پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
پیام تسلیت

حوزه/ رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی و دبیر شورای دین پژوهان کشوردر پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین نظرپور را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» متن پیام تسلیت رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی و دبیر شورای دین پژوهان کشور به مناسبت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین نظرپور به این شرح است:

 

انا لله و انا الیه راجعون .
” تنها اوست که باقی می ماند”
وظیفه خود می دانم تا ضایعه مولمه  درگذشت حجت الاسلام والمسلمین نظر پور استاد تمام دانشگاه مفید که بی شک از دانشمندان کم نظیر در حوزه اقتصاد اسلامی بود را به جامعه علمی کشور تسلیت عرض نموده و برای بازماندگان آن عزیز صبر و بردباری آرزو نمایم.
صد درد و دریغ از اینکه چنین شخصیتی علمی را از دست دادیم. مرحوم دکتر نظر پور شخصیت ارزشمندی بودند و فقدانشان جبران ناپذیر. در حوزه، فاضل و در دانشگاه، اقتصاددانی صاحب نظر و در کسوت روحانیت واقعا روحانی، معتدل و متخلق بودند. موجب تأسف شدید است که پیش از آنکه بار و برگ بسیار دهد به دیدار معبود شتافت و دوستان را مغموم ساخت.
خدایش بیامرزد و غریق رحمت واسعه خویش فرماید . آمین.
           آیت پیمان  .  قم  هشتم بهمن ۹۶
 

زندگینامه خودنوشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی نظرپور
در سال ۱۳۴۲ در شهرستان آمل در خانواده ای مذهبی متولد شدم و تحصیلات ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان را در همان شهر گذراندم. در سال۱۳۶۱ بلا فاصله پس از اتمام امتحانات سال چهارم دبیرستان به جبهه جنگ تحمیلی رهسپار شدم و در عملیات رمضان در منطقه شلمچه شرکت نمودم. تلاش خالصانه رزمندگان،روحیه بسیار بالای نوجوانان ، جوانان ، میانسالان و پیرمردان برای از خودگذشتگی و ایثار جان و آمادگی برای شهادت در راه محبوب واقعی و فضای فوق العاده صمیمی حاکم بر جبهه های نبرد حق علیه باطل، خاطرات بسیار خوشی از آن روزگار را همواره در ذهنم تداعی می کند، و برای همرزمان شهیدم علو درجات از خداوند مسئلت دارم و احساس می کنم آنان کوی سبقت را از دیگران ربوده اند و ما از قافله جا ماندیم. و این قصه سر دراز دارد…
پس از اخذ دیپلم ریاضی فیزیک به جهت علاقمندی فراوان به دروس حوزوی و متاثر از فضای معنوی انقلاب اسلامی و اخلاق و منش والای آیت الله شهید دکتر بهشتی و آیت الله جوادی آملی وارد حوزه علمیه شدم. چند ماهی در حوزه علمیه مشهد و حدود یک سال و نیم در حوزه علمیه ولی عصر(عج) خوانسار و سپس در حوزه علمیه قم ، دروس مقدمات و سطوح عالیه را محضر اساتیدی همچون حجج اسلام و آیات شریعتی، مرحوم روحانی، ابن الرضا، رفیعیان، مرحوم تقدیری، مرحوم اشتهاردی، مرحوم محامی،مرحوم وجدانی فخر، مرحوم ستوده ، مرحوم بنی فضل،دوزدوزانی، اعتمادی و صالحی مازندرانی تلمذ کردم.
همزمان و پس از گذراندن دروس مقدماتی فلسفه، برخی مباحث عالی و فلسفه را در محضرآیت الله جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی فرا گرفتم. در ایام تعطیلات نیز برخی از مباحث نجومی را از محضر آیت الله حسن زاده تلمذ نمودم. ازسال ۱۳۶۷ در دروس خارج فقه مرحوم آیت الله العظمی تبریزی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله کریمی و دروس اصول آیت الله العظمی وحید خراسانی و مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و آیت الله سبحانی شرکت نمودم.
همزمان با تحصیل دروس حوزوی در سال ۱۳۶۸ پس از موفقیت در آزمون دانشگاه مفید در رشته اقتصاد نظری تحصیلات دانشگاهی را آغاز کردم در سال ۱۳۷۳ از دوره کارشناسی فارغ التحصیل شدم و در همان سال با شرکت در کنکور سراسری کارشناسی ارشد در رشته توسعه اقتصادی و برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته شدم و همزمان در سال ۱۳۷۶ با دفاع از پایان نامه خود تحت عنوان (ارزشها و توسعه، بررسی موردی قانون اساسی جمهوری اسلامی) از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدم.
از شهریور سال ۱۳۷۶ به عنوان عضو هیئت علمی گروه اقتصاد فعالیت پژوهشی و آموزشی خود را آغاز کردم. در مهر ماه ۱۳۸۰ پس از شرکت در آزمون دکتری اقتصاد، تحصیلات خود را در رشته علوم اقتصادی در مقطع دکتری در دانشگاه مفید آغاز نمودم. گرایش این جانب در دوره دکتری علاوه بر خرد و کلان ، اقتصاد پولی به عنوان گرایش اصلی و اقتصاد اسلامی به عنوان گرایش فرعی بود. مجموعه دروس دکتری و امتحانات جامع مربوط به آنها در اردیبهشت ۱۳۸۴ به اتمام رسید و سر انجام در سال ۱۳۸۷ از رساله خود تحت عنوان ”ماهیت فقهی و کارکرد بانکی عقد استصناع و معرفی اوراق استصناع ابزاری برای سیاست مالی و پولی“دفاع نمودم.
در دوران تحصیل، تحقیق و تدریس در دانشگاه که کاری نسبتا سخت و پر تلاش بود از دروس حوزه و اشتغال به تحصیل و تدریس در حوزه غافل نبوده و نیستم.
کتاب‌های “درس‌هایی در اقتصاد اسلامی “، “عقد و اوراق استصناع (کاربردهای استصناع در بازار های مالی و اسلامی)”، “اسلام و توسعه اقتصادی” و “بانکداری بدون ربا؛ از نظریه تا تجربه” از جمله آثار ایشان اشت.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha