتبه بالاتری دارد، می فرماید همانگونه که در قرآن ذکر شده است و نماز مهم تر است، بنابراین بعد از ایمان به خدا هیچ عبادتی بالاتر از نماز نیست و پس از آن زکات است.

وی ادامه داد: فقط در سوره اعلی می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» اگر تزکّی به معنای زکات باشد به این معنا است که رستگار آن‌هایی هستند که زکات دادند و یاد خدا کردند و نماز خواندند البته در این جا، علما می‌گویند منظور از تزکّی، زکات فطره است چراکه قبل از نماز عید باید پرداخت شود و به همین جهت است که کلمه زکات بر نماز مقدم ذکر شده است اما اگر تزکّی به معنای تزکیه نفس باشد که معنای دیگری است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان عنوان کرد: در روایتی می فرماید اسلام بر 5 چیز استوار شده است که اولین آن نماز و زکات است، نمی شود کسی مؤمن باشد و مهمترین عمل اسلامی که نماز است را انجام ندهد، اگر کسی نماز بخواند و ارتباطش با خدا خوب باشد، خیلی از کارهای بد را انجام نمی‌دهد، بنده در خبطه‌های نماز جمعه گفتم که معتقد هستم کسانی که در آشوب‌های اخیر خسارت زدند، نماز نمی‌خوانند یا نادرست می‌خوانند چراکه ذکر خدا به انسان آرامش و نظم می‌دهد.

وی با بیان اینکه هیچ ذکری بالاتر از نماز نداریم، تصریح کرد: اگر کسی بخواهد واقعاً گمراه نشود و مسیر صحیح را طی کند، باید به یاد خدا باشد و مهمترین یاد خدا نماز است؛ هر چه نماز کامل تر باشد اثر بیشتری دارد، قرآن می فرماید «إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَر» نماز انسان را از بدی‌ها باز می‌دارد؛ اگر نماز خوانده می‌شود و می‌بنیم که کار بد انجام می‌شود، معلوم است که در نماز خواندن مشکلی وجود دارد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه خواندن نماز به راحتی انجام می‌شود اما نماز مقبول، خیلی کار مشکلی است، ابراز کرد: عبادات ما شرایط صحت و شرایط قبول دارد، اگر شرایط صحت را رعایت کند، قضا و عقاب ندارد اما قبولی به این معنا است که اثر بکند، چراکه هر عبادتی یک اثری دارد و تأثیرگذاری آن منوط به رعایت کردن شرایط آن است بنابراین برای تأثیرگذاری نماز، باید از گناه اجتناب کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha