پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام خمینی

حوزه/ نفوذ آنها، نفوذ ظاهرى نيست كه معلوم باشد، فلان آقا نـفـوذى اسـت، چـه بـسـا بـيشتر از شما اظهار ديانت بكند، مع ذلك در موقع مناسب كارش را انـجـام دهـد. ايـنـهـا از مـشـكـلات حـوزه اسـت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، صحیفه نور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مملو از مطالب زیبا و خواندنی است که در این نوشتار، سخنان امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای شورای مدیریت حوزه علميه قم تقدیم علاقمندان می گردد.

* ديدار با اعضاى شوراى مديريت حوزه علميه قم

بسم الله الرحمن الرحيم

من چنانچه سابقا نيز گفته ام، راجع به حوزه علميه عقيده ام بر اين است كه بايد به آن بيشتر از همه چيز توجه كرد، چرا كه حوزه علميه اگر درست بشود، ايران درست مى شود و اگـر خـداى نـخـواسـتـه در حـوزه عـلميه فسادى به وجود آيد (ولو در دراز مدت) در سـرتـاسـر ايـران آن فـسـاد پيدا مى شود و آنها كه هميشه در فكر بوده اند كه در حوزه علميه نفوذ كنند، به همين خاطر است.

نفوذ آنها، نفوذ ظاهرى نيست كه معلوم باشد فلان آقا نـفـوذى اسـت، چـه بـسـا بـيشتر از شما اظهار ديانت بكند، مع ذلك در موقع مناسب كارش را انـجـام دهـد. ايـنـهـا از مـشـكـلات حـوزه اسـت و قـضـيـه تـحـصـيـل هـم بايد به نحوى باشد كه فقه سنتى فراموش نشود و آن چيزى كه تا به حـال اسـلام را نـگه داشته است، همان فقه سنتى بوده است و همه همت ها بايد مصروف اين بـشـود كه فقه به همان وضعى كه بوده است محفوظ باشد. ممكن است اشخاصى بگويند كه بايد فقه تازه اى درست كرد، كه اين آغاز هلاكت حوزه است و روى آن بايد دقت بشود.

البـتـه مـن هـمه شما آقايان را مى شناسم و از شما به خاطر زحمتتان در اين امر تشكر مى كنم، ولى بايد خيلى متوجه باشيد.

در هر صورت آن چيزى كه براى حوزه ها خطر است، ايـن اسـت كـه مـا ايـن فـقـه را بـه نـحـوى كـه بـه دسـت مـا رسـيـده اسـت، بـه نـسـل آيـنـده تـحـويـل نـدهـيـم. بـايـد هـمـان طـور كـه مـبـانـى اسـلامـى، مـبـانـى فقهى را تـحـويـل داده انـد، مـا هم به آينده ها تحويل بدهيم ، كه اگر اين افراد در آينده نتوانستند كار خودشان را انجام بدهند، تقصير ما نباشد.

و ديگر اين كه اخلاق بايد در همه جا و در همه دروس مورد توجه قرار گيرد و اعتقادم بر ايـن اسـت كـه بـايـد هر كس حوزه درسى بزرگ يا كوچكى دارد، يكى دو دقيقه مقدمتا يا مؤخـرتـا درس اخـلاق بـگـويـد كـه طـلاب بـا اخـلاق اسلامى بار بيايند و اجمالا من از شما مـطمئنم كه شما خوب كار مى كنيد و نظرات درستى داريد، لكن در هر كارى اشتباهاتى هم هست. گروه هاى مختلف به اين حوزه نظر دارند، چون در دراز مدت مى توانند كارهايى كه مـا مـى كـنيم به هم بزنند و اين كه شما در رابطه با سابقه افراد تحقيق مى كنيد، كار خـوبـى اسـت؛ چراكه اگر كسى قبل از انقلاب يا بعد از آن كج روى داشته است و الان مى گويد من توبه كرده ام، ممكن است اين توبه كردن مصلحتى باشد.

بايد توجه داشت كه اين افراد حوزه را فاسد نكنند و شما هميشه با حضرات مراجع و ساير بزرگان مشورت كنيد و از آنها نظر بخواهيد و من هم به شما دعا مى كنم .

والسلام عليكم و رحمة الله

تاريخ : ۱۳۶۵/۱۱/۱۰

منبع: صحیفه نور/ جلد 21

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha