شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیعه

حوزه/ چهارمین نشست تخصصی بصیرت‌افزایی «آشنایی با جریان‌شناسی گروه‌های انحرافی تشیع» در سالن جلسات مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست حجت‌الاسلام محبی با اشاره به فاصله بین برخی آموزه‌ها و آنچه در عمل دیده می‌شود و لزوم تطابق آنها، گفت: اگر دشمن را نشناسیم، نمی‌توانیم به درستی با آن مبارزه کنیم و شبهه‌ها را برطرف سازیم.
وی از ضرورت دشمن‌شناسی از دیدگاه روایات سخن به میان آورد و اظهار داشت: جریان تکفیر را باید مثلث ببینیم: صلیبی‌ها که به معنای امریکا و غرب است، صهیونیست‌ها و سلفی‌ها.
حجت‌الاسلام محبی گفت: سلف، به معنای پیشین است و کسانی هستند که در سه قرن نخست اسلام زندگی می‌کردند و دارای تمام فضائل بودند و آنان برای حل هر مشکلی، شایسته‌تر از دیگران هستند.
سخنران این نشست در ادامه ابراز داشت: ابن‌تیمیه تا جایی پیش رفت که در کنار کتاب خدا و سنت رسول خدا(ص)، سنت صحابه، تابعین و تابعین تابعین را یکی از منابع تشریع بیان نمود.
وی افزود: ابن‌قیم شاگرد ابن‌تیمیه این مسیر را ادامه داد و فصلی با عنوان «فی جواز‌الفتوی بالآثار السلفیه والفتاوی‌الصحابیه» باز کرد.
حجت‌الاسلام محبی گفت: آنان زیر این چتر، می‌خواهند نفاقشان را پنهان نمایند. اینان سنت صحابه، تابعین و تابعین را یکی از منابع تشریح برمی‌شمارند. سلفی‌ها مردود دانستن روایات را با استناد به آیات قرآن درست نمی‌دانند.
سخنران این نشست به مبانی عام سلفی‌گری اشاره کرد و در این باره بیان نمود: بهترین راه برای هر مذهب، شناختن مبانی فکری آن است. روش‌شناسی سلفی‌ها، نقل‌‌گرایی افراطی است. معرفت‌شناسی آنان، حدیث‌گرایی افراطی است. معنی‌شناسی سلفی‌ها نیز بر مبنای ظاهرگرایی است و هستی‌شناسی‌شان، براساس حس‌گرایی است.
وی درباره سلفی‌های تکفیری بیان کرد: آنان می‌گویند هر کس مثل ما نیست، کافر است که شامل وهابیون و دیوبندی‌ها می‌شود. طالبان، سلفی تکفیری دیوبندی هستند. لازم است درباره دیوبندیه مطالعه داشته باشیم تا بتوانیم طالبان را بشناسیم. خاستگاه اصلی جهادی‌ها، مصر است که معتقدند باید با غرب، یهودیان و حکام سرسپرده و مزدور کشورهای اسلامی و عربی جنگید. سلفی‌های تبلیغی نیز می‌گویند دیگران را تکفیر نکنید و با آنان نجنگید، بلکه مبانی و آرمان‌های خود را تبلیغ نمایید. این گروه، موفق‌ترین گروه هستند. در ایران نیز بسیار فعال‌اند.
حجت‌الاسلام محبی درباره سلفی‌های سیاسی تصریح کرد: اینان بر نفوذ به مراکز سیاسی تأکید دارند. امروزه، طالبان به‌روز شده و مشکلاتش را برطرف ساخته است و می‌خواهد در پارلمان نفوذ کند. سلفی‌های اصلاحی هم بیان می‌دارد که مسلمانان باید به سنت‌های خویش بازگردند.
وی ابراز داشت: کسانی که در دارالکفر هستند و اگر احیاناً مؤمنی بین آنها باشد، گناهی به آنها نیست و خداوند برحسب نیتشان آنان را محشور خواهند شد.
سخنران این نشست با اشاره به سخن «سید قطب» اظهار داشت: سید قطب می‌گفت که در کشورهای اسلامی حاکمیت وجود ندارد و همگی دارالکفر هستند .
حجت‌الاسلام محبی ادامه داد: شیوخ عربستان بر این باورند که خروجی‌های کتاب سید قطب، بر عکس کتاب است  و جریان قطبیه در عربستان جاری است .
سخنران این نشست درباره فرق سلفی جهادی و سلفی وهابی خاطرنشان ساخت: سلفی جهادی، بر توحید تحت حاکمیت خداوند تأکید دارد، ولی سلفی وهابی توحید را در قبرستان و زیارت اهل قبور جست‌وجو می‌کند و یکی دیگر از فرق‌هایشان این است که  رویکرد سیاسی سلفی جهادی، مبارزه با حاکم ظالم است.
وی افزود: از دیگر فرق سلفی جهادی و سلفی وهابی، می‌توان به این مسئله اشاره کرد که در رویکرد سلفی جهادی، اولویت اول مبارزه با غرب، امریکا و یهود است، در حالی که وهابیت، اولویت اول مبارزه را شیعه قرار داده است و  با امریکا، غرب و یهود هیچ مشکلی ندارد.
سخنران این نشست یکی از دلایل فاحش بین وهابی‌های جهادی این است که خود اجتهادی در آنها زیاد است، به گونه‌ای که در مسئله تکفیر، که وجه اشتراک همه وهابی است، با هم اختلاف دارند.
حجت‌الاسلام محبی در ادامه گفت: با توجه به پرسشی که وجود دارد و می‌گوید: چرا به مردم سنی مذهب غزه کمک نمی‌کنید و با اسرائیل یهودی جهاد نمی‌کنید، باید بیان کرد: با دشمنان و کفار نزدیک بجنگید، زیرا اسرائیل، عدو اول نه عدو آخر است؛ از این رو، باید با مسلمانان مشترک جنگید و با اسرائیل، در مرحله بعد.
وی در ادامه تصریح کرد: نقاط اشتراک جریان تکفیری و شیرازی‌ها، در مبارزه نکردن با اسرائیل این است که می‌گویند اولویت ما دیگران هستند.
گفتنی است: در پایان نشست، حاضران به صورت انفرادی با حجت‌الاسلام محبی به گفت‌وگو پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha