جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمدرضا شمس الدین-سمنان

حوزه/ مدیر ستاد اقامه نماز استان سمنان با بیان اینکه تشویق و ترغیب کودکان به فرهنگ نماز در دستور کار قرار گیرد، گفت: در رسانه‌ها، به ترویج مسائل دینی و فرهنگ نماز کم‌لطفی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام محمدرضا شمس‌الدین، ظهر امروز در نشستی با معاونین و کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان، در سالن جلسات این اداره کل، اظهار داشت: با توجه به گسترش رسانه‌های جمعی و به‌تبع آن الگوپذیری اقشار مختلف جامعه و بالأخص کودکان و نوجوانان از این رسانه‌ها و تأثیر انکار نشدنی مجموعه‌ای از این رسانه‌ها به‌ویژه تلویزیون، ماهواره و اینترنت لزوم ارائه برنامه‌ای هدفمند برای تبیین و ترویج فرهنگ دینی و اشاعه مظاهر دین‌داری به‌ویژه نماز و حجاب به‌شدت احساس می‌شود.

مدیر ستاد اقامه نماز استان سمنان تصریح کرد: تردیدی نیست که در دعوت و جذب کودکان و نوجوانان به نماز، باید به‌گونه‌ای عمل شود که احساس آزادی داشته باشند نه اینکه چنین تصور نمایند که مجبور به انجام فرایض دینی خود باشند.

وی افزود: البته این به معنای بی‌توجهی و نادیده گرفتن آموزش اعتقادات و باورهای دینی نیست؛ بلکه منظور آن است که کودک با میل و رغبت باطنی به انجام فرایض دینی گرایش پیدا کند.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با بیان اینکه تلویزیون، علاوه بر اینکه یک وسیله سرگرم‌کننده است، وسیله‌ای برای آموزش و یاددهی نیز است به‌شرط آنکه اصول دینی و شیوه‌های یاددهی متناسب با گروه‌های سنی باشد، خاطرنشان کرد: در کشور ما تا پیش از فراگیر شدن انواع رسانه‌های جمعی ازجمله تلویزیون، معمولاً کودکان از دامن خانواده با فرایض دینی خود ازجمله نماز آشنا می‌شدند و به‌مرورزمان، برپایی آن‌ها را بر خود واجب می‌دانستند اما باید پذیرفت که اینک با گذشته تفاوت پیداکرده است.

وی افزود: کودک در اجتماعی رشد می‌کند که با انواع وسایل ارتباطی مواجه بوده که هرکدام به‌نوعی بر افکار و اندیشه او تأثیر می‌گذارند و از تکالیف دینی غافل است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان سمنان با بیان اینکه متأسفانه در رسانه‌ها، به ترویج احکام و مسائل دینی به‌خصوص فرهنگ نورانی نماز کم‌لطفی شده است، تصریح کرد: این مسئله نه‌تنها موجب گرایش اقشار مختلف جامعه به‌خصوص جوانان و نوجوانان به نماز نمی‌شود بلکه بعضی مواقع نیز دل‌زدگی و بی‌رغبتی آنان به این‌گونه مسائل را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه دراین‌بین کمک و همکاری سایر نهادهای تربیتی و فرهنگی و اسلامی که خود عهده‌دار تبلیغ و اشاعهٔ دین در جامعه هستند می‌تواند گره‌گشا باشد، افزود: در کشور برخی از مؤسسات به‌طور ویژه به کار تبلیغ و بسط معارف دینی مشغول‌اند و برخی نیز در ضمن فعالیت‌های خود به این امر می‌پردازند.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با اشاره به نقش سایر نهادهای رسمی در کشور در توسعه و بسط و گسترش فرهنگ نماز گفت: بخش اول مانند مؤسسات ارشادی و تبلیغی حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی که به این کار می‌پردازند؛ بخش دوم مانند وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگسراها و مانند این‌ها که تبلیغ و ترویج معارف اسلامی جزئی از فعالیت‌های آنان محسوب می‌شود و رسانه‌های عمومی و به‌ویژه صداوسیما در کار بسط معارف اسلام و تبلیغ نماز لازم است.

وی ضمن تقدیر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان در راستای همیاری با فرهنگ نماز گفت: تمامی ادارات استان درزمینهٔ ترویج نماز نسبت به قبل فعال‌تر شده‌اند که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان در این میان جایگاه ویژه‌ای دارد و امید است به همین نحو، ستاد اقامه نماز را در ترویج و توسعه فرهنگ نماز یاری نماید.

سلامت و آرامش خانواده منوط به ایجاد روح معنویت است

مدیر ستاد اقامه نماز استان سمنان در ضبط برنامه تلویزیونی پیرامون موضوعات نمازی نیز با اشاره به نماز و آثار و برکات آن در خانواده اظهار داشت: فریضه‌ای که به آن توجهی وافر شده، نماز است و با آنکه جزو فروع دین محسوب می‌شود ولی استمرار و برپاداشتن آن، موجب حفظ باور فرد نسبت به اصول دین می‌شود.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین تصریح کرد: حال آنچه باید به آن عنایتی ویژه داشت، این است که والدین در خانواده در انجام عبادت نقشی الگویی دارند؛ اگر پدر و مادری در طریق حق گام بردارند و به عبادت خدا بپردازند، فرزندان نیز از والدین خویش الهام گرفته و آنان نیز معمولاً در همان طریق گام می‌نهند.

وی افزود: مشی و روش انجام عبادت از سوی والدین در معرض دید فرزندان قرار می‌گیرد و یافته‌ها حکایت از آن دارد که در خانواده‌هایی که والدین نمازگزارند، فرزندان آن‌ها بیشتر به عبادت و نماز روی می‌آورند و اگر نماز نخوانند و در انجام عبادت کاهل باشند، فرزندان خویش را به کاهل بودن در نماز سوق می‌دهند و آنان باید از اسوه حسنه، یعنی پیامبر (ص) الهام بگیرند که به نماز می‌ایستاد.

مدیر ستاد اقامه نماز استان سمنان با بیان اینکه در آنجا که مسجد نیست، برپاداشتن نماز جماعت در خانواده توصیه‌شده است، خاطرنشان کرد: سلامت و آرامش خانواده نیز منوط به ایجاد روح معنویت و یاد خدا در فضای خانه و ایجاد فضایل اخلاقی در افراد خانه است.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین تصریح کرد: نماز با ایجاد فضای معنوی در خانه، آرامش روانی اعضای خانواده را تأمین می‌کند و سبب تقویت بنیان روابط آن‌ها می‌شود، در این فضای معنوی است که انجام شعایر دینی و تربیت مذهبی فرزندان به‌راحتی انجام می‌شود و آینده خانواده تضمین می‌گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha