شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیخ محمد صالح الموعد

حوزه/ شیخ «محمد صالح الموعد» تاکید کرد: اسماعیل هنیه و دیگر برادران حماس پس از فشارهای اعمال شده از سوی کشورهای عربی، یقین کردند که فقط ایران و حزب الله و محور مقاومت به صورت ثابت از آن ها حمایت می کنند و به همین دلیل رئیس دفتر سیاسی حماس به آیت الله خامنه ای نامه ارسال کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اخیرا در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به ابعاد توطئه بزرگ استکبار علیه قدس و ملت فلسطین با هدف سرنگون‌کردن غزه به ‌عنوان قلعه مقاومت و پایان دادن به مبارزه علیه رژیم اشغالگر و عادی‌سازی روابط حکام وابسته منطقه با آن، از حمایت‌های ملت ایران و هدایت‌های رهبر انقلاب اسلامی از جنبش مقاومت قدردانی و تأکید کرد: ما با شروع انتفاضه خروشان مردمی در داخل کرانه باختری و قدس، به‌اذن خداوند توطئه طاغوتِ عصر (ترامپ) و حاکمان نفاق در پایتخت‌های دور و نزدیک را در پایان دادن به مسئله فلسطین، خنثی خواهیم کرد.

بر همین اساس با شیخ دکتر «محمد صالح الموعد» سخنگوی هیئت علمای فلسطین در لبنان درباره نامه اخیر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» و همچنین آخرین تحولات در جهان اسلام در قبال تصمیم ترامپ مبنی بر به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفتگو کردیم که شرح آن از نظر می گذرد.

 

*اخیرا آقای «اسماعیل هنیه» نامه ای به رهبر معظم انقلاب ارسال و در آن از نقش ایران در حمایت از مقاومت تمجید کردند. اهمیت این نامه را در شرایط کنونی منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟

این نامه در شرایطی سختی ارسال شد؛ به ویژه اینکه اسماعیل هنیه در این نامه تاکید کرد که توطئه ای علیه فلسطینی ها در جریان است و این توطئه را پیش از خارجی ها، شخصیت های عرب تدارک دیده اند. این در حالی است که ایران علیرغم فشارهای غرب و صهیونیست ها و آمریکا همانند گذشته به حمایت خود از مقاومت فلسطین ادامه می دهد. بنابراین این نامه در زمانی مناسب ارسال شده است تا به عرب ها اعلام کند که ایران از زمان پیروزی انقلاب پرچم فلسطین را در دست گرفته و همه جانبه از فلسطین حمایت کرده است. ایران به آزادسازی فلسطین اعتقاد و باور دارد و اسماعیل هنیه و دیگر برادران حماس نیز پس از فشارهای اعمال شده از سوی کشورهای عربی، یقین کردند که فقط ایران و حزب الله و محور مقاومت به صورت ثابت از آن ها حمایت می کنند. این حمایت یک موضوع سیاسی نیست، بلکه ناشی از عقیده و اعتقاد ایران است. این موضع را امام خمینی اعلام کردند و امام خامنه ای نیز راه ایشان را ادامه می دهند. ما از ایران به دلیل این حمایت ها تشکر می کنیم.

این در حالی است که برخی از رژیم های عربی در صدد معرفی ایران به عنوان دشمن به جای رژیم صهیونیستی هستند و این رژیم های مزدور برای عادی سازی روابط با صهیونیست ها و به رسمیت شناختن اسرائیل و فشار بر فلسطینی ها برای تسلیم شدن تلاش می کنند. فلسطینی ها باید بدانند که در برابر آنها فقط راه جهاد و مقاومت وجود دارد و راه مذاکره و سازش هیچ فایده ای برای آنها ندارد.

همچنین ایران بعد از خداوند تنها طرفی است که موجب بقای مسئله فلسطین و محوری بودن و اولویت دادن به آن شده که عصبانیت صهیونیست ها و آمریکا را در پی داشته است. ایران تنها کشوری است که همچنان از فلسطین حمایت می کند و رئیس دفتر سیاسی حماس نیز به این موضوع ایمان دارد. پیام نامه اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب نیز واکنش به تسلیم شدن عرب ها است و وی از این طریق به اعراب اعلام کرد که اگر شما دست از فلسطین برداشتید، کشوری قوی تر از همه شما به نام ایران وجود دارد که طبق اعتقادات دینی و نه بر اساس منافع سیاسی از مظلومان فلسطین حمایت و پشتیبانی می کند.

 

*آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب و علمای دینی در ایران چه نقشی در دفاع از مظلومیت مردم فلسطین و مقابله با صهیونیست ها دارند؟

حب و علاقه به دفاع از مظلومیت ملت فلسطین در اعتقادات و باورهای رهبر، علما و ملت ایران وجود دارد و باوجود تحریم و محاصره اقتصادی تحمیلی غرب بر ایران به دلیل حمایت از فلسطین، باز هم ایران از انجام وظیفه ملی و دینی و انسانی خود در حمایت از فلسطین دست برنداشته است. این در حالی است که کشورهای عربی خائن که فلسطین را فروختند، مزدور غربی ها هستند و مقیاس اصلی برای بررسی این موضوع، موضع ایران و ملت ایران در حمایت از فلسطین است. حب مسأله فلسطین در خون امام خامنه ای جریان دارد و به صورت شبانه روز به آن فکر می کند همیشه در سخنرانی خود به این موضوع اشاره می کند. ایرانی ها به هیچ وجه میان شیعه و سُنی تمایز قائل نمی شوند و از ابتدا شعار وحدت اسلامی را سر داده از مقاومت سُنی فلسطین و مقاومت شیعه لبنان حمایت کرده اند. ایران از تمام گروه هایی که با صهیونیست ها مقابله می کنند، حمایت می کند و موجب وحدت میان مسلمانان شده است. ایران همچون خاری در گلوی صهیونیست ها و آمریکا می باشد. هر بار که فشارها بر ایران بیشتر شد، این کشور محکم تر و قوی تر از گذشته شعار آزادی فلسطین را سر داد و ما فلسطینی ها از این موضوع روحیه گرفتیم. آمریکا و ترامپ که تفکری تجاری دارد، در صدد است تا از کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس کسب درآمد و ثروت کند.

 

*در روزهای اخیر شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین تشکیل جلسه داده و تصمیماتی را برای مقابله با صهیونیست ها اتخاذ کردند که به نظر نمایشی می آید. آیا واقعا این تصمیمات به نفع مردم فلسطین است؟

این جلسه و تصمیمات اتخاذ شده در آن حقیقتا و به هیچ وجه به مردم فلسطین کمک نمی کند. زیرا افراد حاضر در این نشست به ویژه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان باید در این نشست پایان و لغو توافق اسلو و همکاری امنیتی با صهیونیست ها را اعلام می کردند. همچنین دست از به رسمیت شناختن اسرائیل برمی داشتند و آغاز انتفاضه جدید فلسطینی ها را اعلام می کردند. همچنین باید بر مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی تاکید می نمودند. اینگونه به مردم فلسطین کمک می شد. محمود عباس و شرکت کنندگان در این نشست از فشار برخی کشورهای عربی برای قبول «ابودیس» به عنوان پایتخت فلسطین به جای قدس اطلاع داشتند. این نبرد متعلق به نسل ها است تا فلسطین را بازپس گیریم. در برابر این هجمه صهیونیستی گسترده باید فلسطینی ها متحد شوند. اکنون تنها راه باقی مانده برای فلسطینی ها مقاومت و انتفاضه و همراهی با محور مقاومت به ویژه ایران است. تشکیلات خودگردان فلسطین باید در معادلات خود تجدیدنظر کند.

 

*پاسخ گروه های مقاومت فلسطینی به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس را چگونه ارزیابی می کنید؟ نقشه راه این گروه برای مرحله بعدی تقابل با صهیونیسم چیست؟

ترامپ پس از چراغ سبز برخی کشورهای عربی از جمله تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه سعودی ها تصمیم گرفت قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد. تصمیم وی برای اجرای معامله قرن از بین بردن فلسطین و پایان دادن به آن است. انتفاضه فلسطین باید به صورت مستمر ادامه یابد و شعله ور شود نه اینکه در روزهایی خاص شاهد برخی عملیات های خاص باشیم. تشکیلات خودگردان نیز باید در گسترش انتفاضه در کرانه باختری کمک کند. البته صهیونیست ها موانع و ایست و بازرسی های زیادی در نقاط مختلف کرانه باختری قرار داده اند که حتی اگر خود محمود عباس هم بخواهد وارد آن شود، باید در برابر صهیونیست ها تسلیم گردد اما در صورت تحرک ملت فلسطین و موضع گیری کشورهای عربی و اسلامی و حتی جهان، ترامپ نیز از اجرای این نقشه چشم پوشی می کند. قدس متعلق به مسلمانان و مسیحی ها است اما صهیونیسم جهانی حقی در آن ندارد. مقاومت در برابر تصمیم ترامپ تنها راه پاسخ دهی و واکنش به این تصمیم است.

 

*هفته گذشته سالگرد پیروزی مقاومت فلسطین در برابر صهیونیست ها در جنگ 22 روزه در سال 2008 بود. دستاورد فلسطینی ها از مقاومت در برابر اشغالگران چه بوده و تا چه میزان برای انتفاضه جدید آماده هستند؟

مقاومت فلسطین از طریق اراده و عزم خود در سال 2008 در برابر صیهونیست ها پیروز شد و این پیروزی را در سال های بعد نیز تکرار کرد. حمایت شریفان از جمله ایران نیز در کسب این پیروزی موثر بود. پس از این پیروزی ها، اعراب و مسلمانان که تا پیش از آن تصور می کردند در برابر رژیم شکننده صهیونیست قادر به پیروزی نیستند، فهمیدند که می توان در برابر اسرائیل ایستادگی و مقاومت کرد و آن را مقهور خود کرد. دشمن ما ضعیف و شکننده و از خانه عنکبوت نیز سست است. باید در برابر آن ایستاد و همانگونه که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد، صهیونیست ها بر روی مقاومت لبنان فلسطین بسیار حساب باز می کنند. دشمن صهیونیستی فقط زبان قدرت را می فهمد و به همین دلیل نیز گروه های فلسطینی باید شعار مقاومت و وحدت را سر دهند. این گروه ها باید به محور مقاومت تکیه کنند نه کشورهای عربی که فلسطین را فروختند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha