پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام خمینی

حوزه/ مـا بـا هـر نـوع دخـالت خـارجـى بـه هـر شكل در سرنوشت ملت هاى ديگر مخالفيم و با اين دخالت ها مبارزه خواهيم كرد.

خبرگزاری «حوزه»؛  مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در 30 شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.

 

*مصاحبه امام خمينى(ره) با خبرنگاران ژاپنى، سنگاپور و سوئيسى در تاريخ 21/10/1357

سؤال: من در يكى از گزارش هاى مطبوعات خواندم كه حضرتعالى فرموده ايد كه ژاپن دشـمـن مردم ايران است ، آيا چنين گفته اى درست است؟ و اگر چنانچه چنين مطلبى از طرف حضرتعالى عنوان شده است ، چه دلائلى براى آن وجود دارد؟

جواب: چنين مطلبى دروغ است و مطلقا چنين چيزى صحت ندارد.

سؤال: حضرتعالى روابطى را در آينده با دولت ژاپن پيش بينى مى فرمائيد؟ چه نوع ؟

جـواب: روابـط مـا مـى تـوانـد حـسـنـه بـاشـد بـر اسـاس احـتـرامـات متقابل .

سـؤال: نـفـت ژاپـن بـه مقدار زيادى وابسته به صدور نفت ايران است و همانطور كه مى دانـيـد به دليل قطع جريان نفت و استخراج نفت در ايران، صدور نفت به ژاپن قطع شده است. چه آينده اى براى صدور نفت ايران به ژاپن پيش بينى مى فرمائيد؟

جـواب: در آيـنـده نـزديـكـى كـه رژيـم شاه از بين برود و حكومت مورد نظر مردم روى كار بيايد، جريان نفت دوباره به كار خواهد افتاد و به همه كسانى كه مشترى نفت ما باشند و به طور عادلانه به ما ارز بپردازند، نفت به آنها فروخته خواهد شد.

سـؤال: آيـا چـنـانـچـه حـكومت اسلامى روى كار بيايد آيا حكومت شما به ساير كشورهاى اسـلامـى نـظير مالزيا، اندونزى و يا مشابه به آن كمك خواهد كرد يا نه خصوصا ايران كه داراى درآمد نفت سرشارى است؟

جواب: اين امر محتاج مطالعه است و در موقع خود مطالعه و بررسى خواهد شد.

سؤال: حضرت آيت الله ! موقعيت شما درباره سياست فرانسه نسبت به خودتان چيست؟ و آيـا از چنين سياستى كه به شما اجازه داده است كه در اينجا بمانيد تعجب نمى كنيد؟ و آيا اين روابط تاثيراتى در روابط آينده ايران با فرانسه خواهد داشت يا خير؟

جواب: نه ، مورد تعجب نيست . فرانسه قوانين خودش را اجرا مى كند؛ نه خلاف قوانينش، البـتـه مـمـكـن اسـت ايـن بـرخـوردها در روابط آينده ايران و فرانسه اثر بگذارد. به هر حـال روابـط مـا در آيـنـده احـتـمـالا حسنه خواهد بود. ملت ايران از ملت فرانسه در اين مورد تشكر خواهد كرد.

سـؤال: آيـا در تـشـكـيـل كـمـيـتـه يـا شـورايـى كـه بـراى مـرحـله انتقال مورد نظر حضرتعالى است ايرج اسكندرى را هم در نظر داريد كه دعوت كنيد؟

جواب: خير.

سؤال: آيا در دولت انتقالى آينده، حزب توده شركت خواهد داشت ؟

جواب: خير.

سـؤال: آيا حزب توده و عناصر آن با شما در ارتباط هستند؟ آيا ايرج اسكندرى با شما در رابطه است ؟

جواب: خير.

سـؤال: بـا توجه به وضعيت روسيه شوروى و دخالتش در حوادثى كه در افغانستان و يـمـن جنوبى و حبشه (اتيوپى) در شاخ افريقا رخ داده است، آيا شما نگران دخالت هاى روسيه شوروى در ايران نيستيد؟

جـواب: خـيـر، مـا بـا هـر نـوع دخـالت خـارجـى بـه هـر شكل در سرنوشت ملت هاى ديگر مخالفيم و با اين دخالت ها مبارزه خواهيم كرد.

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید.

 

منبع: صحیفه نور/ جلد چهارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha