پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ همایش فضای مجازی، فرصت ها و تهدید ها

حوزه/ رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر این که در شرایط کنونی ناگزیر از ملی سازی شبکه های اجتماعی در کشور هستیم، از حوزویان خواست تا به موضوعات فقه فضای مجازی ورود جدی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سردار غلامرضا جلالی ، امشب طی سخنانی در همایش فضای مجازی، فرصت ها و تهدیدها که به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن همایش های مدرسه دارالشفا برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: حوزه و روحانیت با داشتن ظرفیت ها و توانمندی های بالای علمی و توان گسترده تبلیغی باید در این عرصه به میدان آمده و آفت ها و فرصت های فضای مجازی را مورد توجه جدی خود قرار دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشوربا بیان این که در حال حاضر سهم اصلی مربوط به شبکه‌های اجتماعی کشور در اختیار بیگانگان قرار گرفته است، گفت: در فتنه اخیر به عینه دیدیم که گروهک منافقین، داعش و عناصر سرسپرده به دشمن با استفاده از بستر تلگرام سازماندهی شده و دست به اغتشاش گری زدند ، هر چند که اعتراض اولیه مردم نسبت به مسایل اقتصادی و معیشتی به حق و درست بود اما این ها از این فضا سوء استفاده کردند.

وی با بیان این که حقیقتاً ما در فضای سایبری نیازمند تعریف قلمرو ملی می باشیم، افزود: قبل از هر چیز می بایست به طور دقیق مشخص کنیم که داده‌ها و سرمایه‌های ملی خود را با کدام امنیت پیگیری می کنیم و این که چرا با وجود این که شبکه ملی اطلاعات راهکار درستی برای مواجهه با خطرات و تهدیدهای فضای مجازی است اما متاسفانه این مساله دچار بازی های سیاسی شده است.

جلالی افزود: اولین مجموعه دعوت‌کننده از افراد به تجمعات اعتراضی، کانال تلگرامی مالباختگان مشهد بود که ادمین این کانال در ترکیه حضور دارد و منافقین مدیریت آن را بر عهده داشتند و اصلاً قرار بر این بود که با بهره گیری از فضای مجازی در مدت چهل روز اول، مردم را با مباحثی از جمله گرانی و مشکلات اقتصادی سازماندهی کنند و این مساله بین ضد انقلاب و منافقین تقسیم کار شده بود.

وی اضافه کرد: نوع رفتارها و برنامه ها در شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام و توئیتر به به شکلی بود که نشان می داد آنها به مشکلات اقتصادی و مردم ایران کاری ندارند بلکه به خیال خود به دنبال براندازی و اغتشاش در کشور و حتی حرکت به سمت مراکز نظامی و بسیج در فازهای بعدی اغتشاش هستند.

جلالی با بیان این که در این قضایا کانال آمد نیوز که بعدها به صدای مردم تغییر نام داد ، نقش مهمی داشت، گفت: سازماندهی مخالفان علیه حاکمیت، ارائه آموزش‌های روش آشوب‌گیری، عملیات روانی سیاه و مخرب علیه نظام با ساخت و پخش گسترده عکس ها و کلیپ ها و فیلم‌های دروغین و تهییج برخی افراد غافل به خصوص جوانان به سمت اغتشاش از جمله برنامه های دشمن در فضای تلگرامی بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن انتقاد از واگذاری سهم 97 درصدی شبکه اجتماعی کشور به تلگرام به عنوان یک تهدید جدی بیان داشت : با اجرای فیلترینگ تلگرام حجم مصرفی این شبکه از هزار و 150 گیگ ترافیک به 600 گیگ و در روز دوم نیز به 300 گیگ رسید اما برخی بزرگ‌نمایی کردند که مردم با فیلترشکن وارد تلگرام می‌شوند درحالی‌که بر اساس آمارها حداکثر 15 درصد از افراد بعد از فیلترشدن تلگرام همچنان با آن در ارتباط بودند و ارتباط 85 درصد افراد عادی جامعه به نوعی قطع شده بود.

جلالی با بیان این که متاسفانه عده ای به تلگرام به عنوان دستاورد سیاسی دولت در کنار برجام نگاه می‌کنند، افزود: با وجود چنین نگاه و رویکردی طبیعی است که ما نمی توانیم در این عرصه به سمت استفاده از ظرفیت داخلی حرکت کنیم، ضمن آن که از این مساله نیز نباید غافل شویم که در دوران فیلتر بودن تلگرام ، کاربران شبکه اجتماعی سروش از یک میلیون و 700 هزار نفر به بیش از سه میلیون نفر رسید.

وی تصریح کرد: با فیلترشدن تلگرام وضعیت برای ضد انقلاب ها نامناسب شد به همین خاطر لیدرها و سران آن ها از آمریکایی‌ها خواستند تا اینترنت آزاد خارج از کنترل ایران را به آنها ارائه دهد.

سردار جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش برخی برای بزرگنمایی میزان اشتغالزایی در فضای مجازی و توجیه عدم فیلتر تلگرام گفت: بر پایه آمارها، حجم کل میزان اشتغال‌زایی در شبکه های اجتماعی 33 هزار مورد بوده درحالی‌که با ایجاد تنها چند کارخانه در شهر قم می‌توانیم این حجم از اشتغال را پدید بیاوریم و لذا باید گفت که عده ای به دنبال بزرگ نمایی اشتغالزایی در تلگرام هستند و حال آن که این روند به نفع و مصلحت کشور نیست.

وی همچینن با تاکید بر این که ما ناگزیر از ملی سازی شبکه‌های اجتماعی در کشور برای مقابله با تهدیدهای جدی فضای مجازی هستیم، خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که در حال حاضر در این خصوص در کشور مشکل دانشی نداریم بلکه مشکل حمایتی داریم و اگر از شبکه های داخلی همچون سروش حمایت شود ، ما خواهیم توانست که نیاز به فضای مجازی را در داخل تامین کرده و نیازمند به شبکه های بیگانه نباشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان داشت: این یک واقعیت است که آمریکایی ها و دشمنان ملت ایران می کوشند تا با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی، به دنبال ضربه زدن به نظام و کشور ما باشند و ما باید بدانیم که شبکه های اجتماعی صرفاً یک پیام رسان نیستند بلکه امروز عامل توسعه و یکی از عوامل اقتدار در جوامع هستند که نمی شود نسبت به آن ها غفلت کرد.

وی افزود: دشمن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی می‌تواند منابع اطلاعاتی نادرستی را منتشر کند تا مردم احساس کنند که این اطلاعات در داخل تولید می‌شود، به طوری که گاهی ترویج برخی از محتواهای نادرست تولید شده توسط دشمن باعث طرح سؤال از رئیس جمهور و دیگر شخصیت‌ها در مجلس می‌شود.

جلالی  در خاتمه گفت: علاوه بر مباحث اقتصادی دشمن به دنبال برهم زدن امنیت و آرامش اقتصادی کشور با رفتارهای مخرب در فضای مجازی است که باید جلوی این اقدامات نیز به طرز هوشمندانه گرفته شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha