جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مبلغ الازهر

حوزه/ مظهر شاهین از مبلغان الازهر گفت: من شخصا تنوع در پوشیدن لباس را ترجیح می دهم و گاهی لباس الازهر و گاهی هم لباس مد روز می پوشم و در میان مردم ظاهر می شوم و گاهی هم با کت و شلوار و کراوات ظاهر می شوم تا با مخاطبان دیگری صحبت کنم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از الیوم السابع، پوشیدن لباس ویژه دینی برای طلاب و فارغ التحصیلان و حتی علمای الازهر و ظاهر شدن طلاب و علما در فضای عمومی مصر با پوشش های مختلف مسئله ای است که هر از چند گاهی توجه افکار عمومی را به خود مشغول ساخته و پرسش هایی را نیز درباره وجود یا عدم وجود قانونی برای پوشش طلاب و مبلغان الازهر در ذهن مخالطب مصری ایجاد می کند به ویژه اینکه به تازگی برخی مبلغان الازهر نیز برای نزدیک شدن به جوانان و برقراری ارتباط با آنها ترجیح می دهند با لباس مد روز و ویژه جوانان در میان مردم ظاهر شوند. در این زمینه چند تن از طلاب و فارع التحصیلان الازهر به اظهار نظر پرداخته و دیدگاه های مختلف خود را درباره این مسئله بیان کردند.

 

مردم به خاطر عملکرد بد برخی علما، احساس خوبی نسبت به لباس دینی ندارند

احمد المالکی از مبلغان دینی الازهر در این زمینه گفت: سخن مبلغ در تبلیغ باید برخاسته از جان او باشد و سخنان او بر اساس دانش و آگاهی او باشد و خود او امور دینی را به خوبی یاد گرفته باشد و از این رو برای هر کسی شایسته نیست که به عرصه تبلیغ وارد شود، زیرا می بینیم برخی افراد ناوارد با افکار افراطی وارد این فضا شده و جامعه را نیز به فساد می کشانند به همین خاطر من بر این باورم که یک مبلغ باید از پیشینه تحصیل در الازهر برخوردار باشد و هر مبلغی اجازه تبلیغ پیدا نکند.

وی افزود: پوشش طلبگی یک سنت واجب نیست، اما عادتی از عادت های علما است که از نسلی به نسل دیگر به ارث رسیده است که علما قبا و عمامه می پوشند تا نماد افتخار و عالم بودن آنها باشد و به طور کلی جوانان الازهر به لباس خود افتخار می کنند، اما این بدان معنا نیست که همیشه آن را بر تن می کنند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که می فرماید به مردم به اندازه عقل آنها سخن بگویید گفت برخی با استناد به این روایت برای تبلیغ دین، لباس روز بر تن می کنند در حالی که این روایت اشاره به نوع سخن و محتوای آن دارد.

این طلبه الازهر تاکید کرد: البته برخی از سخنرانان در گذشته با برتن کردن لباس دینی الازهر فقط مردم را از قبر و قیامت می ترساندند و سخن دیگری برای مردم نداشتند و همین باعث شده مردم با دیدن این لباس احساس خوبی پیدا نمی کنند و همین مسئله ما مبلغان جوان الازهر را بر آن داشت دباره سخن گفتن با مردم و جوانان تفکر کنیم و محتوایی هدفمند و مفید و عاقلانه به مردم ارائه کنیم.

وی درباره پیشنهاد حذف پوشش و لباس مخصوص برای طلاب الازهر در مرحله آینده گفت: از اول هم اجباری در این امر نبوده و نیست.

مبلغ الازهر

 

رمضان عبدالمعز از دیگر طلاب الازهر نیز در این زمینه گفت: ما درکشورمان در حال جنگ فرهنگی هستیم و اکثریت آموزش های کشور مبتنی بر فرهنگ فرانسه یا ایتالیایی یا آمریکا است و در نتیجه شاهد شکافی عمیق میان جوانان و علما هستیم و به همین خاطر است که می بینیم برخی مبلغان لباس مد روز بر تن می کنند تا به جوانان نزدیک شده و آنها را جذب کنند.

مبلغ الازهر

این گونه نیست که جوانان فقط با ظاهر مبلغ به او جذب شوند

النواوی مبلغ الازهر در این باره گفت: الازهر وقار و احترام خاص خود را دارد و جایگاه بلندی در میان طلاب و علما دارد و من اولین باری که لباس الازهر بر تن کردم پدرم به من می گفت هیبت زیادی دارد و در آن زمان پوشیدن این لباس آزوی من بود و اکنون به آن عادت کرده ام اما این روزها با جوانان که ارتباط برقرار می کنم می بینم آنها انتظار دارد مبلغ الازهر کارهای آنها را انجام دهد و مانند آنها باشد، اما در تبلیغ دین و هنر تبلیغ این گونه نیست که جوانان فقط با ظاهر مبلغ به او جذب شوند، بلکه سخنان و شیوه تبلیغ او نیز تاثیر دارد.

وی افزود: البته ظاهر مبلغ نیز تاثیر دارد و اولین چیزی است که مردم از یک مبلغ می بینند و در برخی موقعیت های تبلیغی نیز لباس می تواند مانع تبلیغ باشد، زیرا در مکانهای غیر رسمی با جاهایی که جمعیت زیادی از جوانات حضور دارند، باید این مانع برداشته و مبلغ نیز همچون یکی از آنها باشد.

وی در مورد حذف کلی پوشش الازهر گفت: این پوشش باید برای مبلغان الازهر باقی بماند و بسیار سخت است که عمامه الازهر با هیبت و حرمتی که دارد حذف شود.

النواوی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه لباس الازهر در برخی موارد مانع تبلیغ است، اما پوشیدن لباس های مد روز نیز یک مبلغ را سبک می کند.

مبلغ الازهر

لباس یک مبلغ الازهر تنوع پذیر است

شیخ مظهر شاهین از مبلغان الازهر در این زمینه گفت: تنوع امری مطلوب است و هر لباس می تواند با موضوعی که قرار است مطرح شود یا مکان طرح موضوع یا جامعه مخاطب سخنران و مبلغ تناسب داشته باشد و به نظر من پایبندی مبلغ دینی به یک لباس و پوشش ممکن است باعث شود برخی مخاطبان به ویژه جوانان و کودکان از او فاصله بگیرند و شاید برخی اوقات پوشیدن لباس مد روز باعث شود یک مبلغ تناسب بیشتری با ذهنیت و دیدگاه مخاطب پیدا کند و من شخصا تنوع در پوشیدن لباس را ترجیح می دهم و گاهی لباس الازهر و گاهی هم لباس شخصی می پوشم و در میان مردم ظاهر می شوم و گاهی هم با کت و شلوار و کراوات ظاهر می شوم تا با مخاطبان دیگری صحبت کنم.

شیخ شاهین ادامه داد: البته این فقط ما نیستیم که این گونه فکر می کنیم بلکه به عنوان مثال احمد الطیب شیخ الازهر نیز هنگامی که در دانشگاه تدریس می کرد، کت شلوار می پوشید و هنگامی که رئیس دانشگاه شد لباس الازهر را برتن کرد و هنگامی که شیخ الازهر شد عمامه هم بر سر گذاشت پس می توان نتیجه گرفت که لباس یک مبلغ الازهر تنوع پذیر است و من مشکلی در آن نمی بینم.

مبلغ الازهر

 

لباس دینی الازهر به هیچ وجه مانع تبلیغ نبوده و نیست

اما تامر مطر از مبلغان الازهر در این زمینه گفت: لباس الازهر به هیچ وجه مانع تبلیغ نیست و نبوده بلکه عامل اصلی اعتماد و احترام مردم است اما گاهی اوقات نیاز است یک مبلغ برای سخن گفتن با جوانان مانند آنها لباس بپوشد تا جوانان او را از خود بدانند ومسافت میان آنها از بین برود اما به جای از تن در آوردن لباس الازهر می توان راه های دیگری برای نزدیک شدن به جوانان انتخاب کرد و در هر صورت به نظر من لباس الازهر با خاطر جایگاه و حرمتی که دارد قابل حذف و چشم پوشی نیست.

وی در مورد اینکه چرا در گذشته با لباس الازهر در رسانه ها حاضر می شد، اما به تازگی با لباس ویژه جوانان ظاهر می شود گفت: در گذشته زمانی که در یکی از برنامه های دینی با لباس الازهر ظاهر شدم، مردم بسیار با من تعامل و ارتباط پیدا کردند و پس از آن تهیه کنندگان برنامه هایی که الازهر تولید کننده آنها بود تصمیم گرفتند مبلغان الازهر با لباس جوان پسند در رسانه ظاهر شوند و من نیز پیروی کردم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha