جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عباس صالحی - وزیر ارشاد

حوزه/حوزه نهاد اجتماعی است و رسالت او تعلیمات اجتماعی است و شعر هم نهاد اجتماعی است این عوامل می تواند کمک کنند که چرا بزرگان فقاهت به شعر توجه داشتند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، سید عباس صالحی امشب در اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق(ویژه طلاب) که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه برگزار شد گفت: بی تردید ثروت تمدن اسلامی کشور در هنر اسلامی شعر است و در حوزه نیز هنر غالب، شعر است و این هنر در حوزه از برجستگی خاصی برخور دار است.

وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در طول تاریخ شیعی شعر بیش از هر هنری دیگری دیده می شود ودر فضای فقاهت شیعی نیز شعر بیشتر دیده می شود. بعد از دوران غیبت فقیهان برجسته شیعه با ویژگی شعر شناخته می شوند. مرحوم سید مرتضی و سید رضی و محقق حلی از جمله این افراد در حوزه می باشند.  علامه حلی دارای خصوصیات چون عالم، فاضل و شاعر بوده است و همه بزرگان با نام شاعر از این فقیه یاد می کنند.

وی افزود: در سلسله فقاهت حوزه، افرادی که شاگردان زیادی تربیت کرده اند که از جمله آن کاشف الغطاء، میرزای قمی، نراقی صاحب جامع السعادات و محقق کپمانی و امام راحل دیده می  شوند که بین فقاهت و سیاست و ادبیات پیوند داده بودند و اینها یک سلسلسه علمی  از فقهاهت درحوزه بودند که توانستند در جهان اثر گذار باشند.

صالحی گفت: درتاریخ فلسفه  و حکمت نسبت عمیقی با شعر و شاعری داشته اند که در رأس آن ابن سینا، خواجه نصیرطوسی، شیخ اشراق، مرحوم فیض کاشانی، فیاض، آخوند ملا علی نوری، سبزاوری، حکیم جلوه و علامه طباطبایی مشاهده می شود همه اینها نشان میدهد که شعر در رگ حوزه وجود دارد.

وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: حجم قابل توجهی از شعر تمدن اسلامی حوزه علمیه است. دلیل این اتفاق که چه عواملی باعث می شود شعر زبان حوزه شود، می تواند راهگشاری خوبی درحل بسیاری از مسائل باشد.

وی با بیان اینکه حوزه به عنون نهاد علمی است، افزود:  زبان شعر بر خلاف پاره ای از زبانها کمک کننده به زبان علم فلسفه و باعث تعلیم وتعلم و حکمت  است. حوزه نهاد دینی است و زبان شعر با زبان دینی قرابت دارد همان طور که حوزه تحریکی است  شعر هم تحریکی است،  لذا مناسبات دین و شعر از لحاظ مناسبت یکی است و حوزه نمی تواند در این عرصه بی تفاوت باشد.

صالحی گفت: حوزه مربی اخلاقی و تربیتی و نهاد مربی گر اجتماعی است و می تواند از ادبیات تعلیمی زبان شعر برای ترویج اخلاق بهره ببرد.

وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: حوزه نهاد اجتماعی است و رسالت او تعلیمات اجتماعی است و شعر هم نهاد اجتماعی است این عوامل می تواند کمک کنند که چرا بزرگان به شعر توجه داشتند.

وی افزود: اگر حوزه نهاد چهار ضلعی متشکل نهاد علمی، تربیتی اخلاقی و دینی است، زبان شعر می  تواند وفادار به این چهار نهاد علمی، تربیتی اخلاقی و دینی باشد و به حوزه در این مسائل  کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha