جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ملکی

حوزه/ معاون تهذیب حوزه های علمیه، اصلاح نگرش محققان حوزوی و دانشگاهی را مهمترین اصل تمدن سازی تحقیقات علمی برشمرد و ابراز داشت: اگر اصلاح نگاه های بینشی نسبت به ظرفیت های دین اسلام جدی گرفته شود، نتیجه تحقیق طلاب و دانشجویان به نظام واره ای پویا برای پاسخگویی به نیازهای بشری تبدیل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه های علمیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: مشارکت طلاب نویسنده و فاضل در مسابقه تمام عیار در مباحث علمی، یکی از توفیقاتی است که معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه در سال های اخیر ایجاد نموده است.

وی در ادامه به ظرفیت های نوزدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: همایش کتاب سال حوزه بستری مناسب به منظور توجه دادن محققان و نوسندگان حوزوی برا قلم زنی در حوزه های دانشی است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه، با اشاره به این که بهره مندی طلاب و دانش پژوهان از دستاوردهای علمی محققان برتر حوزه از مهمترین اهداف برگزاری این همایش به شمار می رود، اذعان داشت: امیدواریم بتوانیم فضای بایسته ای را برای بهره مندی تمام طلاب و فضلای سطوح مختلف حوزوی از دستاوردهای دانشی این همایش فراهم نماییم.

وی با تأکید بر این که محصولات علمی حوزه باید ضمن توجه به مقوله های دانشی محض، پاسخ به نیازهای جامعه را نیز مورد توجه قرار دهد، یادآور شد: پایان نامه های علمی حوزه، باید به سمت ارائه پاسخ های به روز به نیازهای جوامع سوق داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی افزود: به منظور پویایی هرچه بیشتر تحقیقات حوزوی و برطرف سازی نیازهای اجتماعی، باید مراکز تخصصی حوزه های علمیه موضوعات پایان نامه طلاب و دانش پژوهان رشته های مختلف را ناظر به نیازهای اجتماعی تعریف نمایند.

وی تبدیل اندیشه های ناب اسلامی به موضوعات کاربردی جوامع را یکی از ملزومات احیای تمدن نوین اسلامی برشمرد و تصریح کرد: اصلاح نگاه دانشجویان و دانش پژوهان، نسبت به این نکته که اسلام پاسخگوی تمام نیازهای به روز  اجتماعی است، مهمترین گام ورود عملیاتی به سمت احیای تمدن نوین اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار داشت: اگر قرآن پژوه، طلبه اندیشه ورز و دانشجوی محقق ما از ابتدا با نگاه تمدنی به حوزه های علمی عرصه دین ورود نماید، با نگاهی منسجم و نظم یافته دنبال مباحث دینی رفته، نظام واره منسجم و تمدنی از تحقیقات دانشی را ارائه خواهد نمود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه، اصلاح نگرش محققان حوزوی و دانشگاهی را مهمترین اصل تمدن سازی تحقیقات علمی برشمرد و ابراز داشت: اگر اصلاح نگاه های بینشی نسبت به ظرفیت های دین اسلام جدی گرفته شود، نتیجه تحقیق طلاب و دانشجویان به نظام واره ای پویا برای پاسخگویی به نیازهای بشری تبدیل خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر این که مراکز تخصصی حوزه باید نگاه پژوهش محوری نسبت به دانش پژوهان خود داشته باشند، تصریح کرد: تمام دانش آموختگان مراکز حوزوی باید آموزش مدار، پژوهش محور تربیت وار باشند؛ اگر چنین رویکردی مهم شمرده شود، تولیدات دانشی حوزه در رشته های مختلف سطح وسیعی از علم را پوشش داده، بهترین آورده های تحقیقی، پاسخگوترین راهبرد و راهکار عملیاتی برای پاسخ به نیازهای اجتماعی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha