جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی گفتند: اکنون که در ایام پربرکت دهه فجر هستیم آن شادی ها و جشن ها در جای خود، اما همه ما به خصوص مسئولین باید این نامه ۷۹ حضرت را سرلوحه خود قرار دهیم، اینگونه اگر کسی کاری از دست او بربیاید با همه وجود برای نظام و انقلاب انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق پنجشنبه های خود که در نمازخانه بنیاد اسراء برگزار می گردد، به شرح نامه 79 نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام پرداختند.

این مرجع تقلید در این جلسه اظهار داشتند: نامه 79 آخرین نامه نهج البلاغه است که تنها یک سطر از آن را سید رضی در نهج البلاغه آورده است که حضرت این نامه را خطاب به فرماندهان جنگ و لشکریان نوشته اند.

ایشان ادامه دادند: گرچه این نامه یک سطر است اما مطالب فراوانی را می توان از آن استفاده کرد. بخش مهم محتوای این نامه در سایر نامه ها و خطبه های حضرت آمده است که چطور یک نظام می تواند بالا بیاید و رشد کند و چطور ممکن است یک نظام به سمت افول و نابودی حرکت کند.

معظم له با اشاره به فرمایش حضرت امیر علیه السلام در این نامه، تصریح داشتند: حضرت فرمود الان که قدرت نظامی در دست شماست اگر شما این سلاح را تحت سلطه فرهنگ قرار بدهید، شما و نظام خواهید ماند و همه مردم در رفاه قرار خواهند گرفت؛ اما اگر فرهنگ و عقل را از اسلحه و قدرت بردارید هم شما سقوط می کنید و هم نظام سقوط خواهد کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: هیچ حاکمی مثل حضرت امیر علیه السلام نبود؛ کل خاورمیانه در اختیار ایشان بود با این حال اگر حاکم حضرت علی(ع) هم باشد اما کارگزاران و کسانی که کار مردم با آنها در ارتباط است علوی نباشند، سقوط قطعی است! لذا حضرت می فرماید شما می دانید که دنیا قدرت آن را ندارد که من را فریب دهد! من اینچنین ام، اما اگر حق فروش باشید، طولی نمی کشد که بساط شما جمع می شود و این طور هم نخواهد بود که اگر بساط شما جمع شد حق جای شما را بگیرد، بلکه باطل شما ادامه پیدا خواهد کرد.

ایشان با اشاره به تعبیر «أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ» در این نامه حضرت ابراز داشتند: امام علی علیه السلام می فرماید: «فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ: أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ » حضرت تأکید می کند که شما نباید حق فروشی کنید! حق فروشی همان زیرمیزی گرفتن، رشوه گرفتن، اختلاس کردن، حقوق نجومی گرفتن و رانت خواری است، می فرماید این امور ممنوع است، با این رفتارها شکست قطعی خواهد بود، چرا حق مردم را به مردم می فروشید در حالی که مسئولین وظیفه دارند که حق مردم را به مردم بازگردانند؟!

معظم له خاطرنشان کردند: حضرت می فرماید شما به جای اینکه امر به معروف کنید امر به منکر کردید! مستحضرید که بهترین راه امر به معروف، معروف فعلی و عملی است، یعنی رفتار معروف را خود شما انجام بدهید تا دیگران از شما الگو بگیرند، اما اگر به جای این کار، امر به منکر توسط مسئولین صورت بگیرد آنگاه مردم نیز به آنها تأسی خواهند کرد، لذا حضرت می فرماید «وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ».

حضرت آیت الله جوادی آملی با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی گفتند: اکنون که در ایام پربرکت دهه فجر هستیم آن شادی ها و جشن ها در جای خود، اما همه ما به خصوص مسئولین باید این نامه حضرت را سرلوحه خود قرار دهیم، اینگونه اگر کسی کاری از دست او بربیاید با همه وجود برای نظام و انقلاب انجام خواهد داد.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha