پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
همايش «قدس، پايتخت صلح اديان»

حوزه/ در همايش «قدس، پايتخت صلح اديان»، شخصیت های برجسته یهودی، مسیحی و مسلمان با تاکید بر این که رژيم صهيونيستي حق سرزميني ندارد، بر ضرورت دفاع از بیت المقدس به عنوان خاستگاه صلح و دوستي تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، همايش «قدس، پايتخت صلح اديان»، با همكاري رهبران اديان رسمي كشور و مراكز علمي و ديني مانند دانشگاه تهران، دانشگاه اديان و مذاهب، جامعه‌المصطفي العالميه، حوزه علميه قم، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، مجمع جهاني اهل بيت (ع)، برخي تشكل‌هاي فعال در حوزه فلسطين و اصحاب رسانه نظير اتحاديه راديو تلويزيون‌هاي اسلامي و سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران، امروز (چهارشنبه 11 بهمن‌ماه) در حسينيه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در تهران برگزار شد.

در این همایش، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، دکتر عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، خاخام يونس حمامي‌ لاله‌زار، رئيس دارالشرع مركزي كليميان ايران، حجت الاسلام والمسلمین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، وانيا سرگز، نماينده اسقف اعظم كليساي كاتوليك كلداني و آشوري، مولوي اسحاق مدني، نايب ‌رئيس شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، موبد خورشيديان، رييس انجمن موبدان تهران و ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي پيرامون نقش قدس در همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان ابراهيمي، به سخنرانی و تبادل نظر پرداختند.

                                           

بیت المقدس؛ خاستگاه صلح و دوستي پيروان اديان

حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی در سخنراني خود در اين همایش، ضمن تبريك فرارسيدن سی‌ونهمین سالروز خجسته پیروزی انقلاب اسلامی، برگزاري همايش «قدس، پايتخت صلح اديان» را که مزین بنام مقدس قدس شریف است در آستانه دهه مبارک فجر، نشان‌دهنده پیوند ناگسستنی انقلاب اسلامی ایران با مسئله قدس شریف مطرح كرد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: در صدمین سالگرد قرارداد ننگین بالفور که موجب پیدایش رژیم اشغالگر و جعلي صهیونیستی در سرزمین فلسطین شد، جهان شاهد بالفور جدیدی با اقدام رئیس جمهوری امریکا مبنی بر اعلام انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به بيت‌المقدس بود. توطئه و اقدامی که هرچند از سر استیصال و درماندگی در منطقه غرب آسیا و مشخصا بخاطر شکست در سوریه و عراق بود، ولی نشان دهنده عمق دشمنی استکبار جهانی با ادیان الهی است.

وي تصريح كرد: اقدام ترامپ، تجاوز آشکار به هویت قدس و ارزش‌های دینی و عقیدتی عموم ادیان و علی الخصوص مسلمانان است. اين اقدام نابخردانه از سوي پيروان اديان مختلف در سطح جهان محكوم شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی تأكيد كرد: این اقدام ترامپ، علیه حقوق تاریخی و ثابت ملت فلسطین در مسئله قدس است که قطعنامه‌های بین‌المللی و اصول بنیادین بین‌المللی آن را تعیین کرده‌اند و نشان داد  حمایت امریکا از قوانین و تصمیمات بین‌المللی صرفا ژست سیاسی است و در باطن و واقع، دولتمردان آمریکا در همراهی با رژیم اشغالگر قدس هیچ اعتقادی به این قوانین و ساختارهای بین‌المللی ندارند و این نظامات تا زمانی مورد اعتقاد و حمایت آمریکا هستند که مدافع منافع نامشروع آمریکا و رژیم صهیونیستی باشند. همانند اقدام خروج آمریکا از یونسکو که بواسطه محکومیت رژیم صهیونیستی در این سازمان بود.

وجود سه رويكرد نسبت به جامعه بشري

رئیس دفتر مقام معظم رهبری اظهار كرد: در شرايط موجود جهان ما شاهد حداقل سه رويكرد نسبت به جامعه بشري هستيم. يك رويكرد مبتني بر تفسير و برداشت افراط گرايانه و خشونت زا از دين. رويكرد ديگر مبتني بر خود برتربيني سياسي، اقتصادي و سوم رويكرد مبتني برتعامل و همزيستي ابناي بشر.

وي بيان كرد: در رويكرد اول مبتني بر افراط‌گرايي ديني ما شاهد وجود انسان هایی مریض و جاهل و مقدس نما هستيم که از بیماری خودبرتربینی در دین برخوردار هستند. گروه‌هایی نظیر داعش جهل دینی خویش را مقدس دانسته و با این جاهلیت به جنگ عقل و خرد برخاسته‌اند و جهانی را به ویرانی کشانده‌اند و فجایعی را با سوء استفاده از نام دین مرتکب شده‌اند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری به رويكرد دوم در جامعه بشري اشاره كرد و گفت: اين رويكرد مبتني بر تكبرسياسي، هم شاهد اقدامات افرادی در کسوت دولتمردان کشورهایی بظاهر متمدن هستیم که از این خودبرتربینی به جایگاه استکباری رسیده‌اند و خواهان سلطه بر جهان و جهانیان هستند و در نتيجه خود را صاحب حق دانسته و بدنبال تسلط بر سرنوشت كشورها و ملتهاي ديگر هستند.

وي ادامه داد: رويكرد سلطه‌طلبانه اين دولتمردان باعث شده است كه آنچه اصول ثابت فرض مي‌شود صرفا منافع آنها باشد و در نتيجه سائر اصول انساني تا زماني اعتبار دارد كه در خدمت منافع آنها باشد و در غير اينصورت به راحتي آن اصول را پايمال مي‌كنند و يا آن اصول را به عنوان ابزاري عليه ديگر ملتها بكار مي‌گيرند كه بهترين شاهد اين مدعا موضوع حقوق بشر و حقوق اديان است كه از سوي اين دولتمردان بي‌ارزش شده‌اند يا به عنوان ابزاري عليه ديگر كشورها و ملت‌ها به كار برده مي‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی خاطرنشان كرد: ظلم و جنايات بسياري عليه غيرنظاميان اعم از زن و كودك و پير و جوان در يمن و سوريه و عراق و فلسطين و ميانمار صورت مي‌گيرد ولي نه تنها از سوي اين مدعيان دروغين حقوق بشر اقدامي در رفع اين ظلم و ستم‌ها صورت نمي‌پذيرد، بلكه از بانيان اين نقض حقوق بشر هم حمايت و پشتيباني مي‌كنند.

وي در ادامه، اظهار كرد: در رأس سردمداران اين رويكرد مي‌توان از دولت آمريكا نام برد كه برخلاف همه اصول انساني و قوانين بين‌المللي به دنبال سلطه بر كشورها و استقرار نظم نوين جهاني است كه بر مدار منافع آمريكا حركت كند.

خسارات جبران ناپذير آمریکا به صلح جهاني

رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: آمريكا بر خلاف تعهدات بين‌المللي و روابط حسنه‌اي كه با اكثر كشورهاي عربي و اسلامي دارد، با حمايت تاكتيكي از گروه‌هاي تكفيري و تروريستي خسارات جبران ناپذيري را به صلح جهاني و برخي از اين كشورها وارد كرده است و با حمايت همه جانبه از رژيم صهيونيستي، زمينه ظلم و جنايت فراگير اين رژيم جعلي عليه مردم مظلوم فلسطين را فراهم كرده است و اينك نيز با اقدام براي انتقال سفارتخانه خويش از تل آويو به اورشليم، بار ديگر بر سياست خود بر حمايت از اين رژيم اشغالگر عليه همه اعتقادات پيروان اديان تأكيد و اثبات كرد كه بر خلاف خوش باوري برخي دول اسلامي، اعتقادي به صلح و احقاق حقوق حقه مردم فلسطين ندارد.

وي ادامه داد: در ديگر سوي رويكردهاي تكفيري و استكباري، ما شاهد رشد رويكرد مبتني بر تعامل و همزيستي بشري هستيم. طيف گسترده‌اي از دولت‌ها و ملت‌هاي آزاد و رهبران اديان مختلف در تلاش براي رفع ظلم و جنايات سازمان يافته و استقرار صلح در جهان هستند.

راهکار كاهش درگيري‌ها و خشونت ها

حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی تصريح كرد: رويكرد صلح‌آميز اين دولت‌ها و رهبران ديني مبتني بر اين اصل مهم بشري و الهي است كه اشرف بودن بشر نسبت به سائر جانداران منوط به حفظ كرامت انساني و تلاش جهت استقرار آموزه‌هاي رحماني خداوند در زمين است. آموزه‌هايي نظير عدالت، بخشش، صلح و مدارا، نوع دوستي و زندگي مسالمت‌آميز كريمانه همه ابناي بشر فارغ از رنگ و زبان و دين در كنار يكديگر. از ديدگاه اين طيف، بشر زماني وارد جنگ و درگيري مي‌شود كه باب گفت‌وگو بسته است و افراد و گروهها احساس مي‌كنند حرفي براي گفتن ندارند و يا گوش شنوايي براي شنيدن وجود ندارد و تنها راه پيش رو توسل به جنگ و درگيري است، فلذا در انديشه اين طيف، ترويج گفت‌وگوهاي سازنده بين ابناي بشر بهترين سياست جهت كاهش درگيري‌ها و خشونت‌ها است.

وي خاطرنشان كرد: اين افراد سياست گفت‌وگو اعم از فرهنگي و سياسي و ديني را بهترين راه براي خروج بشر از بن بست تنهايي و توسل به خشونت مي‌دانند. در انديشه اين گروه، دین همواره در طول تاریخ حیات بشری از عوامل تأثیرگذار بر زندگی بشر چه در سطح فردی و داخلی و چه در سطح بین‌المللی بوده و در حال حاضر در عرصه معادلات نظام بین‌الملل هم بايد از جایگاه ویژه‏‌ای برخوردار باشد و مطمئناً در آینده هم با توجه به روندهای موجود (جهانی شدن) شاهد پررنگ شدن نقش دین در ابعاد مختلف روابط بین‌الملل (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و...) خواهیم بود. قائلين و باورمندان به اين رويكرد.

بیت المقدس خاستگاه سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت

حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی افزود: بیت المقدس، را مهد و خاستگاه سه دین الهی اسلام، مسیحیت و یهودیت مي‌دانيم كه از جایگاه ویژه‌ای نزد پیروان ادیان الهی برخوردار است و به حق بايد آن را محل صلح و دوستي براي پيروان همه اديان دانست.

وي افزود: نام شهر بیت‌المقدس، همواره با صفات قدس و مقدسات همراه بوده و این شهر باستانی، از آغاز، شهر صلح و سلام خطاب شده است. قدس، سالیانی قدمگاه انبیای الهی بوده است و بناهای تاریخی برجای مانده از آن، حکایت از پیشینه با هویت این شهر مقدس در نزد تمام ادیان الهی دارد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری همچنين، بيان كرد: بيت‌المقدس از جنبه ديگر هم از اهمیت ويژه‌اي برای مسلمانان برخوردار است و آن معراج پیامبر اسلام (ص) است. «معراج» یکی از معجزات حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم آخرین پیامبر و رسول خدا است. معراج، مقدّس‌ترین سفر در طول تاریخ است. نام مسجدالاقصی و معراج پیامبر در قرآن کریم در اولین آیه سوره اسراء آمده است.

وي افزود: تمام آیات قرآنی که به نحوی به سرزمین فلسطین ارتباط دارند، از دو وصف "قداست" و "مبارک" سخن می‌گویند یعنی این سرزمین هم مبارک است و هم از قداست برخوردار است. به طور نمونه در سوره مبارک طور وقتی خداوند داستان حضرت موسی(ع) را ذکر می‌کند، می‌فرماید: پس زمانی که موسی به سرزمین مقدس درآمد، از سوی خدا خوانده شد که اي موسي من پروردگار تو هستم، پس کفش‌هایت را درآور، زیرا تو در سرزمین و وادی مقدس طور هستی.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در سخنانی گفت: در سوره‌های مبارک بقره، قصص، اعراف، یونس و اسرا هم فلسطین سرزمین مبارک معرفی شده است. سرزمینی که وقتی حضرت ابراهیم (ع) به همراه حضرت لوط (ع) از سرزمین بابل مهاجرت می‌کنند و به سرزمین فلسطین وارد می‌شوند، خداوند در سوره انبیا می‌فرماید ما آنها را به سرزمینی بردیم که آن را برای جهانیان مبارک گردانیدیم.

وي ادامه داد: فلسطین در اکثر آموزه‌های مسیحیت و در روایات اسلامی محل تولد حضرت عیسی (ع) نیز است و در ضمن  محل تولد حضرت داوود (ع) هم است که به همین خاطر این مکان مبارک، کلیسای مقدس مهد یا کلیسای ولادت مسیح نام گرفته است. در تورات این سرزمین مبارک کنعان نامیده شده است. سرزمین فلسطین به نام‌های نیک دیگری نیز در قرآن مجید نامیده شده است. به عنوان مثال در سوره یونس از این سرزمین به نام جایگاه صدق و راستی و در سوره مومنون از آن به سرزمین بلند و والامقام یاد شده است، بنابراین سرزمین فلسطین نزد همه ادیان ابراهیمی اسلام و مسیحیت و یهودیت از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است و برای هریک از پیروان این ادیان نیز آثار متعدد و مقدسی وجود دارد.

آیه 64 سوره آل عمران؛ اعلامیه جهانی اسلام

رئیس دفتر مقام معظم رهبری اظهار كرد: بنابراین همه ادیان آسمانی و پیامبران الهی مروج توحید و منجی بشریت و منادی صلح، امنیت و رفتار محبت‏‌آمیز نسبت به پیروان دیگر ادیان و مذاهب می‏باشند؛  اعلامیه جهانی اسلام آیه 64 سوره آل عمران می‏باشد که می‏فرماید: « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ/ بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد. هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم!»

وي در ادامه، گفت: در واقع، اسلام با تأكيد بر رويكرد تعمل و همزيستي ابناي بشر مبتني بر عدالت و كرامت، خواهان احترام به همه اديان الهي و دستاوردهاي به حق آنها است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی بيان كرد: در ديدگاه اسلامي بايد حرمت همه انبياي الهي و كتب آسماني آنها حفظ گردد و اماكني كه متعلق به آنها است از قداست و بركت برخوردار است و سرزمين فلسطين و به طور ويژه بيت‌المقدس از جمله اين مناطق مقدس است كه حفظ قداست آن و پرهيز از جنگ و خونريزي از آن بر همه پيروان راستين اديان واجب است و بر پيروان اديان است كه با اتحاد بين خود، با كساني كه در تلاش هستند اين مناطق را اشغال و غصب نمايند و دولتي جعلي را بر آن سرزمين مقدس مسلط سازند، مقابله نمايند و از حريم قدسي اين سرزمين مبارك كه قدمگاه انبيا و محل تولد و دفن برخي از انبيا و اولياي الهي است، دفاع كنند.

دفاع از بیت المقدس وظيفه همه پيروان اديان الهي است

وي همچنين، افزود: مطمئناً دفاع از اين سرزمين مقدس وظيفه همه پيروان اديان الهي است و وعده الهي بر نصرت و پيروزي دين خدا و شكست دشمنان خدا مي‌باشد و آگاهی از تاریخ بیت‌المقدس نشان می‌دهد این شهر با تمام اماکن مقدسش و با وجود تمام زخم‌هایی که صهیونست‌ها بر آن وارد کردند از اشغال رهایی خواهد یافت و تلاش و حيله مستكبرين و غاصبين عليه خود آنها به كار گرفته خواهد شد و نصرت الهي شامل حال مؤمنين خواهد شد.

                                            

ايجاد تشنج در بيت‌المقدس براي يهوديت قابل قبول نيست

خاخام يونس حمامي‌ لاله‌زار، رئيس دارالشرع مركزي كليميان ايران نیز با قدرداني از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي براي ايجاد امكان گردهمايي نمايندگان اديان ابراهيمي براي گفت‌وگو و تبادل نظر، به شرح جايگاه اورشليم (بيت‌المقدس) در انديشه اديان توحيدي به ويژه يهوديت پرداخت.

وي گفت: اورشليم كه به خاطر بناي بيت‌المقدس به نام «بيت‌المقدس» خوانده مي‌شود، از تاريخي‌ترين و مقدس‌ترين مكان‌هاي جهان و مورد احترام تمام اديان ابراهيمي است. اين شهر آثار مذهبي بسياري از هر يك از اين اديان رادر خود جاي داده است و مهم‌ترين نقطه تلاقي 3 دين ابراهيمي و مركز توجهات جهاني بوده است.

خاخام حمامي ‌لاله‌زار ادامه داد: در اورشليم تمامي يهوديان و مسيحيان و مسلمانان مي‌توانند در كنار هم با صلح و آرامش زندگي كنند. اين صلح جهاني البته آرزوي همه ماست و بعد از آمدن منجي موعود، شاهد تحقق اين صلح جهاني خواهيم بود.

وي همچنين گفت: در كتاب عهد عتيق، حضرت داوود مي‌گويد كه براي صلح در اورشليم (بيت‌المقدس) دعا كنيد. اين شهر جايي است كه فرهنگ و اديان و مردمان تمامي اعصار و دوران‌ها در آن با هم تلاقي پيدا مي‌كنند و مسلّم است كه در خصوص صلح در اورشليم نياز به يك تلاش همگاني است.

تقدير از سخنراني رئیس دفتر مقام معظم رهبری

رئيس دارالشرع مركزي كليميان ايران در ادامه با تقدير از سخنراني رئیس دفتر مقام معظم رهبری در اين همايش كه در آن از آيات قرآن در نشان دادن اهميت بيت‌المقدس استفاده شد، گفت: در كتاب مقدس و در تورات هم سخنان و آيات زيادي درباره اورشليم آمده است؛ به نحوي كه در عهد عتيق بيش از 800 بار از اورشليم ياد شده است. در تورات از قدمت بيش از 4 هزار ساله اين شهر ياد شده و نام اين شهر براي نخستين بار در داستان حضرت ابراهيم آمده است كه فرزندش اسحاق را قرباني مي‌كند و از خدا مي‌خواهد كه توجه خود را به اين شهر مبذول بفرمايد.

وي با تأكيد بر اينكه اورشليم از جنبه‌هاي مختلف ديني و فكري جايگاه خاصي در يهوديت دارد، گفت: خيلي از مباحث تاريخي و ديني يهوديان در اورشليم اتفاق افتاده است تا اينكه معبد بيت‌المقدس در اين شهر ساخته شد. هر چند انسان در هر مكان و رو به هر طرفي مي‌تواند خدا را نيايش كند؛ اما معبد بيت‌المقدس مكاني است كه همه انسان‌ها رو به آنجا با خداي خود نيايش مي‌كنند و در آن مراسم عبادي و تقديم قرباني و تقدس اين شهر، مورد توجه يهوديان بوده است.

خاخام حمامي ‌لاله‌زار در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد: در بيت‌المقدس و در طول تاريخ مكان‌هاي مقدس بسياري براي مسيحيان و مسلمانان ساخته شد تا اين شهر را به محلي براي رسيدن به صلح تبديل كند.

وي تأكيد كرد: هرگونه بي‌حرمتي به هر يك از اديان ديگر نتيجه‌اي جز ايجاد درگيري و تشنج و چيزي كه امروز شاهد آن هستيم نخواهد داشت و انسان را از صلح و همزيستي دور خواهد شد.

رئيس دارالشرع مركزي كليميان ايران در پايان سخنانش گفت: يهوديت هم حفظ حرمت اين مكان را مقدس مي‌داند و همانند پيروان ساير اديان توحيدي، اقدامات تشنج‌زا كه صلح و آرامش را از بيت‌المقدس دور خواهد ساخت را تقبيح مي‌كند و اين اقدامات براي ما يهوديان هم قابل قبول نيست.

                                                

نقص فاحش قوانين بين‌المللي و حقوق بشري در بیت المقدس

وانيا سرگز، نماينده اسقف اعظم كليساي كاتوليك كلداني و آشوري در سخنراني خود در اين مراسم، با تأكيد بر اهميت برگزاري همایش «قدس پایتخت صلح ادیان»، از سرزمين بيت‌المقدس به عنوان پايتخت صلح و آرامش ياد كرد.

نماينده اسقف اعظم كليساي كاتوليك كلداني و آشوري ادامه داد: آنچه امروز در بيت‌المقدس مي‌گذرد، نقص فاحش قوانين بين‌المللي و حقوق بشري پذيرفته شده جهان از سوي اسرائيل است.

وانيا سرگز اظهار كرد: صهيونيست‌ها تلاش مي‌كنند اراده خود را بر خلاف قواعد جاري در سطح بين‌المللي بر بيت‌المقدس جاري، تحميل كنند.

نماينده اسقف اعظم كليساي كاتوليك كلداني و آشوري در پايان سخنان خود، تأكيد كرد: بيت‌المقدس بايد محصون بماند، زيرا سرزمين پيامبران الهي و انبيا است.

                                             

رؤساي جمهوري آمريكا انتخاب‌شدگان صهيونيست‌ها هستند

مولوي اسحاق مدني، نايب‌ رئيس شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، نیز با بيان اينكه قرآن كريم فرموده است كه ما اطراف آن (قدس) را متبرك كرده‌ايم، گفت: قدس جايي است كه همه اديان براي آن احترام قائلند و خيلي از انبيا در آنجا متولد شده‌اند و آنجا وفات يافته‌اند و خيلي از اماكن مقدسه يهوديت و مسيحيت در اين شهر واقع شده است.

وي افزود: مسلمانان هم از دو جهت اين شهر را مقدس مي‌دانند؛ يكي اينكه بر اساس آيه قرآن، خداوند پيامبر اسلام (ص) را پيش از هجرت از مسجدالحرام به مسجدالاقصي برد. قدس، قبله اول مسلمانان است و محل معراج پيامبر (ص) هم محسوب مي‌شود. دوم اينكه؛ بسياري از انبياي الهي در بيت‌المقدس متولد شدند و اسلام ديني است كه تمام انبيا را مقدس مي‌داند.

مولوي مدني ادامه داد: نزد ما اگر كسي به رسول اسلام (ص) ايمان آورده باشد ولي پيامبران ديگر همچون حضرت عيسي و حضرت موسي را به عنوان پيامبر خدا قبول نداشته باشد، مسلمان نيست. همانطور كه ايمان به حضرت محمد (ص) شرط مسلماني است، ايمان به ديگر پيامبران هم شرط مسلماني است. اين آموزه‌اي قرآني است و قرآن تأكيد مي‌كند كه؛ ما تمام اين پيامبران را آورديم و شرط مسلماني ايمان به تمام انبياي گذشته است.

وي افزود: يك مسلمان تمام آثار انبياي گذشته را متعلق به خود و جزو آثار ديني و اسلامي مي‌داند و نه متعلق به دشمن و مخالف؛ زيرا اسلام همه انبيا و اديان را يك امت و يك دين مي‌داند.

نايب‌ رئيس شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در بخش ديگري از سخنانش بيان كرد: اينكه ترامپ يا هر كس ديگري اعلام كند كه بيت‌المقدس پايتخت اسرائيل است، فلسفه اعتقادي ندارد. اختلاف يك فرد مسيحي با صهيونيست‌ها بسيار زياد است؛ بنابراين نمي‌تواند از روي عقيده ديني اين موضوع را تصميم‌گيري و اعلام كند. حتي اين اعلام، از روي بي‌ديني آن شخص است. امروز مصالح آمريكايي‌ها را سيطره و تسط صهيونيست‌ها كه صاحب ثروت و تبليغات هستند، تعيين مي‌كند.

وي تأكيد كرد: رؤساي جمهوري آمريكا انتخاب‌شدگان صهيونيست‌ها هستند و بر اين اساس معتقدم كه ما در كنار آزادي فلسطين بايد به فكر آزادي آمريكا از دست صهيونيست‌ها هم باشيم.

مولوي اسحاق مدني، در پايان سخنانش با بيان اينكه فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني بر آزادي قدس، محقق خواهد شد و اين شهر پايتخت فلسطين است، گفت: حتي بر مبناي دموكراسي مورد ادعاي قدرت‌ها و سازمان ملل هم، خود شهروندان فلسطيني بايد پايتخت خود را انتخاب كنند و هيچ كسي حق انتخاب پايتخت براي آنها را ندارد. سازمان ملل بايد بايد اين مسأله را به خود فلسطيني‌ها واگذار كند. و بدانيد كه دنيا اين انتخاب را همراهي نخواهد كرد و اين طرح با شكست مواجه خواهد شد.

                                           

دنيا ترامپ را به عنوان يك افراطي داعش‌گونه مي‌شناسد

موبد خورشيديان، رئيس انجمن موبدان تهران  هم در سخنراني خود در همايش «قدس، پايتخت صلح اديان» با اهداي درود به مقام امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري و نيز با عرض تسليت به مناسبت ايام فاطميه و تبريك ايام دهه فجر انقلاب اسلامي، تأكيد كرد كه قدس، پايتخت صلح اديان و براي همه اديان مقدس بوده است.

وي افزود: بعد از تخريب بيت‌المقدس توسط بخت‌النصر، اين شهر توسط كوروش بازسازي شد. شهري كه در هميشه تاريخ جايگاهي مقدس داشته است.

موبد خورشيديان در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد: 3 انديشه در جهان وجود دارد كه تعداد آنها كم يا زياد نخواهد شد؛ اول: انديشه دست چپي يا بنيادگرايي، دوم: انسان‌محوري ـ عقل‌محوري يا اومانيسم و سوم: انسانيت‌محوري كه از باستاني‌ترين تفكرات بشري است و توسط كوروش بنا نهاده شد و هم خرد و هم وجدان را در نظر مي‌گيرد. با اين توضيح كه خرد و عقل تنها جانب خود را مي‌گيرد و وجدان، طرفدار جمع است.

وي ادامه داد: كساني كه افراط مي‌كنند، يا خرد و يا وجدان را كنار مي‌گذارند. بنيادگرايان فقط وجدان را مي‌پذيرند و عقل را كنار مي‌نهند و اومانيست‌ها هم با پرداختن بيش از حد به عقل، با وجدان كاري ندارند. در اين ميان، پيروان اديان اهورايي يعني يكتاپرستان كه جنگ را دون مي‌شمارند و انديشه و كردار و گفتار نيك را مي‌ستايند، داراي تفكر انسانيت‌محوري هستند و اين تفكر حاكم بر ايران است.

رئيس انجمن موبدان تهران در ادامه سخنانش با بيان اينكه دنيا ترامپ را به عنوان يك افراطي داعش‌گونه مي‌شناسد، گفت: اين امر و نهي رييس جمهور آمريكا در اعلام كردن بيت‌القمدس به عنوان پايتخت اسرائيل، اقدامي ناشايست و نشان‌دهنده پايين بودن شعور اجتماعي ترامپ است. شخصي كه هدف را توجيه كننده وسيله مي‌داند و در مقابل انسانيت‌محوري قرار دارد.

موبد خورشيديان در پايان سخنانش گفت: همانطور كه اكثريت اعضاي سازمان ملل و نيز خردمندان كه انسانيت را از هر چيزي بالاتر مي‌دانند با اين طرح ترامپ مخالفند، اين اقدام ناكام خواهد ماند.

گفتني است؛ اسقف اعظم سيبوه سركيسيان، خليفه ارامنه تهران و شمال ايران و نيز صلاح زواوي، سفير فلسطين در تهران، از جمله ديگر سخنرانان اين همايش بودند كه طي آنها، اقدام رييس جمهور آمريكا در اعلام بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي محكوم، و اقدامات جمهوري اسلامي ايران در دفاع از آرمان فلسطين، تجليل شد.

                                              

قدس مهد اديان الهي است

حجت‌الاسلام والمسلمين سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در همايش «قدس، پايتخت صلح اديان» گفت: اينك دغدغه مشترك همه ما بيت‌القدس است. قدس مهد اديان الهي است. قدس محور دينداري يهودي، مسيحي و اسلامي است و مقدسات يهودي، مسيحي و اسلامي در آن قرار دارد.

وي در ادامه، افزود: براي يهوديان محل معبد سليمان و ديوار ندبه است، براي مسيحيان محل كليساي اورشليم به عنوان اولين كليسا، محل زندگي، تعليم، معجزات و مصايب حضرت عيسي (ع) است و براي مسلمانان اولين قبله، مقصد اسراء و مبدا معراج پيامبر اكرم (ص) است؛ هيچ كسي حق ندارد اين سرزمين را براي خود مصادره كند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در بخشي ديگر از سخنان خود، گفت: بايد ميان يهوديت و صهيونيسم تفاوت قائل شويم. جنبش صهيونيسم يك جنبش غير ديني است كه دين يهوديت را وسيله اهداف سياسي خود قرار داده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب همچنين، اظهار كرد: برخي يهوديان سنتي نيز كه انتظار داشتند بازگشت به سرزمين مقدس با مداخله خدا انجام شود، نه رجال سياسي با آن مخالف كردند. شاهدش هم وضعيت حكومت سكولار اسرائيل است كه بيش از آنكه دغدغه ديني داشته باشد، آمال سياسي خود را دنبال مي‌كند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب افزود: البته ناگفته نماند مسيحيت صهيونيستي جرياني ديني محسوب مي‌شود، آنان باور دارند از جمله زمينه‌هاي بازگشت مسيح بازگشت مسيحيان به سرزمين مقدس است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب يادآور شد: از اين رو به رغم سكولار بودن حكومت اسرائيل، در تمام حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و نظامي به اسرائيل كمك مي‌كنند. بسياري از رؤساي جمهور ايالات متحده آمريكا كه از اسرائيل حمايت كرده‌اند، اعتقادات صهيونيستي داشته‌اند.

                                     

قدس پايتخت قطعي فلسطين است

دکتر عراقچی، معاون وزیر امورخارجه در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان»، با تسلیت ایام فاطمیه و گرامی داشتن آغاز دهه فجر، گفت: این همایش بسیار  مهم و به موقع است و واقعاً باید به زکاوت سازمان فرهنگ و ارتباطات تبریک گفت، زیرا قدس و حواشی قدس به موضوع اول جهان اسلام باید زنده نگه داشت.

وي افزود: اين همايش از دو جهت اهميت دارد؛ جهت اول اينكه قدس را همواره بايد به عنوان موضوع اول جهان اسلام زنده نگه داشت. متأسف هستیم که موضوع جهان اسلام به جای قدس شریف منتهی به مسایل دیگر در جهان اسلام شده است.

عراقچی ادامه داد: هر گونه تلاش برای جلب توجه به جهان اسلام در موضوع به غیر از فلسطین و قدس و اینکه رژیم صهیونیستی تهدیدی برای جهان اسلام است محکوم می کنیم.

وي با تأكيد بر اينكه فلسطین را بايد به عنوان موضوع اول جهان اسلام زنده نگه داشت، گفت: حضور ادیان در این اجلاس و مشارکت آنان بسیار مهم است. معرفی قدس به عنوان پایتخت صلحی برای جهان و اینکه بیت‌المقدس جزو تغيير ناپذير، جدایی ناپذیر، و تقسيم ناپذیر جهان اسلام و فلسطین باید مدنظر داشت.

عراقچی افزود: قدس شريف قبله گاه اول مسلمانان است و اهميت بسيار بزرگي براي جهان اسلام دارد و همچنين، پايتخت فلسطين است و يك واقعيت تغييرناپذير است. ما همواره از اين واقعيت، حمايت كرديم و خواهيم كرد و از حركتي كه در جهت تغيير اين واقعيت ايجاد شود، مقابله خواهيم كرد.

معاون وزیر امورخارجه از قدس شريف به عنوان مركزي براي همه اديان (اسلام، مسيحيت و يهوديت) ياد كرد و گفت: قدس مورد احترام همه اديان الهي است و بايد همچنان باقي بماند. اقدام اخير رئيس جمهور آمريكا براي شناسايي قدس شريف به عنوان پايتخت رژيم صهيونسيتي و انتقال سفارت آن كشور به بيت المقدس قطعاً اقدام محكومي است و از طرف جهان اسلام و حتي جامعه بين‌الملل هم محكوم شده است.

وي تصريح كرد: قدس شريف پايتخت قطعي فلسطين است و اين موضوعي است كه همه جهان اسلام به آن اذعان دارند و پاي آن ايستاده‌اند. به فرموده رهبر معظم انقلاب این اقدام، نشان از عجز آنان دارد و بی تردید این اقدام ترامپ منجر به تسریع بازگشت قدس به وطن جهان اسلام و پیاتخت فلسطینیان خواهد شد.

عراقچی افزود: بيت المقدس يكي از شهرهاي تاريخ‌ساز است و هم به لحاظ تاريخي و هم فرهنگي و سياسي جايگاه بسيار مهمي دارد. وظيفه ما غير از تلاش براي آزادي قدس شريف، تلاش براي حفظ هويت تاريخي، فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز قدس شريف نيز است.

وي در پايان، با تأكيد بر اينكه قدس پایتخت قطعی جهان اسلام و فلسطین است، گفت: نهادهايي چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بايد مأموريت و اقدامات خود را در راستاي حفظ هويت فرهنگي قدس شريف به كارگيرند.

                                     

ترامپ، بازگشت به ناسيوناليسم را انتخاب كرده است

ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نیز در سخنراني خود با بيان اينكه صلح در تمامي اديان مورد توجه جدي قرار گرفته است، گفت: متأسفانه امروز يك اتفاق عجيب و تلخي در جهان در حال اتفاق است؛ هر كسي بيشتر دم از صلح مي‌زند، در عمل صلح را بيش از ديگران زير پا مي‌گذارد.

وي افزود: مدعيان تأسيس  جامعه جهاني و سازمان ملل، منشور ملل و اساسنامه اين سازمان را آشكارا زير پا مي‌گذارند. اگر در گذشته به صورت پنهاني اعمال ضد صلح خود را انجام مي‌دادند، امروز آشكارا ملت‌ها را تحقير مي‌كنند و نسبت‌هاي ناروا به آفريقا مي‌دهند. كشورهاي ضد صلح كه زماني داعيه تأمين صلح براي جهان را داشتند، در حال حاضر در تلاش براي زدودن صلح از جامعه جهاني هستند.

ابراهيمي‌تركمان ادامه داد: پس از جنگ جهاني دوم، دو نگاه ناسيوناليسم و اينترناسيوناليسم رواج پيدا كرد. در ناسيوناليسم، خودپرستي و ناديده انگاشتن ديگران و استفاده از هر ابزاري براي رسيدن به قدرت براي خود، وجود داشت. جامعه ملل به اين نتيجه رسيد كه با تأسيس سازمان ملل متحد شيوه تعادلي را انتخاب كند؛ اما امروز ترامپ، بازگشت به ناسيوناليسم را انتخاب كرده است تا تنها جامعه خود را به عنوان حق، معرفي كند.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين، گفت: مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) فرمودند كه؛ زير دستكش‌هاي مخملين آنها، دست‌هاي چدني پنهان است تا با آن دست ديگر ملت‌ها را بفشارند و استعمار و استثمار را به شيوه نوين در جهان عرضه كنند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي سپس، با طرح اين پرسش كه امروز چقدر شاهد صلح مورد نظر جامعه جهاني هستيم؟ گفت: ملتي را در فلسطين آواره كرده‌اند و با اخراج فلسطيني‌ها از قدس، مي‌خواهند اين شهر مقدس را پايتخت يك رژيم اشغالگر اعلام كنند. اما افكار عمومي اين اقدام را نمي‌پذيرد و حتي كشورهايي كه باور به اسلام ندارند، اين اتفاق را محكوم كرده‌اند.

ابراهيمي‌تركمان، افزود: امروز همه هم‌ميهنان ما از هر دين و آيين و اعتقادي كه دارند، با هم در مسايل كشور سهيم هستند و هميشه به يك هدف انديشيده‌اند و در كنار هم و بدون اختلاف، در دفاع‌مقدس جنگيدند و شهيد دادند و براي كشور افتخار آفريدند.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در پايان سخنان خود، تأكيد كرد: همه مردم ايران از هم ديني در كنار هم مقابل دشمنان سرزمينمان يكصدا و متحد هستيم و خواهيم بود.

                                  

بیانیه پایانی همایش

همايش «قدس، پايتخت صلح اديان» پس از سخنرانی شخصیت های مختلف، با قرائت بیانیه 10 بندی پایان یافت

متن بيانيه بدين شرح است:

1- رژيم صهيونيستي، رژيم اشغالگر و جعلي است و حق سرزميني در سرزمين مقدس فلسطين ندارد.

2- كشور فلسطين به پايتختي بيت المقدس و ملت فلسطين، سرزمين و ملت يكپارچه هستند و تعيين سرنوشت كشور فلسطين در دست خود مردم فلسطين مي‌باشد.

3- بيت‌المقدس سرزمين صلح و دوستي و همزيستي همه پيروان اديان ابراهيمي است و هر گونه ايجاد مشكل و ظلم و تعدي به اين سرزمين و مردم آن محكوم است.

4- تصميم اخير ترامپ رئيس جمهور آمريكا مبني بر انتقال سفارت آن كشور به قدس اشغالي محكوم است و ملت فلسطين بر سرزمين خويش و مبارزه براي آزادي آن حقوق مسلم و همه جانبه دارد.

5- تصميم دولت ترامپ در انتقال سفارتخانه آمريكا به بيت المقدس، فاقد وجاهت قانوني بوده و تهديدي عليه همه اديان ابراهيمي و امنيت و صلح جهاني محسوب مي‌شود.

6- گسترش و تعميق گفت‌وگوهاي سازنده ميان اديان و مذاهب، راهكاري موثر براي مقابله با انديشه و رفتار افراط‌گرايانه سياسي و ديني، با هدف استقرار صلح و امنيت پايدار جهاني و دستيابي به كرامت و سعادت همه ابناي بشر است.

7- حمايت مؤثر و سازنده نهادهای سازمان ملل و به ویژه یونسکو در حفظ و حراست از میراث و فرهنگ و ارزشهاي تاريخي و تمدنی و ادياني سرزمين فلسطين و خاصه بيت‌المقدس اقدامي مهم و اساسي است و مورد مطالبه پيروان همه اديان ابراهيمي است.

8- كمك به ملت فلسطين براي آزادي سرزمين خويش و بازگشت آوارگان يك امر انساني و خداپسندانه است و از تلاشهاي سازنده حاميان راستين ملت مظلوم فلسطين قدرداني مي‌شود.

9- پيروان اديان ابراهيمي هرگونه تعدي و اهانت به بيت‌المقدس و سرزمين فلسطين را محكوم مي‌كنند و بر حقوق مادي و معنوي ملت فلسطين نسبت به آثار و ارزش‌هاي تاريخي و ادياني اين سرزمين تأكيد دارند.

10- از سازمان‌ها و ملت‌ها و دولت‌هايي كه با حسن نيت تمام، تصميم دولت ترامپ را محكوم كرده و از سرزمين و حقوق حقه مردم ستمديده فلسطين دفاع كرده‌اند، قدرداني مي‌گردد.

انتهاي پيام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha