جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کنفرانس یاری قدس در الازهر مصر

حوزه/ خطیب مسجدالاقصی گفت: هرگونه کوتاهی در مورد قدس و مسجدالاقصی همانند کوتاهی در مورد مسجدالحرام و مسجد نبوی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روز گذشته کنفرانس یاری قدس  با مشارکت گروه هایی از 86 کشور جهان در مصر آغاز به کار کرد و امروز به کار خود پایان خواهد داد.

در این کنفرانس شخصیت های مختلف از ادیان و مذاهب مختلف اسلامی بر ضرورت یاری قدس و حمایت از این شهر اسلامی و مردم مظلوم فلسطین تاکید کردند و اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

فؤاد سینیوره

پیروان تمام ادیان قدس را مقدس می دانند

فؤاد سینیوره نخست وزیر سابق لبنان در یکی از نشست های تخصصی این کنفرانس گفت: عنصر قدرت ما در ایمان اسلامی و مسیحی و عربیت خلاصه می شود و اینکه همه ما به حق مسلّم مردم فلسطین در قدس ایمان داریم و پیروان تمام ادیان نیز این شهر را مقدس می دانند.

بشاره پتروس الراعی اسقف اعظم کلیسای مارونی

اسقف اعظم کلیسای مارونی: همزیستی در خاورمیانه با حل مسئله قدس محقق می شود

بشارة پتروس الراعی اسقف اعظم کلیسای مارونی شرق در سخنرانی خود با عنوان جایگاه دینی و جهانی قدس گفت: مؤسسات و نهادهای دینی نقش مهمی در آگاهی بخشی درباره مسئله فلسطین و قدس دارند و می توانند روحیه علاقه یه قدس را در خانواده ها و مدارس و دانشگاه ها و مساجد و کلیساها ترویج کنند.

وی افزود: مسئله قدس از فلسطین جدا نیست و این دو مشکل به تنهایی قابل حل نیستند، زیرا با هم در ارتباط هستند و همه ما نیز می دانیم که همزیستی در سرزمین های مقدس و در خاورمیانه محقق نخواهد شد مگر اینکه مسئله فلسطین و قدس حل شود.

رئیس شورای اسقف های شرق تاکید کرد: همه چیز در اسرائیل با دقت برنامه ریزی شده و هیچ رخدادی درباره قدس و فلسطین اتفاقی صورت نمی گیرد و بر این اساس آنها به مدت 60 سال یعنی از سال 1887 تا 1947 برای تولید رژیمی به نام اسرائیل برنامه ریزی کردند و در سال 1967 توانستند شهر قدس را کاملا اشغال کنند تا اکنون رئیس جمهور آمریکا بیاید و سفارت آمریکا را به قدس منتقل کند و این تصمیمی است که با تمام تصمیمات شورای امنیت و سازمان ملل مخالف است.

این شخصیت مسیحی در پایان سخنان خود تاکید کرد: هویت قدس به خاطر دینی بودن این شهر و وجود مؤسسات و مراکز فرهنگی و عبادی در آن است که باعث شده گنجی برای تمام بشریت به شمار بیاید، زیرا این شهر حاوی میراث ادیان آسمانی است و هیچ شخص یا رژیمی حق ندارد میان عرب ها تفرقه ایجاد کند و هویت شهر قدس را تغییر دهد.

شیخ لقمان حکیم سیف الدین وزیر امور دینی اندونزی

وزیر امور دینی اندونزی: دفاع از قدس واجب شرعی و انسانی است

از سوی دیگر شیخ لقمان حکیم سیف الدین وزیر امور دینی اندونزی در این کنفرانس گفت: این کنفرانس در زمان مناسب و در سایه تحولات اخیر و نگران کننده در فلسطین و قدس برگزار شد به ویژه پس از تصمیم اخیر ترامپ درباره شهر قدس که ارزش های انسانی از جمله عدالت را زیر سئوال برد و صلح جهانی را در معرض تهدید قرار داد و این در حالی است کشورهای اسلامی نیز به مشکلات داخلی خود سرگرم شده اند.

وی افزود: این تصمیم یک جانبه از سوی آمریکا بر خلاف تمام تصمیمات شورای امنیت و سازمان ملل متحد است و موجب تقویت فعالیت های غیر قانونی اسرائیل می شود و دولت اندونزی کاملا با این تصمیم مخالف است و آن را محکوم می کند، زیرا ما قائل به ضررت تحقق صلح جهانی هستیم که این صلح بدون استقلال و حاکمیت و کرامت فلسطین و مردم آن محقق نمی شود.

وی ادامه داد: فلسطین نیز عضوی همچون سایر اعضای جامعه بین الملل است و از این رو ما به عنوان دولت اندونزی از تصمیم شورای عمومی سازمان ملل در تاریخ 21 دسامبر گذشته مبنی بر درخواست از آمریکا برای پس گرفتن تصمیم خود درباره قدس حمایت می کنیم و تاکید می کنیم که علمای مسلمان و بزرگان جهان اسلام مسئولیت بزرگی در برابر قدس دارند و همه باید تاکید کنند که دفاع از قدس شریف واجبی دینی و انسانی است.

وزیر امور دینی اندونزی ادامه داد: مسئله قدس و فلسطین به تمام مسلمانان مربوط می شود و مختص مردم فلسطین نیست، زیرا این سرزمین ارتباطی عمیق و محکم با تاریخ و میراث دینی و فرهنگی ما دارد و اکنون باید از این کنفرانس برای نشان دادن وحدت مسلمانان استفاده کنیم و همه در یک جبهه متحد در کنار قدس بایستیم.

دکتر وائل عربیات وزیر اوقاف و امور دینی اردن

وزیر اوقاف و امور دینی اردن: قدس بیش از هر زمان دیگری نیازمند کمک است

دکتر وائل عربیات وزیر اوقاف و امور دینی اردن نیز در این کنفرانس گفت: مسجدالاقصی جایگاهی بزرگ و ویژه نزد همه ما دارد، زیرا این مسجد برای تمام ادیان آسمانی مقدس است و ما در این کنفرانس خواستار حمایت کشورهای جهان از قدس و ملت فلسطین هستیم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت ما هستند و با توطئه صهیونیست ها برای یهودی سازی قدس روبرو هستند.

عربیات از مسلمانان و مسیحیان تمام جهان خواست مسجدالاقصی را در اولویت های خود قرار داده و دست دوستی و کمک خود را به سوی آن دراز کنند و به تمام جهان ثابت کنند که ادعای یهودیان درباره مالکیت قدس و مسجدالاقصی صحیح نیست.

شیخ محمد حسین مفتی قدس

مفتی قدس: صهیونیست ها می خواهند هویت اسلامی و عربی قدس را محور کنند

شیخ محمد احمد حسین مفتی قدس و فلسطین در سخنان خود در این کنفرانس گفت: تصمیم های ظالمانه ای که در مورد قدس گرفته می شود از جمله تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا با این هدف صورت می گیرد که هویت اسلامی و عربی قدس را محو کنند، اما ما کشوهای اسلامی و عربی باید قدس را در راس اولویت های خود قرار داده و برای حمایت از آن متحد شویم.وی افزود: شهر قدس محل معراج پیامبر خاتم محمد(ص) و اولین قبله مسلمانان و دومین مسجدی است که در زمین برای عبادت خداوند متعال ساخته شد پس چگونه کسی جرات پیدا می کند که منکر حق مسلمانان در این شهر شود؟

وی افزود: قدس با اعتقادات مسلمانان درهم تنیده شده و علاوه بر مسلمانان، مسیحیان نیز در این شهر کلیسا و عبادتگاه دارد و از این رو قدس با سایر شهرها فرق دارد، بلکه شهری ویژه است که همه در آن حضور دارند و به آن عشق می ورزند.

کنفرانس یاری قدس

مفتی مصر: توطئه صهیونیسم جهانی برای گرفتن سرزمین ها و مقدسات مسلمانان

شیخ شوقی علام مفتی مصر نیز در این کنفرانس در مورد توطئه صهیونیسم جهانی برای گرفتن سرزمین ها و مقدسات عرب ها و مسلمانان هشدار داد و گفت: مصر و الازهر در جبهه دفاع از مسائل امت اسلام به ویژه فلسطین و قدس حضور دارند و ما بر این باوریم که قدس فقط مسئله مردم این شهر و مردم فلسطین نیست، بلکه مسئله تمام مسلمانان و عرب ها است.

وی افزود: قدس در اسلام جایگاه عظیمی دارد و از نشانه های تاریخ و تمدن اسلامی است که جایگاه بزرگی در میان مسلمانان دارد.

شیخ عکرمه صبری خطیب مسجدالاقصی

خطیب مسجدالاقصی: عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد

شیخ عکرمه صبری خطیب مسجدالاقصی و رئیس شورای عالی اسلامی قدس در سخنان خود در کنفرانس یاری قدس، ضمن تشکر از الازهر به خاطر برگزاری این کنفرانس گفت: قدس شهری مبارک و مقدس است و موضوع قدس اکنون پس از تصمیم شوم ترامپ در سطح جهان مطرح شده اما عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد زیرا پس از آنکه قدس به حاشیه رفته و در حال فراموشی بود آن را در سطح جهان مطرح ساخت.

وی افزود: ما هنگامی که از قدس یاد می کنیم منظورمان فلسطین و مسجدالاقصی است و هنگامی که از مسجدالاقصی نام می بریم منظورمان قدس و فلسطین است و این سه کلمه و نام همیشه همراه و ملازم هم هستند و از هم جدا نیستند.

شیخ عکرمه صبری ادامه داد: خداوند متعال قدس را به مکه مکرمه و مدینه منوره مرتبط ساخت و درسوره مبارک اسراء فرمود: سُبْحَانَ الَّذِى أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إلى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِى بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آَيَاتِنَا أنه هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ. و از این رو ما بر این باوریم که هرگونه کوتاهی در مورد قدس و مسجدالاقصی همانند کوتاهی در مورد مسجدالحرام و مسجد نبوی است و ما به همه هشدار می دهیم به صداهای اندکی در جهان اسلام که در حال تردید افکنی در مورد مسجدالاقصی هستند اعتنایی نکنند.

خطیب مسجدالاقصی تاکید کرد: قدس محکم و پابرجا همچون کوه خواهد ایستاد.

مشاور وزیر اوقاف فلسطین: الازهر کالاهای آمریکایی را تحریم کند

شیخ محمد جمال ابوالهنود مشاور وزیر اوقاف فلسطین نیز در حاشیه برگزاری کنفرانس یاری فلسطین ضمن قدردانی از الازهر و تلاش های این نهاد دینی برای حمایت از فلسطین و قدس گفت: در شرایط کنونی ما بیش از هر زمان دیگری نیازمد کمک برای حمایت از قدس و فلسطین هستیم.

وی افزود: در شرایط کنونی راه حل مسالمت آمیز برای مسئله قدس نمی تواند تنها راه پیش روی ما باشد، زیرا ما بدون دفاع در میان چنگال درندگان گرفتار شده ایم و نمی توانیم کاری انجام دهیم و از این رو پیشنهاد ما این است که الازهر برای یاری فلسطین و مبارزه با دولت آمریکا با صدور فتوایی کالاهای آمریکایی را تحریم کند تا پاسخ مناسبی به اقدام ترامپ و سیاست های ظالمانه آمریکا داده باشد.

مشاور وزیر اوقاف فلسطین ادامه داد: خواسته دیگر ما این است که توصیه ها و تصمیم هایی که در این کنفرانس گرفته می شود اجرایی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha