پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
..

حوزه/ مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: ارتقای کیفی کتابخوانی مهم تر از افزایش آمار و ارقام مربوط به سرانه مطالعه است.

حجت الاسلام عطاءالله جباری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که در حال حاضر 23 کتابخانه تحت پوشش و نظارت این اداره کل است، اظهار داشت: حدود 10 کتابخانه نیز با ما به عنوان قرارداد مشارکت همکاری دارند البته برای سال های بعد برنامه هایی داریم، به عنوان مثال کتابخانه شهدای نوبهار در حال تکمیل است که سال 97 به بهره برداری می رسد

وی همچنین با اشاره به ضرورت ساخت کتابخانه عمومی در پردیسان قم گفت: ساخت کتابخانه در پردیسان نیازمند همکاری جمعی در استان است و لذا مساله ای نیست که اداره کل کتابخانه های عمومی به تنهایی قادر به انجام آن باشد بلکه کمک مسئولان و دستگاه ها را در این خصوص می طلبد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان افزود: هر محله ای در پردیسان نیاز به یک کتابخانه عمومی دارد چرا که بافت جمعیتی پردیسان نوعاً جمعیت جوان و در حال تحصیل است و همچنین حدود 20 مرکز دانشگاهی در این منطقه وجود دارد اما این که مثلا بگوییم که نیاز به 10 کتابخانه عمومی داریم، با توجه به شرایط و بودجه کنونی شاید چندان واقع بینانه نباشد.

وی بیان داشت: از سویی ایجاد کتابخانه عمومی یک تعریف و استانداردی دارد و این طور نیست که مثلا در یک مسجد با قرار دادن یک بخش کوچک بگوییم که یک کتابخانه عمومی احداث شده است، البته وجود کتابخانه در مساجد هم خوب است اما به هر حال باید در کتابخانه عمومی امکان ارایه یک سری خدمات مشخص و استاندارد وجود داشته باشد.

حجت الاسلام جباری همچنین با اشاره به این که توسعه فضاهای کتاب خوانی باعث افزایش میزان مطالعه در جامعه می شود، گفت: البته باید توجه داشت که صرفاً ارایه آماری از سرانه مطالعه کافی نیست بلکه مهم تر این است که ما کیفیت کتاب خوانی را در قم ارتقا داده و بکوشیم افرادی که به سمت کتاب می آیند این مساله به شکل کیفی اش محقق شود چه آن که هدف ما هم این است که کتاب خوان خوب و حرفه ای تربیت کنیم.

وی افزود: به همین خاطر در فعالیت های فرهنگی خود از قشر کودک و نوجوان هم شروع کرده ایم چرا که در سنین پایین هر چه این فرهنگ جا بیفتد بی شک در دوران بزرگسالی نیز علاقه به کتاب و کتابخوانی ادامه خواهد یافت.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم در خاتمه گفت: از سویی نباید هم فقط به مطالعه تحصیلی و خواندن کتاب های کنکوری این مساله محدود شود بلکه ترویج کتاب خوانی که مقام معظم رهبری بسیار بر آن تاکید دارند باید در همه ابعاد صورت گیرد تا ان شاءالله شاهد شکل گیری جامعه ای کتاب خوان و علاقه مند به کتاب باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha