پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رئیس دانشگاه کوفه

حوزه/ رئیس دانشگاه کوفه با بيان اینکه زبان فارسی در نجف اشرف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه کوفه، راه‌اندازي رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا اباذري، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ضمن حضور در دانشگاه کوفه با محسن الظالمی، رئیس اين دانشگاه ديدار و در خصوص همكاري‌هاي علمي ـ دانشگاهي بين دو كشور گفت‌وگو كرد.

الظالمی در سخناني، به سفر اخیر خود به ایران و بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز علمی ـ پژوهشی کشورمان اشاره كرد و گفت: در این سفر از نزدیک با پیشرفت‌های علمی ـ فناوری ایران آشنا شدم و در حال حاضر توجه خاصی به گسترش تعاملات علمی ـ دانشگاهی با طرف ایرانی وجود دارد.

رئیس دانشگاه کوفه با اذعان اینکه میان این دانشگاه و برخی دانشگاه‌های ایرانی چون دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و فردوسی مشهد تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است، بیان كرد: اجرای این تفاهم‌نامه‌ها در دستور کار قرار داشته و دانشگاه کوفه در پی گسترش روابط خود در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی شامل برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی به ویژه مقاطع تحصیلات تکمیلی، نظارت مشترک بر پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره و کارگاه‌های آموزشی، اعزام هیأت‌های علمی، چاپ مشترک مجلات و فصلنامه‌های علمی ـ پژوهشی و ... به فعاليت مي‌پردازد.

وي با بيان اینکه زبان فارسی در شهر نجف اشرف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه کوفه، راه‌اندازي رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی است که در این زمینه دانشگاه نیازمند حمایت و پشتیبانی طرف ایرانی به ویژه در موضوع اعزام اساتید زبان فارسی و تأمین منابع و کتاب‌های آموزشی است.

گسترش همکاری‌های علمی ‌ـ فناوری میان دانشگاه‌های ايران و عراق

اباذري، رايزن فرهنگي كشورمان در عراق در اين ديدار نيز، با ارائه گزارشی مختصر از سیر روابط علمی دو کشور در طی سال‌های اخیر بیان كرد: ظرفیت بسیار بالایی برای گسترش همکاری‌های علمی ‌ـ فناوری میان دانشگاه‌های دو کشور وجود دارد و دانشگاه‌های ایرانی آماده انتقال تجربیات علمی خود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عراقی هستند.

وي با اعلام آمادگی رايزني فرهنگي كشورمان براي راه‌اندازی گروه زبان فارسی در دانشگاه کوفه گفت: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق آمادگی اهدای مجموعه‌ای از کتب زبان فارسی به کتابخانه گروه زبان فارسی را داشته و در زمینه اعزام اساتید ایرانی هماهنگی لازم را با نهادهای ذیربط داخلی انجام خواهد داد.

اباذري با اشاره به جایگاه ویژه شهر نجف اشرف و کوفه در موسم اربعین به تجربه موفق برگزاری همایش تخصصی در موضوع اربعین طي سال جاری میان دانشگاه کربلا با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه اصفهان و دانشگاه علامه طباطبایی اشاره كرد.

وي ادامه داد: انتظار می‌رود دانشگاه کوفه نیز با عنایت به قرار گرفتن شهر نجف و کوفه در مسیر زوار اربعین در برگزاری چنین همایش‌هایی با همکاری دانشگاه‌ها و نهادهای آموزش عالی ایرانی اهتمام ورزد.

اباذري در پایان سخنان خود، از آمادگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق برای تسهیل سفر هیأت دانشگاه کوفه به منظور بازدید از مراکز علمی ـ پژوهشی ایران خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha