جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
۲۷ مسجد تاریخی در بلغارستان نیازمند مرمت و بازسازی هستند

حوزه/به گفته دفتر مفتی اعظم صوفیه، مجموعه ۲۷ مسجد تاریخی در شهرهای مختلف بلغارستان نیاز به مرمت و بازسازی دارد و مسئولین هدفشان از تاخیر مرمت، از بین بردن آثار و یادگارهای اسلامی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، مجموعا 27 مسجد تاریخی متعلق به دوره عثمانی در بلغارستان، کشور جنوب شرقی اروپا، نیاز به مرمت دارند. مناره ها، دیوارها و درهای این مساجد یا تخریب شده و فرو ریخته اند و یا با خسارات قابل توجهی به سبب عدم توجه مواجه هستند.

مقامات اسلامی محلی شکایت کرده اند که مسئولین بلغاری اقدام به مرمت این مساجد نمی کنند تا مناره های آن ها فرو بریزد و این اماکن دیگر مسجد تلقی نشده و آن ها را به عنوان «اماکن تاریخی» غیرمسکونی معرفی کنند.

به گفته دفتر مفتی اعظم بلغارستان، با توجه به این که این مساجد توسط جایگاه ها و اماکن تاریخی احاطه شده اند، بعضی از این مساجد نیز مرمت نشده و «مکان تاریخی» اعلام شده اند و نمازگزاران دیگر اجازه عبادت در آن ها را نخواهند داشت.

این دفتر همچنین اعلام کرد که در سال های اخیر از نظر قانونی تلاش های زیادی را برای آغاز عملیات مرمت و نوسازی در این مساجد به کار گرفته است.

مسجد فاتح محمد در شهر غربی کیوستندیل، مسجد کاراکا پاشا در شهر گوتسه دلچو و مسجد ابراهیم پاشا در شهر رازگراد از جمله این مساجد هستند.

مصطفی ازبیشتالی، مفتی شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: تعمیر و نگهداری مساجد به دلیل موانع اداری بسیار سخت شده است.

وی در ادامه افزود: مقامات بلغاری به مدت 30 سال از مرمت مسجد فاتح سلطان محمد در کیوستندیل را که در سال 1531 ساخته شده، ممانعت کرده اند. پوشش سرب بر روی گنبد مسجد سالها پیش به سرقت رفته و به مجموعه داران خصوصی به فروش رسید. فرش های بسیار ارزشمند در مساجد نیز به سرقت رفته و به فروش رسیده اند.

مفتی صوفیه همچنین گفت: مقامات شهری تمام تلاش شان را به کار می برند تا یادگارهای مسلمانان در شهر کیوستندل را از بین ببرند. آن ها انتظار می کشند تا مناره های مساجد سقوط کنند. مقامات این شهر می خواهند هر گونه ردی از اسلام را بزدایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha