شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 439683
۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
نشست بین‌المللی قدس در استانبول

حوزه/ نشست بین‌المللی قدس با شعار «قدس پایتخت ابدی فلسطین» با شرکت بیش از ۷۰ تن از علمای بیست کشور، در محل تالار آرشیو دولت عثمانی در استانبول تركيه برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نشست بین‌المللی قدس با شعار «قدس پایتخت ابدی فلسطین» با شرکت بیش از 70 تن از علمای بیست کشور، در محل تالار آرشیو دولت عثمانی در استانبول تركيه برگزار شد.

سخنرانان در این همایش دو روزه، با تأکید بر اینکه «قدس شهر مقدس وحی» است، هدف از برگزاری این اجلاس را تقویت احساس همبستگی با ملت فلسطین و تأکید بر جایگاه رفیع قدس در میان مسلمانان عنوان کردند. از جمله علی ارباش، ريیس سازمان امور دیانت ترکیه در نطق افتتاحیه این نشست با تأکید بر اینکه قدس شهر وحی و سمبل وحدت و محبت و مرکز ارزش‌های انسانی است، گفت: پس از جنگ جهانی اول و آغاز اشغال سرزمین‌های اسلامی در فلسطین، ظلم و شکنجه در این منطقه آغاز شده است.

ارباش افزود: صهیونیست‌ها و اسرائیل با حمایت قدرت‌های استکباری و آمریکا به مظالم خود ادامه می‌دهند و جهان اسلام باید با وحدت و محاسبه اشتباهات خود در گذشته با هرگونه فتنه و توطئه علیه قدس مقابله کند.

وی در پايان تأكيد كرد: قدس تا ابد به عنوان پایتخت فلسطین خواهد ماند.

الله شکور پاشازاده، از علمای جمهوری آذربایجان نیز در سخنرانی خود از همکاری‌های صمیمانه رهبران ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در سازمان کنفرانس اسلامی و اعتراض به طرح آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل غاصب تقدیر کرد و گفت: این اقدام موجب تقدیر جهان اسلام شده است.

یوسف ادعیس، وزیر اوقاف و امور دینی فلسطین نیز در سخنرانی خود بر لزوم وحدت و همدلی مسلمانان برای آزادی قدس عزیر تأکید کرد و گفت: مسلمانان باید از تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی جلوگیری کرده و برای آزادسازی کامل قدس تلاش کنند.

بکیر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت ترکیه نیز در سخنرانی خود در این اجلاس با اشاره به اینکه قدس عزیر شاهد معراج و شهر مقدس وحی است، اضافه کرد: قدس نه تنها مسأله فلسطین؛ بلکه مسأله همه جهان اسلام است.

بوزداغ گفت: سرزمین‌های اسلامی در فلسطین گام به گام اشغال شده و رژیم اسرائیل هر روز بر دامنه اشغالگری‌های خود می‌افزاید و مسلمانان باید با محاسبه علت گستاخی‌های اسرائیل و انتقاد از خود حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: تا زمانیکه مسأله فلسطین حل نشده است، جهان روی آرامش نخواهد دید.

معاون نخست‌وزیر ترکیه افزود: کشورهای مسلمان به ویژه ترکیه، ایران، عراق و سوریه، با مشاهده تهدیدهای خارجی در این منطقه، باید وحدت و همکاری خود را افزایش داده و با فتنه‌ها مقابله کنند.

در ادامه این نشست علمای اسلامی شرکت‌کننده در این اجلاس به منظور مشورت درباره تحولات قدس و تدوین متن مشترکی برای نشست اختتامیه به بحث‌های خود ادامه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha