سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نشست سیاسی در   مدرسه معصومیه قم

حوزه/ مناظره سیاسی و بصیرتی به همت دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه و بسیج مدرسه علمیه معصومیه با سخنرانی دو تن از اساتید دانشگاه، دکتر مطهر نیا و قدیری ابیانه در سالن همایش های این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمد حسین قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، عصرامروز طی سخنانی در این نشست سیاسی، ضمن اشاره به مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل ابراز داشت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی موضع کشورمان در مجامع بین المللی کاملا منفعلانه بود و تصمیماتی که در عرصه بین‌الملل گرفته می شد عیناً توسط آمریکا دیکته می شد، اما پس از انقلاب ، ایران اسلامی یک کشور مستقل و تاثیرگذار در تحولات منطقه ای و جهانی شد.

وی افزود: در حال حاضر به جرأت می توان گفت که ایران مستقل ترین کشور دنیاست، البته ممکن است سیاست مداران در عرصه بین الملل تصمیمات اشتباهی هم بگیرند اما در هر حال این خودمان هستیم که تصمیم می‌گیریم.

این کارشناس و تحلیلگر مسایل بین الملل خاطرنشان کرد: در جامعه بین الملل همه کشورها به دنبال افزایش قدرت و وسعت منطقه ای خود هستند و اگر احساس کنند که می توانند کشورهای دیگر را تحت نفوذ خود قرار دهد لحظه‌ای درنگ نمی‌کند، چه آن که ایالات متحده آمریکا نمونه بارز این موضوع است، البته دیگر کشورها نیز به این مساله گرایش دارند.

وی اضافه کرد: آمریکا در حال حاضر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند، به طوری که در جامعه آمریکا سالی دو و نیم میلیون نفر از طبقه متوسط به طبقه فقیر سقوط می کنند و هر ساله پولی معادل چهل برابر درآمد نفتی ایران به بدهی های این کشور افزوده می شود.

قدیری ابیانه همچنین گفت: ایران اسلامی با وجود همه فشارها و تهدیدها و دشمنی های نظام سلطه در حال حاضر توانسته نفوذ خود را در کشورهایی همچون عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و... افزایش دهد، البته سیاست جمهوری اسلامی به تسخیر درآوردن کشورهای دیگر نیست، بلکه سیاست جمهوری اسلامی دفاع از تمامیت ارضی کشورها و اعمال بازدارندگی است.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران همچنین در عرصه نظامی نیز پیشرفتهای خوبی داشته است اما در زمینه اقتصادی عملکردمان ضعیف بوده است؛ البته باید توجه داشت که این مشکل تنها مربوط به دولت ها نمی شود به این خاطر که مردم هم در به وجود آمدن این وضع سهیم هستند و لذا حل مشکلات نیازمند همیاری و همکاری همه مردم و مسئولان است.

وی افزود: به طور مثال ساعت مفید کاری در ایران از بسیاری از کشورهای جهان کمتر است، به عبارتی تنبلی کاری در ایرانی ها خیلی بالاست، از طرفی مردم ما در زمینه اسراف متاسفانه از جمله مسرفترین مردم جهان به شمار می روند به طوری که ما به اندازه 15 میلیون نفر فقط دورریز نان داریم.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا همچنین ابراز داشت: اینکه مقام معظم رهبری بحث نرمش قهرمانانه را مطرح کردند به این خاطر بود که مردم فریب شعارهای برخی سیاسیون را خوردند و رهبری برای از بین رفتن شک ها و دودلی ها این فرصت را در اختیار سیاسیون سازشکار قرار دادند تا مذاکره کنند چراکه آنها فکر می کردند با اعتماد به قدرت های جهان می توانند مشکلات اقتصادی را برطرف کنند.

وی گفت: آمریکا همیشه بر مبنای منافعش با ایران برخورد کرده و این ربطی به اسلام هم ندارد چراکه اگر ما هندو هم باشیم باز آمریکا چشم طمعش را از نفت و منابع سرشار ایران برنخواهد داشت و لذا این که بگوییم فلان مقام آمریکایی مودب است پس می توان با او مذاکره کرد، تحلیل و نگاه اشتباهی است.

در عرصه استراتژی اقتصادی دچار خلا تئوریک هستیم 

دکتر مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین الملل نیز در این مراسم اظهار داشت: در دوران پهلوی همه تصمیمات توسط شاه گرفته می شد و لذا این که سیاست شاه بر مبنای وابستگی به قدرت های جهان تعریف شده بود، سخن صحیح است ، ضمن آن که نباید از مساله دیکتاتور بودن شاه نیز غفلت کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی گفتمان های متعددی را شکل داده است اما باید مرجع قانونی تصمیم گیرنده در زمینه سیاست خارجی مشخص شود، چرا که در حال حاضر نهادهای مختلفی در زمینه سیاست خارجی تصمیم می گیرند و دولت در یک فضای لغزنده و ناشناخته حرکت می کند.

کارشناس روابط بین الملل همچنین به تعریف مقوله استراتژی پرداخت و اظهار داشت: این که ما استراتژی را فقط در عرصه نظامی ببینیم به جایی نمی رسیم، جمهوری اسلامی در سال های گذشته هزینه های زیادی در سوریه و عراق و لبنان کرده ولی در زمینه استراتژی اقتصادی ما دچار یک خلأ تئوریک هستیم، به این خاطر وقتی کشورهای قدرتمند با استراتژی اقتصادی کل جهان را تحت سلطه درآورده‌اند و ما به بن بست می رسیم ناچار می شویم نرمش قهرمانانه نشان دهیم.

وی ادامه داد: استراتژی می گوید هیچ دوست همیشگی وجود ندارد و هیچ دشمن همیشگی نیزوجود ندارد اما ما این استراتژی را قبول نداریم، همان گونه که علم سیاست را تغییر دادیم، علم استراتژی را هم می خواهیم تغییر دهیم.

مطهرنیا افزود: اگر بخواهیم شاخصه های پیشرفت را تبیین کنیم، باید واقعیت ها را در نظر بگیریم، وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی مجری سیاست خارجی هستند اما سیاست گذاری آن را مقام معظم رهبری تعیین می کنند.

وی گفت: آمریکا امروزه بر مبنای سیاست آشوب و استراتژی های هنری کیسینجر حرکت می کند، دشمن شناسی به این نیست که به خیابان بیاییم و صرفاً "شعار مرگ بر آمریکا" بدهیم بلکه اگر بخواهیم دشمن را بشناسیم باید ببینیم استراتژی او چیست و لذا بنده معتقدم، نباید همه مسایل را به گردن آمریکا بیندازیم، بلکه می بایست اگر فساد و ناکارآمدی و ضعف در داخل داریم ، به دنبال حل آن باشیم.

۳۱۳/۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha