جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سند تحول بنیادین

حوزه/ یازدهمین نشست از سلسله نشستهای بررسی مباني پنج گانه تربيت سند تحول بنيادين در وصيت نامه نوراني شهيدان در نمازخانه خواهران ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام حسین درودی در این نشست بعد تربیتی مبانی سند تحول را  از ازنگاه شهید حجت الاسلام ردانی پور مورد بحث و بررسی قرار داد.  

وی با تبیین بخش های دیگری از مباني اساسي تربيت در سند تحول بنيادين گفت : ممکن است این سئوال در اذهان به وجود بیاید که چرا سند تحول ، دنیا طلبی را مانع تربیت و رسیدن به  حیات طیبه میداند که برای تبیین این مهم ابتدا باید تعریفی از موانع تربیت داشته باشیم .

حجت الاسلام درودی یاد آورشد: موانع تربيت به امور و پديده هايی اطلاق می شود که در تحقق اهداف  و فرايند تربيت تأثير منفی دارند، البته اين موانع ممکن است بيرونی يا درونی، در اختيار مربيان و يا از اختيار ايشان خارج باشد.

 مصادیق موانع تربیت

این کارشناس حوزه و آموزش وپرورش در ادامه،به برخی ازمصادیق موانع تربیت پرداخت وافزود: دنيا طلبی و هوای نفس،حاکميت رذائل اخلاقی، نظير لجاجت، تعصب، تکبر، غرور و... از عناوینی است که اگر هر فرد یا جامعه به آن مبتلا شود، هویت تربیتی آن به شدت آسیب خواهد دید و نباید توقع به وجود آمدن یک نسل پاک با وجود این رذائل اخلاقی داشت.

وی افزود:فقر اقتصادی ، کمبود معاش ،وجود حکومت طاغوتی ،غلبه وسوسه شيطان و فکر وخيال باطل برفضای ذهن وانديشه،وجود شبهات فکری و عقيدتی،غفلت از ياد خدا،استفاده از غذا و اموال حرام،دسترسی مطلق و بی حد وحصر به وسايل ترويج فساد وفحشا،همه و همه از موانع اصلی تحقق تربیت پایدار بر اساس آموزه های دینی باالهام از قرآن وعترت می تواند باشد.

سبک زندگی شهدا شاخص تربیت 

وی در ادامه با بیان بخشی از وصیت نامه شهید والا مقام حجت الاسلام والمسلمین ردانی پور گفت: وقتی سیره شهدایی چون این روحانی خدوم را می خوانیم به این حقیقت پی می بریم که برای اینکه بخواهیم انقلاب و نظام را در برابر توطئه ها بیمه کنیم، باید شاخص تربیت را سبک زندگی این ستاره های ایثار و شهادت بدانیم.

حجت الاسلام درودی گفت: خدا باوری در روح و جسم و جان شهید ردانی پور موج می زد و ماباید نسلی را تربیت کنیم که با خدای خود اینگونه عشق بازی کند، آنجا که در طلیعه وصیتش می نویسد:" سپاس خداوندی را که انوار جلال او: از افق عقول بندگانش تابان است و خواسته اش: از زبان گویای کتاب و سنت نمایان، خدایی که دوستان خود را از دلبستگی به دنیای فریبا رهانید و به شادیهای گوناگون رسانید...".

معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری ها خاطر نشان ساخت:با تامل در فرازهای نورانی وصیت نامه شهید ردانی پور پاسخ های خود را در یافت می کنیم که : چرا سند تحول ،غفلت از خداوند را با مدرسه صالح قابل جمع نمی داند ،زیرا تفکر شهدا در بستر حیات طیبه و انس با خدا، قرآن و عترت و عصر یگانه دوران حضرت امام خمینی بارور و ثمر بخش شده است .

حقیقت های  بستر تربیتی مکتب تشیع را نشناخته ایم

سخنران این نشست گفت : مشکلی که نوع شیعیان و مکتب محبان مکتب اهل بیت علیهم السلام با آن مواجه هستند این است که هنوز حقیقت های  بستر تربیتی مکتب تشیع را نشناخته ایم  و اگر به این  حقیقت خدا محور پی ببریم بسیاری از گره های تربیتی با الهام از این مکتب نورانی به راحتی باز می شود .

وی در این رابطه یاد آورشد: شهدا شادی و سرور جاوید را باور داشتند، حال باید پرسید، سکانداران تعلیم و تربیت دینی چه حوزه و چه آموزش و پرورش تا کنون چه اقدامی برای عوامل  شادی آفرینی که  شهدا به آن دست یافتند و منابع روایی و تفسیری ما سر شار از آن است، انجام داده و به صورت درس های تربیتی در آورده اند.

درس عشق بازی با خدا

وی در همین زمینه به نشاط غیر قابل وصف شهدایی چون ردانی پور پرداخت و گفت: شهدا لذت عادی را با لذت شرافت قابل مقایسه نمی دانستند و میزان و شاخص شوق و خوف خود راملاقات حق تعالی قرار داده بودند، آنجا که شهید رادنی پور با هیجان وصف ناپذیری در بخشی از وصیت نامه خود می نویسد، {.....سپاس خداوندی که بندگان را توفیق عنایت فرمود، که به کردارهای کامل خو گیرند تا از هر چه به جزء اوست: آسوده خاطر گشته و مذاق جانشان: با لذت شرافت خشنودی حق: آشنا گردد}

سخنران این نشست در پایان تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران عصاره همه رنج ها ، زحمات و جانفشانی هایی است  که همه دلدادگان به مکتب اهل بیت در طول تاریخ کشیده اند و راه پاسداری از این نظام گران ارج ،اهتمام همه مسئولان به مقوله تعلیم و تربیت است ، اگر این پایه و اساس را بر مبنای حیات طیبه مورد نظر آن جاودانه های تاریخ پایه گذاری کنیم ،امید می رود آرزوی دیرینه امام راحل، یعنی صدور انقلا به اقصی  نقاط جهان تحقق یابد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha