چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله هادوی تهرانی

​حوزه/ در همایش بین المللی «اسلام در اروپا: چشم اندازها و چالش ها» که امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن در مجتمع آموزش عالی امام خمینی در قم برگزار شد،استاد هادوی تهرانی طی سخنانی به صحبت درباره مسئله اسلام هراسی و انواع افراط گرایی پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همایش بین المللی «اسلام در اروپا: چشم اندازها و چالش ها» با حضور جمعی علما و روحانیون، شخصیت های بین المللی و اعضای هیات های علمی دانشگاه های آسیایی و اروپایی امروز در سالن همایش های مجتمع آموزش عالی امام خمینی در قم  برگزار شد.

در این همایش استاد مهدی هادوی تهرانی، در خصوص مسئله اسلام در اروپا، پیدا کردن راه حلی برای اسلام هراسی را مهمترین اصل نامیده و گفت: عده ای در غرب تصور می کنند نسل کشی، همان اتفاقی که در میانمار در حال وقوع است و مهاجرت اجباری مسلمانان و اخراج آن ها از کشور راه حل اسلام هراسی است، حال آنکه راه حل صلح طلبانه درست «همزیستی» دوجانبه می باشد.

استاد درس خارج فقه حوزه  در سخنرانی  خود  که به زبان انگلیسی انجام گرفت افزود: همزیستی و همچنین گفتمان متقابل قابل انجام است. برای درک متقابل باید تصویر درستی از همدیگر داشته باشیم.

معضل افراط گرایی

استاد هادوی در ادامه با اشاره به مبحث افراط گرایی، معضل افراط گرایی را چیزی فرای معضل افراط گرایی اسلامی و حتی دینی دانسته و افزود: ما افراط گرایی های یهودی و مسیحی نیز داریم. افراط گرایی یهودی همان صهیونیسم می باشد که ایدئولوژی ان در دنیا توسط یهودیان زیادی مورد انتقاد قرار گرفته است. افراط گرایی غیردینی نیز داریم که همان سکولاریسم می باشد. افراط گرایی بودایی در میانمار و افراط گرایی هندویسم در هندوستان نیز وجود دارند.

وی در ادامه در سخنان شان، راه حل معضل اسلام گرایی را «تدبر» دانسته و گفت: «تدبر» در اسلام یک شیوه سیستماتیک کامل ارائه می دهد که تنها معنای آن اندیشیدن نیست بلکه سیستمی برای مقایسه عادلانه ادیان با همدیگر و در نتیجه رسیدن به درک متقابل می باشد.

مکتب شیعه و کلیسای کاتولیک

استاد درس خارج فقه حوزه در ادامه سخنانش به شباهت های میان روش شناسی مذهب شیعه و کلیسای کاتولیک اشاره کرده و گفت: مسلمانان شیعه نیز مانند کاتولیک ها به وجود همزمان عقلانیت و اهمیت سنت و کتب مقدس الهی باور دارند. به علاوه همانطور که وهابیون و سلفی ها شیعیان را تکفیر می کنند، کلیسای ارتدوکس نیز کاتولیک ها را مسیحی واقعی نمی داند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha