چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید عباس شبر رئیس بخش آزادی های دینی سازمان حقوق بشر بحرین

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید عباس شبّر گفت: ملت بحرین پس از تحمل آن همه سختی طی هفت سال گذشته ممکن نیست به عقب برگردد و آیت الله عیسی قاسم نیز رهبر دینی این ملّتِ بزرگ و ذلّت ناپذیر است.

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس شبر رئیس بخش آزادی های دینی سازمان حقوق بشر بحرین در گفت‌وگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گفت: انقلاب 14 فوریه اولین جنبش حق طلب بحرینی نبود، بلکه قبل از این انقلاب جنبش های متعددی در دهه نود میلادی فعالیت داشت و جنبش انقلابی بحرین همگی را شگفت‌زده کرد به ویژه کشور هایی که پروژه آشوب را در منطقه مدیریت می کردند.

متن گفتگو به شرح زیر است:

حوزه: در رابطه با هفتمین سالگرد انقلاب 14 فوریه، روند و دستاوردهای این انقلاب را تاکنون چگونه ارزیابی می کنید؟

انقلاب 14 فوریه اولین جنبش مردمی حق طلب بحرینی نبود، بلکه قبل از آن، جنبش های مردمی متعددی در دهه نود میلادی و پیش از آن فعالیت داشته اند و من گمان می کنم آنچه این انقلاب را برجسته ساخت این بود که در برهه آنچه "بهار عربی" خوانده شد، واقع شد و همانطور که می دانید، بهار عربی از سوی استکبار و دلّال های کارخانه های سلاح در جهان برای شعله ور کردن منطقه و به حرکت در آوردن چرخ فروش سلاح و تجزیه این کشور ها به کشور های کوچک و ضعیف برنامه ریزی شد.

به گمان من انقلاب بحرین، در آن زمان در لیست آن کشور ها نبود، به ویژه کشور هایی که حامی آشوب در منطقه بودند. تمرکز بیشتر روی کشور های بزرگی همچون مصر و غیر آن بود که می خواستند آن را تجزیه و ارتش آن را ضعیف کنند تا بتوانند از منابع طبیعی آن در مقابل وعده حمایت و پشتیبانی از آن سازمان های ضعیف، استفاده کنند، امّا آنچه در بحرین اتفاق افتاد، تمامی جهان را بهت زده کرد؛ به ویژه که این جنبش برای مطالبه حقوق مردمی و با روش مسالمت آمیز بود و خواسته های آن نیز منحصر به فرد بود. این خواسته ای قانونی است و اگر به سخنرانی های رهبران سیاسی و دینی مراجعه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که همگی بر اصل مشارکت ملّی توافق دارند و بدون ایجاد ساز و کار برای ایجاد اطمینان میان طرف های مختلف، رسیدن به این مشارکت ممکن نیست؛ به همین خاطر جمعیت های سیاسی و همچنین علمای بزرگ دینی بر مسالمت آمیز بودن جنبش مردمی تاکید داشته و خواستار پاسخ گویی به خواسته های تظاهرات کنندگان بودند.

حوزه: نگاه شما به آینده کشور بحرین، در سایه تداوم حکومت رژیم آل خلیفه چگونه است؟ گزینه های آینده شما برای مقابله با آل خلیفه چیست؟

ملّت بحرین ممکن نیست که بعد از تحمل آن همه سختی و رنج هفت ساله به عقب برگردد و ملت بحرین قوی تر شده؛ چرا که چیزی ندارد از دست بدهد و به همین دلیل من تا زمانی که این ملت از رهبری عالم، حکیم و ارزشمند بهره مند است، خوش بین هستم؛ به ویژه  آیت الله عیسی قاسم که سوپاپ اطمینان این ملّت بزرگ و ذلّت ناپذیر است.

حوزه: آیا رژیم از اسلوب های تحریک آمیز میان شیعه و سنی استفاده می کند؟ آیا تحقق توافق ملی گسترده ممکن است و آیا شما برای ارائه یک گزینه ملّی جامع و قابل قبول آماده اید؟

رژیم آل خلیفه از آغاز جنبش در سال 2011 میلادی تاکنون سعی می کند برای منحرف کردن مسیر جنبش مردمی، فتنه مذهبی و طایفه ای را شعله ور سازد تا این جنبش را ناکام بگذارد، امّا بخشش و همزیستی مسالمت آمیز که میان ملت بحرین حاکم است و آگاهی علمایی از تحقق آرزو های رژیم جلوگیری می کند.

کسانی که رهبری سیاسی و علمایی از دو مذهب دارا هستند، مثل آیت الله قاسم، شیخ علی سلمان و ابراهیم شریف و تمام کسانی که بر مطالبه حقوق مردم تاکید می کنند، می توانند، فتنه مذهبی و طایفه ای را پشت سر گذارند و به همین خاطر تصور نمی کنم که هیچ وقت رژیم در این سیاست موفق شود حتی اگر هزاران نفر را برای تحقق این هدف سرباز کند.

حوزه: نظر شما در مورد دخالت برخی کشور ها به ویژه دخالت آمریکا، عربستان سعودی و قطر در سرکوب ملت بحرین چیست؟

من معتقدم که جنبش مردمی بحرین همگی را بهت زده کرد، به ویژه کشور هایی که پروژه آشوب و درگیری را در منطقه مدیریت می کنند. شما می دانید که مهمترین دستاوردی که شاید آن را موفقیت قدرت های استکباری بدانیم این است آنان طرح مدیریت تظاهرات را از طریق شبکه های اجتماعی در کشور هایی که شاهد جنبش مردمی بودند، در پیش گرفتند. فیس بوک، تویتر و غیر آن شبکه هایی است که این کشور ها در رسانه های خود بر آن متمرکز شدند و همچنین رهبران دیگری به جای رهبران قدیمی در برخی از کشور ها به عرصه آوردند که موجب آسان شدن رخنه در آن ملت ها و آن سازمان ها می شد امّا در پرونده بحرین، رهبران سیاسی حضور داشته و خودشان جنبش مردمی را به صورت فعّال مدیریت می کردند؛ به همین خاطر این کشور ها نتوانستند در جنبش مردمی رخنه کنند و همین مسئله موجب رنج و ناراحتی بسیاری از کشور هایی شد که حامی آزادی ملت ها نبودند و مالک اراده آن ها نبودند.

اما در رابطه با راه حل ها، طبیعتاً جمعیت های سیاسی و همچنین علمای بزرگ تصریح کردند که از راه حل استقبال کرده و از هر اقدامی که کشور را از این گرداب بحران ها خارج سازد حمایت می کنند، امّا نشستن بر روی میز مذاکره تنها بعد از بهبود فضای سیاسی امکان پذیر است که باید با آزادی زندانیان، بازگرداندن تبعید شدگان، بازگرداندن تابعیت ها به افرادی که تابعیت آنان لغو شده، در رأس آن آیت الله عیسی قاسم انجام بگیرد.

حوزه: آیا ملت بحرین عادی سازی روابط با اسرائیل را رد می کند و از قدس و فلسطین حمایت می کند؟

ملت بحرین از مسائل امت اسلامی و عربی و در رأس آن مسئله فلسطین که به خاطر آن شهید تقدیم شد، حمایت می کند و هر نوع عادی سازی روابط را با رژیم صهیونیستی رد می کند.

رژیم آل خلیفه در بی توجهی به مسئله فلسطین و تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل، مرتکب جنایت و خیانت شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha