شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: خدمتی که حضرت زهرا(س) به تشیع کردند کم نظیر است؛ ایشان باعث تثبیت تشیع شدند، زیرا صحابه جمعیتی بودند که به تازگی وارد اسلام شده بودند و مساله غدیر فراموش و مساله شورا مطرح شده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی در جمع شعرای فاطمی گفتند: وقتی حضرت یوسف(ع) را در بازار برده فروشان وارد کردند و جمعیت مترصد خرید وی بودند، یک پیرزن با یک بسته نخ در بین خریداران حضور پیدا کرد؛ وقتی از پیرزن، حضور در جمع خریداران را سوال کردند، بیان کرد، برای من مهم است که نامم در جمع خریداران یوسف باشد.

ایشان افزودند: شعر می تواند، مذهب را تقویت کند؛ پیامبر اکرم(ص) برای شعرا ارزش قائل بودند؛ زمانی که حسان بن ثابت در خصوص غدیر شعر سرود، پیامبر اکرم(ص) در حق وی دعا کردند؛ همچنین اشعاری که در محضر پیامبر سروده می شد، ایشان به این اشعارگوش می دادند و بعضا آنها را اصلاح می کردند.

معظم له بیان کردند: ائمه اهل بیت(ع) نیز برای شعرا ارزش قائل بودند؛ در آیه ای که در آن از شعرا مذمت شده ، منظور شعرای بی هدف بودند؛ ذیل آیه نیز شاهد این مطلب است؛ شما به حمدالله شعرای اهل بیت هستید و مصداق کسانی هستید که با اعمال صالح به فعالیت خود ارزش می دهند.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: در جنگ احد، مسلمانان به دلیل سرپیچی از دستور پیامبر شکست خوردند و دشمنان اشعاری را در این خصوص سرودند که پیامبر اکرم(ص) نیز دستور دادند که با همین وزن به تیرهایی که آنها پرتاب می کردند پاسخ دهند.

ایشان گفتند: دعبل بزرگترین شاعر عرب بود و اشعاری را نسبت به حضرت امام رضا(ع) خواند و حضرت نیز عبای خود را به وی دادند و این عبا به بالاترین قیمت فروش رفت؛ شعر مکتب و اخلاق و فرهنگ است که می تواند جمعیتی را بسازد، کما اینکه می توان با اشعار بی هدف جمعیتی را به بیراهه بکشد.

این مرجع تقلید یادآورشدند: خرسندیم که این جمع تشکیل شده است که در ایام حضرت زهرا(س) اشعار مناسبی را در خصوص حضرت زهرا(س) می سرایند ،این اشعار تیرهایی در قلب افراد ناصبی است و در سعودی زندگی می کنند؛ گاهی نصب آنها به جایی می رسد که واضح ترین فضایل را در خصوص اهل بیت(ع) فراموش می کنند.

ایشان گفتند: خدمتی که حضرت زهرا(س) به تشیع کردند کم نظیر است؛ ایشان باعث تثبیت تشیع شدند، زیرا صحابه جمعیتی بودند که به تازگی وارد اسلام شده بودند و مساله غدیر فراموش و مساله شورا مطرح شده بود؛ از دیگر سوی نیز پیامبر اکرم فرمودند،اگر کسی بمیردو اطاعت امامی برگردنش نباشد به مرگ جاهلی مرده است.

معظم له بیان کردند: حال با این وصف حضرت زهرا(س) از حاکم وقت حمایت و بیعت نکرد؛ در این بین یا باید بگوییم که نعوذ باالله حضرت زهرا(س) در داخل این حدیث است که قطعا با توجه به اوصاف و ویژگی های کم نظیر حضرت زهرا(س) قطعا چنین مساله ای وجودندارد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: حضرت زهرا(س) افضل بانوان عالم هستند؛ حال باید حالت دوم را مد نظر قرار دهیم که این حکومت و خلافت رسمی نبود و به همین دلیل حضرات معصومین به آنها مشروعیت ندادند.

ایشان گفتند: ایشان با تفسیر آیه مشهور بیت بیان کردند: برخی از متعصبین بیان می کنند که منظور آیه از بیت، مساجد است؛ در حالی که قطعا چنین مساله ای درست نیست، زیرا مسجد بیت نیست، بلکه سجده گاه است و بیت استراحتگاه است؛ بیت حتما مسقف است، ولی مسجد نیازی به سقف ندارد.

این مرجع تقلید اظهارکردند: جلال الدین سیوطی بیان کرده است،‌مردمی از پیامبر(ص) همین سوال را پرسید و پیامبر بیان کردند، این بیوت، بیوت پیامبران است و در این میان ابابکر از پیامبر پرسید که آیا خانه علی(ع) نیز از چنین منازلی است که پیامبر در پاسخ فرمودند که آری و افضل این بیوت است.

معظم له بیان کردند: هر خانه ای که در آن خانه عالمی عبادت کند و یا خانه ای که در آن یک مومن عبادت کند جزو همین بیوت است و بیت حضرت زهرا(س) از بهترین این بیوت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha