چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه که در حرم مطهر امام حسین (ع) ایراد شد، گفت: اسلام بر برپایی روابط اجتماعی مستحکم میان مسلمانان برای حفظ جامعه تاکید دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در کربلا در خطبه های نماز جمعه که در حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) ایراد شد، گفت: اسلام بر برپایی روابط اجتماعی مستحکم میان مسلمانان برای حفظ جامعه تاکید دارد تا همگی با هم به حل مشکلات و چالش هایی که افراد و جامعه با آن رو به روی می شوند، بپردازند و خود فرد و جامعه قدرت رشد و توسعه را بوجود می آورند.

نماینده آیت الله سیستانی نسبت به خطراتی که همزیستی اجتماعی را تهدید می کند هشدار داد و خواستار کنترل احساسات و خویشتن داری در تعامل با مشکلات و درگیری ها شد.

وی نسبت به عدم پایبندی به همزیستی اجتماعی و فرهنگی هشدار داد و افزود: همزیستی مسالمت آمیز میان مؤمنین برای این است که هر فرد به وظیفه ای که بر عهده دارد، انجام دهد.

حجت الاسلام کربلایی اشاره کرد: خطراتی همزیستی اجتماعی را تهدید می کند که به ضعف انسجام اجتماعی منتهی می شود، که از جمله آن ها؛ تعصب، دیدگاه برتری و بالاتر بودن از دیگران و استفاده از اسلوب خشونت در تعامل با دیگران است.

اسلام، خشونت را منجر به پیچیده شدن مشکل می داند

نماینده آیت الله سیستانی تصریح کرد: انسان با حرف زدن، سخنرانی یا رفتار خود از اسلوب خشونت استفاده می کند؛ این در حالی است که اسلام نسبت به خشونت هشدار داده است؛ چرا که منجر به پیچیده شدن مشکل یا مواجه شدن با خشونت متقابل می شود. گاهی مشکل و اختلاف ساده است اما اسولب خشونتی که استفاده می شود، آن را پیچیده می کند.

خطیب جمعه کربلا اشاره کرد: اسلام کنترل احساسات و واکنش ها را جهاد اکبر و مبارزه با سلاح را جها اصغر می داند؛ همچنان که عدم کنترل واکنش ها، آثار خطرناکی در پی دارد و انجسام جامعه را تهدید می کند، لذا اسلام به آرامش در تعامل با اختلافات و مشکلات اجتماعی و درگیری ها دعوت می کند.

حجت الاسلام کربلایی ادامه داد: مسئله دیگری که سلامت اجتماعی را تهدید می کند، استفاده از گفتگوی منفی و نقد غیر سازنده است و نقد سازنده موجب رفع کاستی ها، لغزش ها و رفتار های نامناسب می شود.

فرهنگ گفتگو در محافل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کم رنگ است

وی افزود: فرهنگ گفتگو در محافل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در بیشتر اوقات غایب است و بسیاری از وقت گفتگو موضوعی نیست، لذا نیازمند گفتگوی موضوعی، دقیق و مثبت، نقد سازنده و به دور از رفتار های تحریک آمیز هستیم.

امام جمعه کربلا اشاره کرد: از اموری که سلامت روابط اجتماعی را تهدید می کند، نیش زبان و از ارزش انداختن دیگران است که منجر به پایین آمدن جایگاه اجتماعی مؤمنین است، مثل غیب و نتایج آن.

وی افزود: دوستی و الفت منجر به انسجام اجتماعی می شود و محرومیت اجتماعی از کشتار جسمی سخت تر است و بیشتر مشکلات اجتماعی سر چشمه آن آفات زبان است.

حجت الاسلام کربلایی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی از خطرناک ترین چیزی است که آفات زبان در آن نمایان شود و نوشتن وجود دیگر لفظ است، لذا نباید در نوشته های خود شتاب کنیم و باید در آن هزار بار دقت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha