جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهروندان شیعه محکوم به اعدام در عربستان

حوزه/ سازمان اروپایی حقوق بشر در عربستان در مورد خطر جدی اعدام ۱۳ بازداشت شده عربستانی اظهار نگرانی کرد و افزود: این حکم بر اساس اعتراف هایی صادر شده که این اعترافات زیر شکنجه و به زور از متهمان گرفته شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سازمان اروپایی حقوق بشر در عربستان در مورد خطر جدی اعدام 13 بازداشت شده عربستانی اظهار نگرانی کرد و افزود: این حکم بر اساس اعتراف هایی صادر شده که این اعترافات زیر شکنجه و به زور از متهمان گرفته شده است و از این رو همه این افراد به جاسوسی برای ایران اعتراف کرده اند. این سازمان همچنین خواستار محاکمه ناقضان حقوق بشر و شکنجه گران در زندان های عربستان شد.

تایید حکم اعدام 13 شهروند شیعه عربستان توسط دادگاه عالی این کشور آن هم به اتهام جاسوسی برای ایران بر این واقعیت تاکید می کند که دستگاه قضائی عربستان هیچ اهمیتی برای نقض حقوق بشر و قربانی کردن افراد در راه رسیدن به اهداف خود نمی دهد و در این راه از گرفتن اعتراف تحت شکنجه نیز ابایی ندارد.

علاوه بر این اقداماتی که نیروهای سعودی پس از بازداشت این افراد انجام داده اند و سیر محاکمه این شهروندان شیعه نشان می دهد که عربستان تا چه اندازه قوانین بین الملل را تحقیر می کند تا جایی که این افراد را حتی از داشتن وکیل مدافع محروم ساخته و فقط یکی از متهمان توانسته از حق برخورداری از وکیل بهره مند شود که اکنون وکیل او تحت فشار است و به خاطر همین فشارها مجبور شد به آلمان پناهنده شود.

بنا بر اعلام مراکز حقوق بشر، یکی دیگر از نشانه های عدم صلاحیت نیروهای امنیتی و دادگاه عربستان این است که تمام این افراد به صورت غیر قانونی بازداشت یا ربوده شده اند و در طول مدت بازداشت و بازجویی از ارتباط با خانواده خودو جهان خارج محروم بوده اند و حتی تعدادی از آنها سه سال پیش از برگزاری جلسه دادگاه در زندان بوده اند بدون اینکه محاکمه شده و جرم آنها معلوم باشد و حدود 3 ماه را نیز در زندان انفرادی سپری کرده اند.

اما این شهروندان شیعه بحرینی که اکنون محکوم به اعدام شده اند گفته اند اعترافاتی که از آنها گرفته شده تحت شکنجه های متعددی مانند محرومیت از خواب، بسته شدن دست و پا و ضربات شدید و دشنام بوده و حتی تهدید شده اند که اگر اعتراف نکنند افراد خانواده آنها نیز زندانی خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha