جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 محمد ملک زاده

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این که انقلاب اسلامی، احیاگر اسلام ناب در برابر استبداد و استکبار بود، رشد گرایش به معنویت در دنیا را از مهم ترین برکات انقلاب اسلامی ایران برشمرد.

حجت الاسلام  محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک فرارسیدن سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: این ایام حقیقتاً فرصت مناسبی است تا  مروری داشته باشیم بر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در تمام عرصه‌های داخلی و خارجی و پاسخ به شبهاتی که غالباً از سوی معاندان نظام اسلامی جهت تضعیف مبانی انقلاب و نظام مطرح می شود.

وی همچنین افزود: از جمله شبهات دشمنان انقلاب اسلامی، القای این دروغ بزرگ است که بعد از انقلاب اسلامی به دلیل حاکمیت حکومت دینی در ایران، میل به دینداری کاهش یافته و دین گریزی افزایش پیدا کرده است، در حالی که مسلماً یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران در داخل و خارج کشور، در حوزه دینداری بوده است، چه آن که انقلاب ایران نشانگر آغاز دوره حکومت بر مدار دین توحیدی، نبوت و امامت و پایان اندیشه سوسیالیزم شرق و شکست مبانی لیبرالیزم غربی بود.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ادامه داد: این انقلاب دقیقا در زمانی رخ داد که نظریه‌پردازان سیاسی جهان از افول دوران حاکمیت دین در عرصه‌های سیاسی-اجتماعی جهان سخن می‌گفتند و نابودی کامل نظریه‌های دینی را پیش‌بینی می‌کردند.

وی افزود: البته این پیش گویی با توجه به وضعیت حاکم بر کشورهای جهان و از جمله وضعیت جامعه ایران زمان رژیم ستمشاهی چندان هم دور از انتظار نبود، به این جهت که مبارزه با فرهنگی اسلامی و ملی از مختصات فعالیت‌های فرهنگی رژیم طاغوت بود.

اسلام زدایی و ترویج فرهنگ غرب؛ اولویت فرهنگی رژیم پهلوی

حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به این که اسلام‌زدایی از یک طرف و ترویج فرهنگ غربی از طرف دیگر، از اولویت‌های کاری تمامی دستگاه‌های فرهنگی رژیم گذشته بود، بیان داشت: رادیو و تلویزیون، تئاتر و سینما، مطبوعات و کتاب، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، همگی مأموریت داشتند تا فرهنگ ضد اسلامی غربی را برای تغییر سبک زندگی ایرانیان از یک زندگی اسلامی و ملی به یک زندگی با سبک غربی ترویج کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با بیان این که متاسفانه دربار و خاندان پهلوی خود پیشتاز ترویج فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی غربی در ایران بودند، خاطرنشان کرد: مراکز فساد و فحشا بطور علنی برپا بود و عناصری از خود دربار و خاندان پهلوی در پشت صحنه این مراکز حضور فعالانه داشتند و در چنین شرایطی انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری یک فقیه جامع الشرایط به پیروزی رسید که نه تنها مظاهر غیر اخلاقی و بنیانهای ضد دینی را در جامعه ایران – که حاکمیت پهلوی بر تداوم آنها اصرار داشت- فروریخت بلکه الهام بخش حرکت‌های دین‌خواهانه در مناطق مختلف جهان حتی کشورهای غربی نیز شد.

وی گفت: به دنبال انقلابی با ماهیت دینی ساختار حکومتی و قدرت در جمهوری اسلامی، با محوریت ولایت فقیه که برگرفته از آموزه‌های دینی و شرع مقدس اسلام است در ایران به وجود آمد و اصول استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت بر مبنای تعالیم اسلام، به عنوان اصول اصلی نظام جمهوری اسلامی و با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی پایه ریزی گردید.

احیای اسلام سیاسی در جهت مقابله با ظلم و بی عدالتی

حجت الاسلام ملک زاده تاکید کرد: در این رخداد تاریخی انقلاب اسلامی توانست اسلام واقعی و ناب را زنده کند و قدرت و عظمت اسلام را به نمایش بگذارد؛ اسلام سیاسی که مبتنی بر تلازم و عینیت دین و سیاست است، با انقلاب اسلامی تجدید حیات نمود و جمهوری اسلامی به عنوان مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی مبتنی بر همین نگرش از دین در جامعه ایران استقرار پیدا کرد.

وی همچنین افزود: در پرتو این تجدید حیات اسلام ناب، ولایت فقیه به عنوان نظریه دینی و شیعی و مدل حکومت اسلامی در دوران غیبت مورد توجه قرار گرفت و با تشکیل حکومت دینی، اسلام و شعائر دینی مانند نماز جمعه و حج ابراهیمی احیا شد و مراسم‌های دینی و معنوی به مناسبت‌های مختلف با برخورداری از روح اسلامی برپا گردید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: در عرصه خارجی نیز دستاوردهای دینی و معنوی انقلاب اسلامی بارها مورد اعتراف اندیشمندان مختلف جهان قرار گرفته است به طوری که حتی بسیاری از نظریه پردازان غربی، افزایش گرایش به دین و معنویت در جهان را از پیامدهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانسته‌اند.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، انقلاب اسلامی ایران در زبان دوست و دشمن یک انقلاب فرهنگی و دینی بزرگ بوده است. این انقلاب با احیای هویت دینی و معنویت‌گرایی در جهان و اعطای خودباوری به ملت‌ها در راستای استقلال فکری و فرهنگی، پرچم انقلاب فرهنگی را در جهان برافراشت.

وی گفت: آنتونی گیدنز، جامعه شناس مشهور انگلیسی با اشاره به جایگاه حاشیه‌ای دین تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در روابط بین‌الملل و نقش انقلاب اسلامی در تغییر این وضعیت می‌نویسد: "در گذشته، سه غول فکری جامعه شناسی؛ یعنی مارکس، دورکیم و ماکس وبر، با کم و بیش اختلافاتی، فرایند عمومی جهان را به سمت سکولاریزاسیون و به حاشیه رفتن دین می‌دیدند ولی از آغاز دهه هشتاد و با انقلاب اسلامی ایران، شاهد تحقق عکس این قضیه هستیم؛ یعنی فرایند عمومی جهان، روند معکوسی را آغاز و به سمت دینی شدن پیش می‌رود"

تقویت گفتمان معنویت گرایی به برکت انقلاب اسلامی

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، جهان شاهد تقویت گفتمان معنویت‌ و دین‌گرایی، افزایش اقبال عمومی نسبت به انجام فرائض دینی، رفتارهای اسلامی و توسعه نمادهای مذهبی است به گونه ای که اکنون مسلمانان با افتخار و تظاهر به دین اسلام در مناطق مختلف جهان، بر حفظ ظواهر مذهبی و پایبندی به شعائر دینی اصرار می‌ورزند.

وی افزود: شرکت در گروه‌ها و اجتماعات مذهبی در مقایسه با گذشته افزایش چشمگیر یافته است؛ در کشورهای غربی با وجود وضع قوانین محدودیت‌ساز، گرایش زنان به حجاب و تعداد مساجد، مراکز و نمادهای مذهبی در مقایسه با گذشته افزایش قابل توجهی یافته است، ضمن آن که استقبال از کتب دینی، مطالعه آثار مذهبی، رشد مطبوعات اسلامی، افزایش موسسات خیریه، افزایش استفاده از نام‌های اسلام را شاهد بوده و هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین استقبال روز افزون از عرضه «غذای حلال» در کشورهای مختلف و به طور کلی افزایش حساسیت‌های اسلامی در سراسر جهان نشانه‌های آشکاری از بیداری انسانی و اسلامی تحت تاثیر انقلاب اسلامی در جهان می‌باشد.

دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی را نمی توان انکار کرد

حجت الاسلام  ملک زاده بیان داشت: با توجه به این گرچه در وضعیت کنونی هیچ کس ادعای رسیدن به کمال مطلوب در عرصه دینداری و اخلاق و معنویت را ندارد و مسلما جامعه ایران به دلیل تلاش‌های فزاینده غرب، و تبلیغات گسترده دشمنان اسلام همچنان از نواقص فراوانی در این عرصه رنج می‌برد اما این به معنای انکار دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در افزایش میل به دینداری و معیارهای اخلاقی و کاهش دین گریزی نیست.

وی در خاتمه گفت: بی شک بزرگترین سرمایه اجتماعی ملت ایران که تاکنون و بعد از گذشت 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته است این انقلاب و نظام و استقلال ملت ایران را در برابر آماج حملات بیرحمانه دشمنان این ملت حفظ نماید، روح دینداری ملت ایران بوده و این مهم‌ترین دلیل وحشت استکبار از روحیه دینداری و تلاش برای نابودی آن می‌باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha