شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام هادی صادقی

حوزه/مهمترین مسئله در مفاسد اجتماعی، پیش گیری است، در موضوع پیشگیری بخشی، وظیفه قوه قضائیه و بخشی متوجه دستگاه های دیگر است و قوه قضائیه برای نتیجه گیری بهتر و مؤثرتر، نیازمند همکاری همه دستگاه ها است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به آسیب‌های اجتماعی جامعه گفت: آسیب‌های اجتماعی موضوع مهمی در هر جامعه اسلامی است و صحبت‌های زیادی درباره آن شده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه عنوان کرد: وقتی آسیب‌های اجتماعی ریشه‌یابی شود، متوجه می‌شویم بیشتر آسیب‌ها به زیرساخت‌های تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برمی‌گردد.

وی به اشاره به نقش دستگاه ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: قوه قضائیه میراث دار مشکلات در جامعه است، چون آسیب‌ها و مشکلات در دستگاه و مکان های دیگر تولید می‌شود و در انتهای راه دستگاهی که به‌صورت قانونی رسیدگی‌کننده مشکلات است، قوه قضائیه می‌باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی گفت: تولیدکننده، مشکل جای دیگر است. قوه قضائیه با مشکل برخورد می‌کند و سعی دارد، مشکل را در حد توان برطرف می‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه عنوان کرد: در جامعه خلافی رخ می‌دهد، کسی که از مردم کلاه‌برداری کرده و این پولی که کلاه‌برداری کرده از بین رفته، نهایت کاری که  دستگاه قضا در این رابطه  در حد توان می‌تواند انجام دهد، این است آن فرد کلاه بردارد را زندانی کند، چون پولی نیست که قوه قضائیه بخواهد از کلاه‌بردار بگیرد و به طلبکارها دهد.

وی عنوان کرد: قوه قضائیه تا حدی که قانون اجازه داده و امکانش وجود داشته باشد، سعی می‌کند، احقاق حق کند، اما بخش هایی از حق در این دنیا،  قابل‌برگشت نیست، مانند اینکه کسی که به قتل می‌رسد، قوه قضائیه نمی‌تواند همه حق را برگرداند، اما بخشی از آن حق به‌وسیله قصاص قابل‌برگشت است، قوه قضائیه وظیفه دارد نسبت به آن بخش قابل‌برگشت از حقوق، با  تمام قوت تلاش کند تا حق کسی از بین نرود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی بابیان اینکه مهم‌ترین مسئله در مفاسد اجتماعی پیش‌گیری است، گفت: در موضوع پیشگیری بخشی، وظیفه قوه قضائیه و بخشی متوجه دستگاه های دیگر است و قوه قضائیه برای نتیجه‌گیری بهتر و مؤثرتر، نیازمند همکاری همه دستگاه ها است.

 معاون فرهنگی قوه قضائیه بابیان اینکه مسئله مهم در مسائل اجتماعی، تربیت است و متأسفانه در زمینه ارتقاء تربیت فعالیت جدی نکردیم، افزود: در بحث تربیت ضعف زیاد داریم  و مسائلی که در بعُد تربیت مشاهده می‌کنیم، شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست و باید برای موضوعات تربیتی و اجتماعی فعالیت جدی‌تری صورت گیرد تا بیش از این جامعه دینی دچار خسران نشود.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha