شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام الهی خراسانی

حوزه/ نخستین نشست آموزشی از سلسله نشست های مدیریت مصرف محصولات فرهنگی از سوی مرکز آموزشی شیخ بهایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، نخستین نشست آموزشی از سلسله نشست های مدیریت مصرف محصولات فرهنگی با موضوع «چالش های مصرف محصولات فرهنگی» در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی اولین قدم در خصوص مصرف محصولات فرهنگی و ادراک چالش‌های آن را، شناسایی جایگاه محصول فرهنگی در فرهنگ عنوان کرد و گفت: علت بسیاری از سوءتفاهم‌ ها و چالش‌ها در خصوص مصرف محصولات فرهنگی این است که نگاه منظومه‌ای به محصولات فرهنگی نداریم و آن را مانند کالایی بریده و جدا از فرهنگ در نظر می‌گیریم؛ در حالیکه محصولات فرهنگی از ابعاد وجودی فرد و جامعه جدا نیست و در هرحال از آن استفاده می کنیم.
عضو هیأت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی با اشار ه به یکی ار تعارفات فرهنگی، ابراز داشت: فرهنگ مشترکات یک گروه اجتماعی در سطح خرد یا کلان متشکل از اعضای یک محله، شهر یا کشور با وجود تمام تفاوت‌هایی که اعضا با هم دارند، می باشد.
وی با بیان اینکه هسته مرکزی فرهنگ «باور» است و لایه‌هایی چون ارزش‌ها، هنجارها، نمادها و صنایع دارد، اظهار داشت: ارزش ها چیزهایی است که افراد می‌پسندند، هنجارها رفتارهای مشترکی است که به آن پایبند هستند و لحن و زبان نیز نماد هر فرهنگی است.  
حجت الاسلام الهی‌خراسانی با بیان اینکه در خصوص محصول فرهنگی دو نظریه وجود دارد، عنوان کرد: طبق نظریه اول اگر برای جامعه ای محصولی بسازیم آن محصول فرهنگ خودش را می‌آورد مانند عروسک باربی که در ظاهر تنها یک اسباب‌بازی است درحالی که با ایجاد هنجار و نمادهای مخصوص به خود، سبب تغییر باور شده است.
معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: برمبنای نظریه دیگر، یکی از رفتارهای فرهنگی نمادسازی است که آن را به محصول فرهنگی تبدیل می‌کند.
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی بیان کرد: اثرگذاری فرهنگ در مقام «پیدایش»، از درونی‌ترین لایه آغاز شده و به بیرون می‌رسد اما فرهنگ در مقام «حمایت»، از لایه‌های بیرونی شروع می‌کند و به هسته مرکزی می‌رسد.
وی بیان کرد: بنابراین برای تولید یک فرهنگ اساسی باید از باور شروع کرد، فرهنگ در مقام زایش به ترتیب از باورها، ارزش‌ها، هنجارها، نمادها و صنایع ایجاد می‌شود البته باورها هسته مرکزی آن است.
حجت الاسلام الهی‌خراسانی ادامه داد: اگر از چیزی که وجود دارد قصد حمایت داریم ابتدا باید لایه های بعدی را ساخت؛ در مقام تأثر بسیار سخت و اندک فرهنگ دیگری را می توان تحت تاثیر قرار داد زیرا برای اثرگذاری باید از لایه ها عبور کرد تا به هسته مرکزی رسید.
وی با اشاره به اینکه برای این منظور در وهله اول باید بازار محصولات فرهنگی‌ را تصرف کرد، خاطرنشان کرد: باربی یک محصول فرهنگی زاییده فرهنگ غرب است که بازار ایران را تصرف کرده و امروز متداول شده است، در ظاهر صرفا یک کالا اما در حال زایش فرهنگ است.
نمادهای این عروسک لاغراندامی، موهایی طلایی، ناخن های لاک زده و دامن کوتاه است که به تدریج روی هنجارها و ارش‌ها اثر می‌گذارد؛ با تغییر هنجارها سلایق را به سمت نمادهای خود سوق می‌دهد، خصوصیت های این عروسک ارزش می شوند و کسی که مشخصات آن را ندارد زیبا نیست و زشت تلقی می شود و به مرور زمان به این باور می رسند که اروپایی ها از ایرانی ها زیباتر هستند.

انتهای پیام   313/28

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha