پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست بزرگداشت علمای کاظمین

حوزه/ کتابخانه حرم مطهر کاظمین(ع) صدمین نشست فکری خود را با عنوان نقش فرهنگی و معرفتی علمای شهر مقدس کاظمین برگزار کرد تا بهانه ای باشد برای تکریم و بزرگداشت علمای این شهر مقدس.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،  شهر مقدس کاظمین پایگاهی دینی و تاریخی و فرهنگی و انسانی است که همواره بخشی مهم و پویا و نبض تپنده ای در کالبد فرهنگ اسلامی و عربی و عراقی و پایگاه حضور علما و محققان و اندیشمندان بزرگ بوده و بسیاری از طلاب علوم دینی برای فراگیری علوم دینی و تحصیلات حوزوی رهسپار این شهر شده اند.

به همین خاطر کتابخانه حرم مطهر کاظمین(ع) صدمین نشست فکری خود را با عنوان نقش فرهنگی و معرفتی علمای شهر مقدس کاظمین برگزار کرد تا بهانه ای باشد برای تکریم و بزرگداشت علمای این شهر و همچنین بزرگداشت سالروز وفات آیت الله سید هبة الدین شهرستانی از علمای کاظمین و شیخ کاظم آل نوح اولین خطیب کاظمیه و شیخ حسین علی محفوظ.

در این نشست دکتر جمال عبدالرسول الدباغ تولیت آستان مقدس کاظمین(ع) و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و محققان و اصحاب فرهنگ و دانش حضور داشتند.

در این نشست محسن جبار العارضی مقاله خود را با محوریت مجدد و مصلح آیت الله هبة الدین شهرستانی ارائه کرد و او را شخصیتی پیشتاز در بیداری فکری و تجدد و اصلاح گرایی دانست و افزود: مرحوم شهرستانی موضع گیری های ملی و جهادی زیادی در مبارزه با اشغالگری داشت و تولیدات فکری و علمی و فرهنگی زیادی را به جامعه عراق تقدیم کرد و علاوه بر این ایشان مؤسس کتابخانه عمومی جوادین(ع) در حرم مطهر کاظمین(ع) است که این کتابخانه را در سال 1941 تاسیس کرد و نقش زیادی در وزارت معارف داشت و تلاش کرد نظام آموزشی جدید را ارائه کند که روح شهروندی تقویت شود و زبان عربی را جایگزین زبان های بیگانه کرد.

در بخش دیگر برنامه محسن حسن الموسوی به معرفی مختصر رساله کارشناسی ارشد خود درباره شیخ کاظم آل نوح به عنوان اولین خطیب کاظمیه پرداخت و معرفی مختصری از شخصیت و زندگی اجتماعی و جهاد سیاسی و فعالیت اجتماعی وی ارائه کرد و در ادامه سخنان خود به معرفی اشعار شیخ آل نوح پرداخت و گفت: این اشعار بیشتر در زمینه مدح پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است و البته اشعاری ملی و سیاسی نیز سروده است.

پس از آن عبدالوهاب حمادی در بحث خود با محوریت شخصیت شیخ دکتر حسین علی محفوظ به سفر و همراهی خود با آن مرحوم اشاره کرد و گفت: شیخ محفوظ تاثیر زیادی در جشنواره های فرهنگی عراق و احیاء مجالس علمی و فرهنگی و انجمن های ادبی داشت و توانست بسیاری از جوانان علاقمند به ادبیات و فرهنگ را به خود جذب کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha