پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آلودگی هوای پایتخت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

اجتماعی

 

دانش آموزان،آمار خودکشی امریکایی ها را تکان دادند

نتایج یک مطالعه ملی در آمریکا خبر از افزایش شیوع افسردگی در بین نوجوانان این کشور به ویژه دختران می‌دهد.داده‌های موجود حاکی از آنست که روند ابتلای نوجوانان آمریکایی به بیماری‌های روانی و افسردگی، 4 برابر سریع‌تر از دیگر کشورهای جهان است. کارشناسان با بیان اینکه گسترش افسردگی میان گروه سنیّ دانش‌آموز افزایش یافته است، اظهار داشتند: دلیل این پدیده افزایش فشار روانی دانش‌آموزان در خانه و مدرسه است براساس داده‌های منتشر شده از نتایج یک مطالعه که به دنبال شیوع خودکشی صورت گرفته است، در هر 100 دقیقه یک دانش‌آموز به زندگی خود پایان می‌دهد؛ علاوه بر این خودکشی علت سوم مرگ و میر جوانان 15 تا 24 ساله است.محققان با بیان اینکه تنها 30 درصد از نوجوانان افسرده درمان می‌شوندکارشناسان و تحلیلگران باور دارند، تکنولوژی و رسانه‌های اجتماعی در افزایش نرخ افسردگی نوجوانان نقش زیادی دارند.  

 

آلودگی هوای پایتخت مرز هشدار را رد کرد

میانگین شاخص آلودگی هوا به ۱۸۰ رسید. آلودگی کلان‌شهر تهران مرز هشدار را رد کرد ولی هنوز کمیته اضطرار جلسه تشکیل نداده است.میزان آلاینده‌های هوای شهر تهران در حال افزایش است و براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران انتظار می‌رود تا روز سه شنبه وضعیت کیفی هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داشته باشد.با این شرایط کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران هنوز تشکیل نشده است و این درحالی است که مدارس ابتدایی و مهدهای کودک امروز تعطیل بودند و تصمیمات مقطعی برای کاهش آلودگی هوا به عنوان ممنوعیت تردد کامیون‌ها، اجرای طرح زوج و فرد از در منزل و همینظور عدم فروش آرم طرح ترافیک روزانه اتخاذ شد.احتمالا فردا تمامی مقاطع تحصیلی شهر تهران به همراه دیگر محدودیت های ترددی اعمال خواد شد.

 

کودک آزاری در کشور روبه افول نهاد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور 3.5 درصد از 44 هزار تماس‌ تلفنی برقرار شده با سامانه اورژانس اجتماعی در نیمه نخست امسال را مربوط به «کودک‌آزاری» دانست.حبیب الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت «لایحه حمایت از حقوق کودکان» گفت: فرایند رسیدگی به این لایحه با سرعت خوبی پیش رفته به طوری که لایحه از مرحله رسیدگی در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس خارج و در حال حاضر برای ورود به صحن علنی مجلس آماده شده است. مسعودی فرید در ادامه تصریح کرد: حمایت از کودکان در مباحث کودک آزاری فقط اقدام حقوقی و قضایی صرف نیست بلکه یک «بسته مداخلاتی» است که این بسته از اقدامات پیشگیرانه، حمایتی و ارتقایی شروع می‌شود و به مرحله‌ای که لازم است مداخله‌ای صورت بگیرد، منجر می‌شود.

 

 

 

طرح جدید، بلای جیب مردم شد

عضو سابق شورای شهر تهران ضمن انتفاد از اجرای طرح ترافیک ۹۷ گفت:هدف از مدیران شهری از این طرح کسب درآمد بیشتر از جیب مردم است.معصومه آباد گفت: اگر شورای شهر تهران در این دوره به فکر شهروندان است باید در راستای کاهش آلودگی هوا و ترافیک اقداماتی انجام دهند که تا به امروز کار شاخصی از شورا دیده نشده است.وی بیان کرد: در طی 6 ماه گذشته کار خاصی در سطح شهر تهران دیده نشده است به طوری که بارش برف در تهران شهرداری را غافلگیر کرد و امیدواریم در آینده شاهد اقدامات بهتری از سوی شهرداری در چنین شرایطی باشیم.آباد در ادامه ضمن انتقاد مجدد به طرح ترافیک 97 بیان کرد: طرح مدنظر مدیران شهری پول آور است و در واقع نگاهی به رفع مشکلات شهروندان ندارد و در واقع مدیریت شهری به دنیال کسب درآمد بیشتر از جیب شهروندان است.

 

هلال،اولین گام درمانی را برداشت

رئیس مجتمع دارویی درمانی هلال ایران از معاینه رایگان سلامت خانواده ها، دراین مرکز در بیستم بهمن ماه به مناسب دهه فجر خبر داد. وی با بیان این که ساعت پذیرش بیماران از ساعت 10 تا 14 است، افزود: مردم می توانند روز جمعه بیستم بهمن ماه با مراجعه به این مرکز از خدمات حوزه سلامت مانند دندانپزشکی، پزشک عمومی، تست قند و فشار خون و آزمایش خون بهره مند شوند.

 

امدادی ها با کسری موجودی،مواجه شدند

رئیس جمعیت هلال احمراظهار کرد: در وضعیت استاندارد و مناسب باید اقلام و مایحتاج مورد نیاز 2 درصد از جمعیت مراکز استان ها و یک درصد از جمعیت شهرستان ها برای استفاده در حادثه های احتمالی ذخیره سازی و دپو شود اما اکنون موجوی انبارها پایین است.وی با بیان اینکه 16 قلم مایحتاج و مورد نیاز مردم در حادثه های احتمالی باید درانبارها ذخیره سازی شود افزود: در برآوردهای انجام شده، اکنون در این زمینه تا وضعیت استاندارد فاصله داریم و باید تلاش بیشتری برای تقویت انبارها انجام شود. رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: البته امدادرسانی به حادثه دیدگان زلزله های اخیر بویژه کرمانشاه سبب شد تا میزان موجودی اقلام مختلف در انبارهای جمعیت هلال احمر کاهش یابد.

 

سرعت علم در کشور،بالا گرفت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران جایگاه شانزدهم تولید علم را در جهان بدست آورده است. غلامی با بیان اینکه سرعت رشد علمی ایران در دنیا دوم است و از نظر تولید مقالات هم رتبه بسیار خوبی داریم، ادامه داد: تعدادی از دانشگاه های ما در رتبه های 500 تا 1000 جهان حضور دارند.وزیر علوم با اشاره به اینکه بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالند افزود: از این تعداد بیش از 1000 شرکت فقط از طریق پارک های علمی و فناوری تشکیل شده اند.

 

بحران 97 در کمین تامین اجتماعی ها

مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال 1340 به ازای هر 25 نفر که در سازمان تامین اجتماعی به پرداخت بیمه مشغول بود یک نفر بازنشسته داشتیم، اما اکنون به ازای هر 6 نفر یک بازنشسته داریم.وی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی سالانه بیش از 6 هزار میلیارد تومان پرداختی دارد اما هیچ گونه کمکی از طرف دولت به این سازمان نمی‌شود. گفت: در هر قرارداد باید مثلث کارگر، کارفرما و دولت حفظ شود، اما سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی تزئینی است. تورم و اقتصاد ضعیف از دیگر چالش هایی است که به سازمان تامین اجتماعی آسیب وارد می کند.

 

 

کمیته امداد دستش را کوتاه تر کرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: 5.5 درصد از جمعیت کل کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که این میزان برای گیلان 7 درصد است. رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)،از تحقق صد درصدی پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش خبر داد و عنوان کرد: این اقدام بار بزرگی از دوش طبقه محروم برداشته است. در تبصره 16 بودجه امسال نیز 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای وام قرض الحسنه اشتغال محرومان تخصیص یافته که تاکنون 65 درصد آن در کشور جذب شده است. البته این میزان در استان گیلان بالاتر است. سال گذشته 44 میلیارد تومان و امسال 102 میلیارد تومان وام قرض الحسنه اشتغال محرومان در گیلان پرداخت شد.این مقام مسئول، با بیان اینکه دو سال قبل یک میلیون و 740 هزار خانواده تحت پوشش داشتیم، تصریح کرد: امروز 1.5 میلیون خانواده تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، این کاهش 15 درصدی باعث شد که امسال بالغ بر 400 میلیارد تومان از تعهدات ما کم شود و خانواده ها عزتمندانه به زندگی طبیعی اجتماعی خود بازگردند.

 

دوجنسیتی ها،وزیر بهداشت را زیر سوال بردند

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای کمک و حمایت از مبتلایان به اختلال دو جنسیتی گفت: وزارت بهداشت در حال آماده کردن گزارشی از وضعیت دو جنسیتی‌ها در ایران است. همچنین در این گزارش خدمات درمانی مورد نیاز آنها برای تغییر جنسیت و ... را بررسی می‌کنیم. البته در این حوزه یک NGO هم وجود دارد و قرار است با آنها جلساتی برگزار کنیم.وی افزود: متاسفانه جامعه ما نگاه خوبی به این افراد ندارد در حالیکه باید آنها را بیمار تلقی کنیم. از طرفی این افراد تحت پوشش بیمه نیستند. بنابراین باید خیرین کمک کنند تا بتوانیم به آنها هم خدمات ارائه دهیم.

 

 

مافیای فرهنگی،زیر لباس پژوهشی ها،جان تازه گرفت

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با رد ادعای وجود مافیای گردش مالی ۳۳ هزار میلیارد تومانی کتاب‌های درسی، گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. وی ادامه داد: بنده با وی تماس گرفتم و اعلام کردم کتاب‌های درسی همه ساله تغییر نمی‌کند بلکه این تغییر به صورت پلکانی بوده و بر اساس سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش موظف هستیم هر سال دو پایه را تغییر دهیم که از پایه اول ابتدایی شروع شده و درنهایت سال آینده به کتاب‌های پایه دوازدهم می‌رسد و اینکه هرساله کتاب‌های درسی تغییر می‌کند، غلط است.

 

سپاه به بحران خشکسالی ورود پیدا کرد

معاون پارلمانی سپاه از خریداری و نصب تجهیزات مورد نیاز برای بارور کردن ابرها بر روی هواپیما خبر داد و گفت که سپاه برخی از موادی که برای تزریق به ابرها جهت بارور کردن لازم است را خریداری کرده است.ر هوافضای سپاه اعلام کرده که به دلیل مشکلات در حوزه کم آبی و بارش بسیار کم نزولات آسمانی آمادگی دارد که نسبت به بارور کردن ابرها اقدامات لازم را انجام دهد.وی با بیان اینکه آمادگی سپاه در کمیسیون تلفیق نیز مطرح شد، گفت: در همین راستا برخی از تجهیزاتی که باید روی هواپیما نصب شود خریداری و نصب شده است. همچنین برخی از موادی که برای تزریق به ابرها برای بارور کردن نیز لازم است خریداری شده که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت برای بارش‌ها استفاده کنیم.معاون سپاه پاسداران در مورد زمان رخ دادن این اتفاق، گفت: علیرغم اینکه تاکنون دولت از سپاه چنین چیزی را درخواست نکرده است، اما ما آمادگی خود را به دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم، طبیعتا این کار باید از هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط انجام شود.

 

 

خشکسالی، سد را پر از خالی کرد

سد زاینده رود با حجم مخزن یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب در حال حاضر فقط 132 میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد؛ به عبارتی حدود 90 درصد از مخزن این سد خالی است.هم اکنون حدود 10 درصد از مخزن سد زاینده رود آب پشت این سد ذخیره شده در حالی که در زمان مشابه سال گذشته این میزان 19 درصد از حجم مخزن بود.کاهش بارش های سال آبی جاری در اصفهان و سرشاخه های زاینده رود نسبت به میانگین بلندمدت به 75 درصد می رسد. کاهش 75 درصدی بارش ها یکی از دلایل اصلی بی آبی زاینده رود است اما دلیل دیگر الگوی کشت اشتباه در استان اصفهان است که به برداشت های بی رویه از زاینده رود برای کشت منجر شده و هنوز برنامه ای مدون برای اصلاح این الگوی کشت وجود ندارد.

 

تیراندازی به نهاد ریاست جمهوری،به خیر گذشت

صدای تیراندازی در محدوده نهاد ریاست جمهوری شنیده شد که گویا دلیل آن این بود که ماموران انتظامی و امنیتی به سمت ضارب قمه کش که قصد ورود به ریاست جمهوری را داشته است، تیراندازی کرده اند. این فرد در حالی که تلاش داشته با زور قمه وارد محوطه ریاست جمهوری شود، با اخطار ماموران انتظامی و امنیتی مواجه می شود که در اثر بی توجهی به اخطار ماموران، آنها ناچار به تیراندازی به سمت فرد ضارب قمه کش می شوند. وی تصریح کرد: فرد مهاجم بازداشت و به بیمارستان منتقل شده است. در تلاش هستیم تا هویت فرد مصدوم را شناسایی و علت اقدام او را جویا شویم.

 

برکناری ائمه جمعه در پی آزمون صلاحیت،هیاهو به پا کرد

رئیس اتحادیه‌های دینی کمیته امور مذهبی تاجیکستان در نشست مطبوعاتی این نهاد از برکناری 35 ائمه مساجد این کشور در پی آزمون صلاحیت خبر داد. این آزمون‌ها در طی 9 سال اخیر صورت می‌گیرند که در جریان آن دانش سیاسی و دینی ائمه مساجد این کشور از سوی کمیسیون ویژه مورد سنجش قرار می‌گیرد.در این نشست همچنین به تعطیلی هزار و 938 مسجد در تاجیکستان اشاره شد.«سلیمان دولت زاده» رئیس کمیته امور مذهبی تاجیکستان دلیل بسته شدن اکثر مساجد را نبود مدارک لازم و مجوز رسمی عنوان کرد.دولت زاده افزود: در حال حاضر به 231 مسجد دیگر وقت داده شده تا مدارک لازم و مجوز برای فعالیت رسمی را به دست آورند.بنابر تصمیم مقامات محلی تاجیک بخشی از این مساجد در اختیار خانواده‌های نیازمند و بخشی دیگر در اختیار مؤسسات فرهنگی قرار داده می‌شود.در مجموع در تاجیکستان 3 هزار و 973 مؤسسه دینی وجود دارند.

 

قلیانی ها،سنشان را پایین کشیدند

علی رضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به برخی لابی‌گری‌ها برای پایین نگه داشتن مالیات بر سیگار، گفت: به دلیل افزایش نیافتن مالیات سیگار، سالانه ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان می‌رود. اظهار کرد: سالیانه حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و حدود ۵۰ تا ۵۷ هزار مرگ منتسب به آن گزارش شده است. این میزان مصرف دخانیات سالیانه ۲۰ تا ۳۰ هزارمیلیارد تومان برای نظام سلامت هزینه دارد. وی با اشاره به کاهش سن استفاده از دخانیات اعلام کرد: درحال حاضر سن مصرف قلیان در دختران به چهارده سال رسیده است؛ چراکه دسترسی به آن راحت است. رییسی همچنین اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که به دلیل مالیات پایین بر خرده فروشی سیگار، دسترسی آن برای جوانان بیشتر شده است.

 

تلگرام،نصف پهنای باند را بست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مباحث اخیر مطرح شده در مورد قطع سرویس USSD و اظهارات رئیس سازمان پدافند غیرعامل مبنی بر سهم بالای تلگرام از پهنای باند ایران، توضیح داد.وی تصریح کرد: پس از انسداد تلگرام و اینستاگرام مجموعا تا حدود ۴۵ درصد از پهنای باند اینترنت کشور کاسته شد؛ این در حالی است که در سبد مصرف مشترک نهایی نسبت پهنای باند اینترنت به داخل نسبت ۶۰ به ۴۰ را داریم و ارائه این آمار آن هم از سوی مسوولان این شائبه را ایجاد می‌کند که باید در صحت سایر آمارها هم شک کرد.

 

حمایت از زنان شاغل،دودش،دامن وزیر را گرفت

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که اخراج زنان پس از مرخصی زایمان را ممنوع کرده بود، متضمن قاعده الزام‌آور ندانست و با اعلام ارشادی بودن این بخشنامه، آن را قابل رسیدگی در هیئت عمومی تشخیص نداد.علی ربیعی 31 اردیبهشت ماه سال 93 در بند سوم بخشنامه‌ای به شماره 38613 اعلام کرد: در راستای بند سوم سیاست‌های جمعیتی، معاونت روابط کار موظف است در محیط های کار شرایط لازم را برای فعالیت مادران باردار فراهم ساخته تا مادران بتوانند بدون دغدغه پس از طی دوران بارداری به محیط کار بازگردند و هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف در این زمینه موظف هستند در چارچوب مقررات قانون کار اجازه اخراج پس از بازگشت از زایمان را ندهند.

 

نگاه آموزش و پرورشی ها،به ارتوپدی مدارس افتاد

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با اشاره به راه اندازی مراکز بهداشتی درمانی در دهه فجر گفت: ناهنجاری‌های کف پا و ستون فقرات دانش‌آموزان توسط کارشناسان ارتوپدی نیز در این ایام شناسایی می‌شود. وی در پایان افزود: همچنین برنامه‌های پیشنهادی مراکز سلامت خارج از کشور نیز در این ایام شامل برپایی چادرهای اطلاع رسانی در ارتباط با خدمات مراکز، برپایی چادرهای سلامت و استقرار پزشکان جهت ارایه خدمات و ویزیت رایگان به افراد کم برخوردار، توزیع بروشور و ارایه تخفیف‌های ویژه در تمامی بخشها و خدمات مراکز سلامت برای مراجعه کنندگان است.

نابسامانی روانی جامعه،اولین قربانیش را گرفت

کاوه مدنی، معاون آموزش سازمان محیط زیست،بیان داشت:محیط زیست نخستین و اصلی‌ترین قربانی ناامیدی جامعه است. کاوه مدنی افزود: یکی از این نقاط ضعف فقدان قوت برنامه‌ریزی مدون و برنامه‌ریزی عملگرا و اصولی است. ما در خیلی از موارد آرمانگرا هستیم و اگر به اسناد بالادستی نگاه کنیم می‌بینیم در مرحله برنامه‌ریزی ایده آل‌گرا هستیم و خیلی بزرگ فکر می‌کنیم اما در اجرا نمی‌توانیم آنچه می‌گوییم را اجرا کنیم. متأسفانه قبح اجرا نکردن هم خیلی کم شده و خیلی راحت قول می‌دهیم و عمل نمی‌کنیم.وی تاکید کرد: باید به جای آنکه روی کمیت و عددها تمرکز کنیم روی کیفیت تمرکز کنیم. یکی از معضلات ما در سازمان همین بوده است. وقتی به ارزیابی عمل‌کرد نگاه می‌کنیم خیلی از شاخص‌ها کمی بودند و جوابی وجود نداشت. مثلاً در پاسخ به این سؤال که در مشارکت عمومی چه کرده‌ایم پاسخ می‌شنیدیم ۸۵۰ سمن محیط زیستی فعال کردیم بدون اینکه مشخص باشد این تعداد سمن چه تغییری در جامعه ایجاد کرده است. البته این معضل مختص سازمان محیط زیست نیست و حتی در جامعه دانشگاهی ما هم از استادان که درباره عملکردشان سؤال می‌کنی به تعداد مقاله‌هایشان اشاره می‌کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha