پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عکس

حوزه/ دستورات اسلام در مورد خانواده بر اساس خلقت متفاوت زنان و مردان و ویژگی های جسمی و روحی آنان است و به هیچ وجه نگاه اسلام به زن نگاه ضعیف تر نیست و برای قضاوت در مورد احادیث هم فرد باید مجهز به علم فقه الحدیث باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد،حجت الاسلام سید احمد میر خلیلی در کرسی آزاد اندیشی «زن و اطاعت پذیری آری یا خیر؟» که به میزبانی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) میبد برگزار شد، اظهار کرد: دستورات اسلام در مورد خانواده بر اساس خلقت متفاوت زنان و مردان و ویژگی های جسمی و روحی آنان است و به هیچ وجه نگاه اسلام به زن نگاه ضعیف تر نیست و برای قضاوت در مورد احادیث هم فرد باید مجهز به علم فقه الحدیث باشد.

وی، نگاه یکسویه جامعه امروز را در مورد راهکارهای اسلام در بخش مسائل خانواده را یک اشتباه خواند و افزود:  اگر تمام توصیه های اسلام در مورد ازدواج را رعایت کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

استاد داور این کرسی آزاد اندیشی تصریح کرد: متأسفانه امروز به دارایی ها و زیبایی های مردان در موضوع ازدواج بیشتر از تقوا و اخلاق مردان توجه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میر خلیلی تأکید کرد: نگاه اسلام به مرد و زن نگاه عادلانه ای است و وظایف هر دو بر اساس خصلت های طبیعی آنان تقسیم شده است .

 وی ابراز کرد: اطاعت پذیری زن از مرد نیز مشروط به قیود مختلفی و امتیازات بسیاری ازجمله مهریه و نفقه در نظر گرفته شده است و باید بدانیم که گستره نفقه شامل موارد بسیاری همچون آسایش و امنیت زن را هم در برمی گیرد.

 

* مدیریت خانواده  به مرد داده شده است.

در ادامه این کسی آزاد اندیشی، فاطمه چوپانی استاد ارائه دهنده موضوع بیان کرد: اطاعت یعنی «تسلیم کردن اراده» و مطیع به کسی گویند که اراده ی خود را تسلیم شخص یا چیزی می کند.

وی افزود: تمام انسانها در نهایت اراده خود را تسلیم کسی یا امری می کنند وگرنه هیچ اراده ای تحقق پیدا نخواهد کرد .

این استاد حوزه گفت: انسان باید در برابر خداوند اطاعت مطلق داشته باشد و اطاعت از پیامبران و در مرحله بعد پدر و مادر و همسر در طول اطاعت خداوند قرار گرفته است .

چوپانی تصریح کرد: ویژگی های متفاوت جسمی و روحی زنان و مردان برای آنان جایگاه و نقش های متفاوت قرار داده و براساس این ویژگی ها مدیریت خانواده  به مرد داده شده است.

 وی ادامه داد: همه می دانیم که لازمه مدیریت این است که دیگر اعضاء از او اطاعت کنند و البته اطاعت زن از مرد اطاعت مطلق نیست و فقط شامل مسائل زناشویی و خروج از منزل می شود که در برابر آن هم اسلام امتیازات بسیاری ازجمله نفقه، مهریه و ... را برای زن قرار داده است .

در ادامه این کرسی آزاد اندیشی، فرخنده نیکوصفت به عنوان استاد منتقد به نقد مطالب ارائه شده پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه با نگاه به آیات خصوصا روایات موجود در مورد زنان این حس در فرد به وجود می آید که نگاه اسلام به زن نگاه دست دوم و یا ارائه یک شخصیت ضعیف است و یا به نیاز زنان توجه نشده است.

وی اضافه کرد: در جامعه امروز که زن و مرد دوشادوش یکدیگر کار می کنند و امور زندگی را به پیش می برند به نظر می رسد که دیگر نباید بحث اطاعت پذیری مطرح باشد.

کرسی آزاد اندیشی « زن و اطاعت پذیری آری یا خیر؟» به میزبانی مرکز تخصصی حوزوی الزهرا(س) میبد با دعوت از دانشجویان دانشکده آیت الله حائری (ره) و دانشکده فنی دختران  میبد برگزار شد که استاد میرخلیلی در سخنان خود مسائل و نظرات مطرح شده شرکت کنندگان را جمعبندی کرد.

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha