جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اولین نشست مجمع عالی طلاب پزشک و کارشناس حوزه سلامت (دین و سلامت)

حوزه/ باید اهل علم دور هم جمع شوند و به احیای این میراث گرانبهای دینی در زمینه طب بپردازند تا مکتب عالی طب اسلامی شکل گیرد تا بشریت از آن نفع ببرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، فخاری از اعضا و مدیران مجمع عالی طلاب پزشک و کارشناس سلامت  در اولین نشست این مجمع که امروز در انحمن های علمی حوزه برگزار شد، به بحث ضرورت انسجام گروه‌هایی که در این عرصه کار می‌کنند پرداخت و گفت: در اسلام روایات زیادی در مورد طب از جمله امراض و صحت و ... وجود دارد؛ برخی قائل‌اند ما طب اسلامی نداریم، بلکه روایاتی است که اخبار واحد و ضد و نقیض است و امکان تاسیس طب اسلامی نیست؛ اما برخی قائلند که طب اسلامی داریم ولی مدلی از مدعای خود نیاورده‌اند.

وی ادامه داد:  برخی نیز می‌گویند ما مکتب جامعی نداریم، ولی اخبار رسیده قابلیت ایجاد و پایه‌ریزی طب اسلامی را دارد که به نظر می رسد این قول از همه صحیح‌تر است.

فخاری تصریح کرد: یکی از ابوابی که اهمیت زیادی در منطق و اصول فقه دارد مطالب باب الفاظ است که قبل از صدور حکم، فتوادهنده باید لفظ را بشناسد و بررسی کند؛ در رساله ذهبیه روایات از امام صادر شده است که باید پرسید آیا این دستور در همه احوال انسان جاری است یا مرتبط به احوال خاصی است.

وی افزود: در چنین روایاتی که الفاظ برد و حرارت که مرتبط با فصول است وجود دارد باید دید مراد از بارد که سرد است سرد بالفعل است یا بالقوه و مراد از سیف و شتاء همان فصول منجمین است یا فصول مورد نظر پزشکان.

فخاری بیان کرد: حکم واحد برای اخبار آحاد نمی‌توان داد و باید نظر به حال و وضع شخص و بلد و سرزمین کرد و بدون بررسی شرایط در نزد معصوم، نمی‌توانیم حکم کنیم مثلا عسل شفا بودنش مورد تردید نیست، ولی باید در سرزمین و فصول مختلف مورد بررسی قرار گیرد؛ ضمن اینکه مانند همه نسخه‌ها ممکن است موارد استثنایی نیز وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید اهل علم دور هم جمع شوند و به احیای این میراث گرانبهای دینی در زمینه طب بپردازند تا مکتب عالی طب اسلامی شکل گیرد تا بشریت از آن نفع ببرد.

این فعال عرصه طب تصریح کرد: متاسفانه طب اسلامی ما شیرازه و چارچوب لازم را ندارد که باید توسط متخصصان میان‌رشته ای تدوین شود.

 مسئولیت فقه پزشکی بر دوش حوزه علمیه است

غلامرضا نورمحمدی معاون پژوهشي مركز تحقيقات طب اسلامي امام صادق(ع) نیز در این نشست بیان کرد: مسئولیت فقه پزشکی بر دوش حوزه علمیه است، اما با این حل وضع ما فشل است؛ موضوعی مطرح می‌شود و حقوقدانان و دیگران آن را بیان می‌کنند و حوزه آن را رفو می‌کند.

کارشناس طب اسلامی  افزود: حقوق پزشکی، تاریخ پزشکی، فلسفه پزشکی و فقه پزشکی برای حوزه است، ولی متاسفانه چقدر به آن ورود شده است؟ لذا باید شبکه قوی با حضور افراد ایجاد شود.

مسئول گروه مطالعاتي طب اسلامي پژوهشکده طب و دين افزود: کسی در بحث طب اسلامی تردید ندارد ولی نظام و چارچوب سازماندهی شده برای آن باید ایجاد و در قالب یک مکتب ارائه شود.

وی بیان کرد: اساسنامه فعالیت انجمن تدوین شده است و نشست‌های مداومی نیز برای پیگیری مباحث در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مديرگروه قرآن و طب بنياد پژوهش‌هاي قرآني حوزه و دانشگاه. اظهار کرد: فعالیت ما هنوز در مرحله گفتمان‌سازی است و متاسفانه گفتمان غالب نظام اسلامی در موضوعات مختلف مثل نظام بانکی و پزشکی و ... مشخص نیست و باید ابتدا این گفتمان را تعیین کنیم.

مدير گروه فقه پزشكي و طب اسلامي مركز تاريخ طب، طب اسلامي و مكمل دانشگاه علوم پزشکي ايران عنوان کرد: نگاه ما به دین نگاه مکمل بوده یعنی به علم نگاه اصلی را داشته‌ایم و به دین نگاه حاشیه ای؛ بنابراین باید ببینیم که رویکرد ما باید منبعی بماند و یا باید به صورت مبنایی تغییر کند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha