جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی گفت: نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه ، پنجم بهمن ماه با سخنرانی آیت الله العظمی سبحانی و آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی ، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست خبری نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه که در سالن جلسات آیت الله حایری شیرازی (ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به این که معاونت پژوهش در دوره جدید برنامه های نوینی طراحی کرده و یا اقدام به ریل گذاری آن ها کرده است، ابراز داشت: از جمله طرح های تحولی متعدد در حوزه در عرصه پژوهش، تلاش در مسیر توسعه و تقویت نظام آموزش پژوهش محور است ، ضمن آن که طرح توسعه فقه به موضوعات جدید تحت عنوان فقه معاصر یکی دیگر از پروژه های کلان معاونت پژوهش حوزه های علمیه به شمار می رود.

وی افزود: شناسایی و رتبه بندی پژوهشگران حوزوی از دیگر برنامه هاست که آیین نامه آن تهیه شده و تصویب شده و در حال اجرای مقدمات اجرایی اش هستیم تا در آینده نزدیک محقق شود.

وی اضافه کرد: همچنین شوراهای مشورتی مهمی را نهادینه کرده ایم که در معاونت پژوهش به عنوان مثال یک شورای فکری و تصمیم ساز و تصمیم گیر تشکیل شده است، از سویی اقدام به راه اندازی شورای هماهنگی مراکز پژوهشی در حوزه شده که این هم اقدامی ارزشمند در جهت تعامل و همفکری در راستای فعالیت های علمی و پژوهشی حوزه های علمیه به شمار می رود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات تحولی بحث مهم کرسی های آزاداندیشی در حوزه است که در این رابطه نیز آیین نامه ها و دستورالعمل های آن تهیه و تدوین شده و چند کرسی هم برگزار شده و تا آخر امسال تعداد دیگری نیز برگزار می شود.

وی در ادامه با بیان این برگزاری همایش کتاب سال حوزه یکی از برنامه های مهم معاونت پژوهش است، افزود: امسال برای اولین بار علاوه بر کتب و پایان نامه ها، مقالات علمی و پژوهشی را وارد جشنواره کرده ایم که اتفاقاً استقبال خوبی از سوی حوزویان در این خصوص صورت گرفته است.

نائب رئیس شورای علمی نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه  همچنین بیان داشت: امسال در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه در مجموع 965 کتاب و پایان نامه به دبیرخانه همایش ارسال شد و در بخش اولین جشنواره مقالات نیز 133 عنوان مقاله علمی و پژوهشی دریافت شد که البته تعداد مقالات بیشتر بوده اما این ها مقالات منتخب هستند.

وی به تبیین مهم ترین اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه نیز پرداخت و گفت: شناسایی کتب و نویسندگان برتر حوزه و معرفی آن ها به جامعه علمی، تشویق و حمایت از نویسندگان برتر حوزه، تقویت روحیه و انگیزه های تحقیق و پژوهش در حوزه ، ارتقای سطح پژوهش های حوزوی، تقویت فرهنگ پژوهش در میان حوزویان ، تقویت نقش حوزه در گسترش مرزهای دانش و پژوهش در کشور و نیز شناسایی ظرفیت حوزویان برای رفع نیازهای حوزه و جامعه و نظام اسلامی از جمله کلیدی ترین اهداف همایش کتاب سال حوزه است.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: یکی از کارهایی که در گذشته بوده و امروز تقویت شده بحث نیازسنجی پژوهشی است که تاکنون ما در هشت رشته علمی این نیازسنجی را صورت داده ایم و آخرین رشته که در سال جاری انجام شده ، مربوط به رشته علوم و معارف حدیث است که در همایش کتاب سال از این اثر رونمایی می شود.

وی افزود: یکی دیگر از طرح های ما این است که نیازسنجی پژوهشی به صورت سامانه تحت وب قرار می گیرد تا جریان نیازسنجی در هر رشته ای به صورت به روز تداوم یابد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha