جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، راهکارهای ارتقاء سواد رسانه‌ای را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، چهارشنبه شب در هم اندیشی حوزه و دانشگاه با موضوع «راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای»، با اشاره به اهمیت ارتقاء سواد رسانه‌ای مردم به‌ویژه نسل جوان اظهار داشت: باید آحاد مردم جامعه به‌ویژه نسل جوان سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهند.

وی با بیان ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای به‌گونه‌ای در حکم  واکسیناسیون است، افزود: در مقابل دشمنان که با هجمه فرهنگی سعی در تخریب فرهنگ دارند باید با ارتقای سواد رسانه و واکسینه کردن خود در مقابل این هجمه‌ها، بتوانیم مقابله کنیم.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: همچنین ارتقای سواد رسانه‌ای نوعی پیشگیری محسوب می‌شود که بهتر از درمان است.

وی با اشاره به راهکارهای ارتقاء سواد رسانه‌ای گفت: در خصوص ارتقای سواد رسانه‌ای، از سه جنبه نیاز به ارتقا داریم، که نخست گام ارتقاء آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای است که به عبارتی؛ تعیین میزان مصرف غذای رسانه‌ای و تعیین نحوه مصرف غذایی رسانه‌ای است.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، استفاده از قالب‌های متنوع و امروزی و جذابیت برای عرضه سواد رسانه‌ای، الزام محصولات و محتواهای رسانه به داشتن پیوست سواد رسانه‌ای، تبیین کارکردهای مثبت رسانه برای عموم (گفتمان سازی شود) ازجمله راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه است.

وی با اشاره به تبیین کارکردهای مثبت رسانه برای عموم اظهار داشت: کارکرد نظارتی دائماً در حال دریافت اخبار و اطلاعات از دیگران و ارزیابی آن‌ها، کارکرد آموزشی( انتقال فرهنگ)، آموزش‌های قبل از ارتباط با رسانه، آموزش‌های حین ارتباط با رسانه، آموزش‌های بعد از ارتباط با رسانه، کارکرد اوقات فراغت و سرگرمی، کارکرد راهنمایی و رهبری، کارکرد بحران‌زدایی( سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و یا اقتصادی)، کارکرد اتصال و ایجاد پایگاه‌های اجتماعی ازجمله کارکردهای رسانه است.

وی با اشاره به تبیین کارکردهای منفی رسانه نیز گفت: گسترش خشونت و افراطی‌گری، اشاعه فحشا، بحران سازی، عادی‌سازی هنجارشکنی و گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی، شکستن حریم خصوصی( دهکده آزاد جهانی)، گسترش مصرف‌گرایی( مخصوصاً رسانه‌ای؛ اعتیاد رسانه‌ای) ازجمله کارکردهای منفی رسانه است.

حجت‌الاسلام آزموده همچنین آموزش مهارت تماشای انتقادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مهارت تماشای انتقادی به عبارتی یعنی؛ روش تجزیه‌وتحلیل متن رسانه را بیاموزد، پیام‌های مخفی در متن رسانه را کشف کنند و بررسی آنچه در متن موجود نیست.

وی با اشاره به موضوع تجزیه‌وتحلیل عمق محتوای رسانه‌ای نیز گفت: در این بخش باید بدانیم که تولیدکنندگان چه کسانی هستند؟ چه هدفی دارند؟ برای چه گروهی؟ میزان سود آنان در این پروسه؟ و ضررها متوجه کیست؟

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، توصیف و تبیین ارتباط دین با رسانه، واکاوی و ارائه صفات متقابل دین و رسانه، ایجاد شناسه الکترونیکی محتوای رسانه‌ای شامل: مخاطب هدف - میزان اثرگذاری- جهت اثرگذاری -مدت انقضاء متن رسانه‌ای- هدف‌گذاری محتوای رسانه‌ای را از جمله راهکارهای این بخش برشمرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha