پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام و رهبری

حوزه/ نشست علمی «مدیریت فرهنگی از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)»، به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر جعفر رحمانی، رئیس گروه آینده پژوهی پژوهشگاه المصطفی، در ابتدای این نشست به تبیین بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره حفظ و مدیریت فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: ایجاد و نهادینه سازی ارزش ها و باورها و نیز مراقبت و حراست از آنها و مقابله با هجمه ها، گام های اساسی در زمینه حفظ و مدیریت فرهنگی است که در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به تاکید معظم له به استفاده از قدرت نرم  برای پاسخگویی به قدرت نرم دشمنان، خاطرنشان کرد: در دیدگاه رهبر معظم انقلاب، ایمان و پایبندی به ارزش های دینی و نیز ایستادگی همراه با باور، بینش، قدرت معنوی، استکبار ستیزی و پایبندی به منافع عمومی، از ویژگی¬های فعالان فرهنگی و مدیران فرهنگی به شمار می آید.

 رحمانی، موفقیت در عرصه فرهنگی را نیازمند توجه به عوامل های فرهنگی گوناگون در کنار بهره گیری از میراث های ارزشمند گذشته و اتخاذ نگاه خلاقانه دانست و گفت: پس از انقلاب اسلامی، با توجه به هجمه ها و تقابل دنیای غرب، نیازمند انسان هایی هستیم که در حوزه فرهنگ نقش آفرین باشند. با توجه به همین ضرورت، رشته مدیریت فرهنگی شکل گرفت؛ اما هنوز در این زمینه باید کار بیشتری صورت پذیرد.

در ادامه این نشست، دکتر علی باقی نصر آبادی، به ارائه پژوهش خود با موضوع این نشست علمی پرداخت و گفت: مسائل فرهنگی نیازمند تشکیلات و سازماندهی است زیرا دنیای امروز دنیای تشکیلات و سازمان هاست و انسان ها باید سخنان خود را بر اساس سازمان ها تنظیم نمایند.

وی، با اشاره به تاکید فراوان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر روی عوامل بالقوه فرهنگی، تاکید کرد: به فعلیت رساندن استعدادها و ظرفیت های فرهنگی در عرصه انقلاب اسلامی یکی از امور مهمی است که هنوز اقدامات زیادی در این باره باید صورت گیرد.

این پژوهشگر با اشاره به تلاش ابرقدرتهای جهان برای بازداشتن ملت ها از استقلال و غنای فرهنگی، خاطرنشان کرد: یکی از تاکیدات راهبردی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به مسئولان، اهتمام به کلید واژه اساسی مدیریت فرهنگی به منظور حفظ استقلال و رشد فرهنگی جامعه است.

وی با اشاره به مزیت های بهره گیری از دانش مدیریت در عرصه مدیریت امور فرهنگی با تکیه بر ظرفیت های داخلی، اظهار داشت: در مدیریت فرهنگ سه نگاه اساسی وجود دارد. نگاه نخست که نگاهی ولنگارانه به شمار می آد معتقد است مسائل فرهنگی قابل مدیریت نیست. نگاه دوم به استفاده از روش¬های سازمانی سختگیرانه برای مدیریت فرهنگ اعتقاد دارد اما دیدگاه سوم که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند، به مدیریت فرهنگی با روش مدیریت بر قلب ها و با نگاه باغبانانه باور دارد.

دکتر نصرآبادی، در بخش بعدی به تبیین وظایف مدیران فرهنگی پرداخت و گفت:بر اساس دیدگاه امام و رهبری، مسئولیت مدیران عرصه فرهنگ در بخش های برنامه ریزی و سازماندهی، هدایت و رهبری، بسیج منابع و امکانات و نظارت و کنترل، قابل تقسیم بندی است.

وی در ادامه، به بیان ویژگی رهبران و مدیران کارمد در مدیریت امور فرهنگی پرداخت و گفت: آگاهی از امور، خدمت بی منت، تکلیف مداری، مردم داری، هدایت مستمر، خیرخواهی و انصاف، وقت شناسی در خدمت به مردم، هوشیاری نسبت به محیط اجتماعی و وفق و مدارا، از ویژگی های لازم مدیران فرهنگی در دیدگاه رهبر انقلاب به شمار می آید.

سخنران نشست در پایان، تملق پذیری و تملق گویی، استبداد رای، تبعیض، ترس از دست دادن مقام، تقدم رابطه بر ضابطه، فرصت طلبی و سوءاستفاده مدیران امور فرهنگی را از آسیب های مدیریت فرهنگی بر اساس بیانات امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) خواند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha