شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ پژوهشگر قرآنی گفت:یکی از دستاوردهای مهم در موسسه دارالعرفان این است که استاد انصاریان در تفسیر قرآن کریم و ترجمه اصول کافی آثاری فاخر بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سید علی غضنفری در سلسله نشست های پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین در مصلای قم و در نشست معرفی مؤسسه اهل بیت(ع) و رونمایی از کتاب «سید الشهداء تجلی عبودیت و عرفان»، به فعالیت های علمی و پژوهشی این موسسه اشاره کرد و گفت: فعالیت های موسسه دارالعرفان بسیار گسترده است و دو کار ارزشمند در حیطه قرآن و حدیث از جمله کارهای مهم و ارزشمند و توفیقات استاد انصاریان می باشد که بنده به عنوان پژوهشگر افتخار حضور در این دو طرح ارزشمند را داشتم.

حجت الاسلام غضنفری افزود: تفسیر حکیم استاد انصاریان در عین مشغله زیاد و سفرهای متعدد تبلیغی توسط استاد به نگارش در آمده؛ همچنین ترجمه اصول کافی نیز از تلاش های علمی ایشان می باشد که در این باره باید گفت، بعد از قرآن کریم، یکی از نمادهای روایات ائمه اطهار(ع) بخش اصول کافی می باشد که داری جایگاه بسیار مهمی در تاریخ اسلامی است.

وی در مورد تفسیر قرآن اظهار داشت: پس از آن استاد انصاریان توفیق ترجمه قرآن کریم را یافتند و در حال حاضر یکی از پرتیراژترین ترجمه ها و ظریف ترین و دقیق ترین اثر با رویکرد اجتماعی نسبت به قرآن کریم می باشد؛ استاد انصاریان تفسیر را به توصیه ای از جانب مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی انجام دادند به طوری که در توصیه ای بیان داشتند با توجه به نگاه جامع به جامعه، تفسیر قرآن را بنویسید.

این استاد و پژوهشگر قرآنی افزود: استاد انصاریان بنا نداشت تفسیر را به طور کامل انجام بدهد اما به مرور تفسیر را کامل کرد و در حال حاضر صفحات آخر را تفسیر می کند و با وجود مشغله زیاد از این برنامه غافل نشد و در حال حاضر نیز با دقت و پویایی تفسیر را انجام می دهد.

وی تصریح کرد: بعد از تفسیر، مسئولیت پژوهش و تحقیق پیرامون تفسیر را به عهده بنده بود و 4 جلد این تفسیر به چاپ رسیده و خود تفسیر در بهار سال 97 رونمایی خواهد شد و به نظر می رسد تا 30 جلد نیز برسد.

حجت الاسلام غضنفری یکی از ویژگی های استاد انصاریان را توجه به علمیت تفسیر عنوان کرد و گفت: شاید برخی تصور می کنند ممکن است تفسیر را عامیانه بنویسد؛ در حالی که با نگاه جامع علمی نگارش شده؛ این شخصیت علمی به سایر تفاسیر شیعه و سنی توجه داشته و در حدود 10 تا 12 تفسیر را با دقت ارزیابی می کنند و سپس تفسیر می نویسد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توجه به کتاب های لغت و محل ابهام آن می باشد و گاهی در چندین کتاب دقت لازم را دارند؛ ضمنا توجه به نیازهای جامعه از دیگر ویژگی های استاد در تفسیر می باشد؛ فردی که بیش از نیم قرن به طور مستقیم با مردم ارتباط داشته است طبق نیاز جامعه تفسیر را نوشته است.

این پژوهشگر قرآنی در مورد ترجمه اصول کافی نیز گفت: اصول کافی متعلق به مرحوم به کلینی متوفی 329 در ابتدای قرن 4 می باشد؛ مرحوم کلینی در زمان امامت امام عسگری(ع) متولد شد؛ وی از شخصیت های بزرگ ایرانی است کتابی که ایشان نگارش کرده در زمان غیبت امام زمان (عج)نوشته شده و نزدیک ترین کتاب به زمان اهل بیت(ع) می باشد.

وی اظهار داشت: شیخ مفید با آن عظمت و جایگاه علمی در مورد کتاب کافی عنوان کرده است که یکی از برترین و والاترین کتاب های شیعه کتاب اصول کافی می باشد؛ کافی از سه بخش اصول و فروع و روضه کافی تشکیل شده است.

حجت الاسلام غضنفری بیان کرد: یکی از ویژگی های مهم اصول کافی در مورد مسائل اعتقادی دین می باشد؛ برخلاف فروع کافی که در مورد اقوال فقهی است، اصول کافی تخصصی نیست و به درد همه افرادی که با اهل بیت(ع) مانوس هستند می خورد؛ این کتاب نیز ترجمه شده و با پایان فعالیت های تحقیقاتی در آستانه چاپ می باشد.

وی گفت: کتاب اصول کافی یکی از کتاب های ارزشمند ترجمه و شرح داده شده و تلخیص شده است و مورد توجه خاصی می باشد؛ بزرگان زیادی آن را شرح کرده اند؛ اما در این میان ترجمه اصول کافی همواره مظلوم بوده و برخی از ترجمه ها نیز در دوران ما دیگر قابلیت استفاده ندارد.

این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: با نگاه به ترجمه های دیگر خلأهایی برای مخاطب امروز وجود داشته است؛ این اثر ارزشمند کتابی است که برای همه علاقه مندان اهل بیت(ع) قابل مطالعه می باشد و به زودی چاپ می شود.

وی گفت: کلینی درایت زیادی در تقسیم بندی روایات داشته است؛ تنها فروع کافی تخصصی است و اما اصول کافی دربرگیرنده اصول اولیه و اعتقادی است و در ترجمه ها مظلوم واقع شده بود، چراکه همه مخاطبین جامعه باید با آن مانوس باشند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha