جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ همایش فضای مجازی، فرصت ها و تهدید ها

حوزه/ رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با تاکید بر این که غلبه بر مشکلات در فضای مجازی نیازمند اراده ملی و همت همه مسئولان است، تصریح کرد: تغییر باورها و سبک زندگی ایرانیان، یکی از اهداف جدی دشمن در فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری ، امشب طی سخنانی در همایش فضای مجازی، فرصت ها و تهدیدها که به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن همایش های مدرسه دارالشفا برگزار شد، با بیان این که ایجاد اجماع میان نخبگان و مسئولان راهکار مناسبی برای مدیریت مطلوب بر فضای مجازی است، ابراز داشت: ما باید بتوانیم بر پایه توانمندی ها و ظرفیت های داخلی در فضای مجازی حضور داشته باشیم و البته این مساله مستلزم آن است مسئولان در فضای تعامل و هم افزایی یک نگاه واحد و جدی در این قضیه داشته باشند.

وی با اشاره به این که امروز در جهان توجه بسیار زیادی به مساله فناوری اطلاعات صورت می گیرد، گفت: یکی از نشانه هایش این است که در حال حاضر شرکت های بزرگ و معتبر دنیا در حوزه فناوری اطلاعات جای شرکت‌های نفتی را به نوعی گرفته‌اند و از این حیث باید گفت که هم اکنون سرمایه‌های جهانی از حالت سخت به حالت نرم تغییر یافته اند و اهمیت فناوری اطلاعات بسیار زیاد شده است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه دشمن در فضای مجازی به دنبال درآمدزایی در عین پیشبرد اهداف خاص فرهنگی و سیاسی خود است، افزود: دشمنان در بستر فضای مجازی به دنبال تغییر در سبک زندگی ایرانیان به خصوص تاثیرگذاری خاص خود بر تفکر و اندیشه و رفتار نسل جوان است

وی اضافه کرد: از سویی فضای مجازی امروز متاسفانه به بستری برای دروغ‌سازی تبدیل شده و در قضایای اخیر دیدیم که چگونه دشمنان اسلام و انقلاب از این راهبرد برای پیشبرد برنامه ها و طرح های خود استفاده کرده و به حمایت از اغتشاشگران پرداختند.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) همچنین با بیان این که نشانه گرفتن فرهنگ و دیانت و باورهای اعتقادی مردم از جمله دیگر اهداف دشمن از فعالیت در عرصه فضای مجازی است، گفت: راه مقابله با ترفندها و توطئه های دشمن در وهله نخست ایجاد و تقویت شبکه ملی اطلاعات و شبکه های اجتماعی داخلی است تا مردم از گرایش به شبکه های خارجی فاصله گرفته و به شبکه های بومی و امن داخل سوق پیدا کنند.

وی همچنین با بیان این که برخی از کشورها همچون آمریکا و چین در زمینه تبلیغات، سخت‌افزار و شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام داده اند، افزود: در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که نرم‌افزارهای منتقل‌کننده صوت، متن و تصویر با ارزش حدود 290 میلیارد دلار جای رسانه‌های قدیمی جهانی به ارزش کمتر از 300 میلیارد دلار را گرفته اند و این نشان می دهد که دنیا در این عرصه به چه سرعت سرسام آوری در مسیر پیشرفت است.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با بیان این که در دنیا ابزارهای مختلف به سمت هوشمندشدن به پیش می رود، گفت: در وضعیت فعلی ما با فضای پیچیده مجازی مواجه هستیم که در این حوزه به سرمایه‌گذاری کلان نیاز داریم.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که بحث فضای مجازی صرفاً محدود به امور سلبی و ایجابی نمی‌شود بلکه موضوع اصلی حاکمیت کشورهایی است که می‌توانند با این ابزار حاکمیت و قدرت خود را ارتقا داده و یا در مسیر تضعیف آن قرار بگیرند به همین خاطر است که مشاهده می کنیم این قدر کشورهای استکباری در پی سرمایه‌گذاری در زمینه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند.

عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین ضمن گلایه از رویکرد دوگانه مسئولان کشور در مواجهه با فضای مجازی تصریح کرد: ما خودمان می توانیم شبکه اجتماعی داخلی بسازیم و جای تاسف است که هنوز سرمایه گذاری لازم در این باره و حمایت های جدی صورت نگرفته است.

وی رسیدن به اهداف مورد نظر در زمینه مدیریت مطلوب فضای مجازی را نیازمند اراده ملی و همت همه جانبه مسئولان دانست و گفت: در شرایط فعلی در فضای سیاسی کشور دو نگاه و رویکرد از دو طیف مختلف را مشاهده می کنیم به این معنا که یکی احساس می‌کند که رسانه، بستر پیام‌رسانی و ابزار لازم را ندارد اما با آمدن فضای مجازی این احساس به او دست داده که رسانه را پیدا کرده است و از آن سو دیدگاهی که می گوید ما باید به سمت ایجاد و تقویت شبکه اجتماعی داخل باشیم و نباید عنان خود را در این زمینه به خارجی ها بدهیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم و غیرقابل تردید است این که ابزار و بستر فضای مجازی امروز برای دشمن و در اختیار اوست به همین خاطر دیدیم که در قضایای اخیر حتی گروه های سیاسی گوناگون با وجود اختلاف دیدگاه ها خواستار فیلتر تلگرام شدند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha