پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نظافت

حوزه/ مدير مدرسه حضرت مهدی(عج) گفت: بنیان این عالم بر تدریج است و در امری مانند تربیت هم باید به همین صورت اقدام شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام نظافت در کارگاه دانش افزایی اساتید اخلاق حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، ضمن تبیین و ارائه مثال هایی از تربیت مستقیم و غیرمستقیم، عنوان کرد: اگر این دو با یکدیگر همخوانی داشته باشند، تربیت مخاطب در مسیر صحیح قرار می گیرد.
وی با بیان این که تربیت غیرمسقیم در متن میدان است، افزود: در تربیت کردن باید هدف اصلی یعنی متدیّن شدن فرد و تدریجی بودن آن مد نظر باشد و از آموزش و ارائه یکباره انواع و اقسام تعالیم و دانسته ها نمی توان انتظار زیادی داشت.
مدير مدرسه حضرت مهدي(عج) گفت: نمی توان از دختری که 20 سال با پدر و مادری و در فرهنگی خاص رشد کرده، انتظار داشت که یکباره همه آن چه شوهر می خواهد را برآورده و خود را با شرایط جدید تطبیق دهد؛ بنابراین در چنین مراحلی درک صحیح و صبر ضروری است.
حجت الاسلام نظافت با بیان این که بنیان این عالم بر تدریج است و در امری مانند تربیت نیز باید به صورت تدریجی اقدام شود، اظهار کرد: این امر که قرآن تأکید دارد خطوات شیطان را تبعیت نکنیم، ناظر به این است که شیطان به صورت تدریجی و گام به گام ما را از خدا و نیکی ها دور و به سمت پلیدی ها می برد.
وی عنوان کرد: یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در تربیت، برطرف کردن موانع آن است؛ برای مثال وقتی فردی به بدبینی دچار است باید آن چه مانع خوش بینی اوست را از سر راه برداشت.
این مدرس نهج البلاغه با اشاره به نامه امیرمومنان (ع) به مالک اشتر، گفت: امام (ع) در این نامه مالک را از مشورت با بخیل، حسود و ترسو نهی می کنند که با اندکی تأمل می توان دریافت ریشه همه این صفات در بدبینی نهفته است.
حجت الاسلام نظافت افزود: در تربیت دینی باید به تأثیرگذاری بر ناخودآگاه مخاطب بسیار توجه کرد؛ چراکه اثر ماندگارتر و عمیق تری دارد و این هنر مربی را می طلبد.
وی پرهیز از عجله در تربیت و استقامت در این راه را متذکر شد و اظهار کرد: طبق روایات برای نمازخوان شدن فرزند یا سایر موارد باید مرحله به مرحله پیش رفت و مقدمات آن را فراهم آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha